Baatlaus Startet 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2009 (redigert) Hei Fant denne i TB. Båt brant ved Torgersøya Noen som kjener saken som kan komme med noen nyheter om det konkulderes med årsaken til brannen? Det ser ut som en Bayliner 3258 eller en 3488 om kanskje det dukker opp ting som man skal være obs på. Ille bilde å se for en med lik båt i hvertfall!!! :( Redigert 4.Mai.2009 av Thelina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Brannårsak blir sjeldent etterforsket av politiet, forsikringsselskaper eller DSB. Det er vel nærliggende å tro at noe ettermontert utstyr er montert feil også i dette tilfellet. Bortsett fra at fritidsbåter ofte ikke er laget med henblikk på at en brann skal kunne slukkes effektivt, så tror jeg ikke det er båtprodusentens feil. (At båten tok fyr). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Etter røyken å dømme så må det vel nesten være en Volvo motor nedi der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Spinnaker Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Brannårsak blir sjeldent etterforsket av politiet, forsikringsselskaper eller DSB. Det er vel nærliggende å tro at noe ettermontert utstyr er montert feil også i dette tilfellet. Bortsett fra at fritidsbåter ofte ikke er laget med henblikk på at en brann skal kunne slukkes effektivt, så tror jeg ikke det er båtprodusentens feil. (At båten tok fyr). En direkte påstand om at det er båteiers skyld at båten tok fyr er drøyt, så drøyt at om du ikke kan bevise dette håper jeg moderator sletter ditt innlegg! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
TrondT Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 ...et er vel nærliggende å tro at noe ettermontert utstyr er montert feil også i dette tilfellet... Huffda, ikke veldig bra kommentar dette TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
vanntrivsel Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 En direkte påstand om at det er båteiers skyld at båten tok fyr er drøyt, så drøyt at om du ikke kan bevise dette håper jeg moderator sletter ditt innlegg! Her står det TROR. Alle har rett til å tro og det gjør vi jo i kjerka hver søndag. Skal alle innlegg hvor noen tror bli slettet, blir det igrunn ikke så mange innlegg tilbake ? Det var usedvanlig strengt Spinnaker. Alle branner har en årsak. Båteier eller båtprodusent ? Denne gangen tror en av medlemmene at det er båteier som har ansvaret og det er ingen dum påstand. Mye rare elektriske koblinger og bensinslanger/filter som har vært tuklet med. Eller simpelt hen ettermontering av utstyr nær varmekilder. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg har ikke påstått at det er båteierens skyld, bare at det er nærliggende å tro at årsaken er å finne i ettermontert utstyr og som nødvendigvis ikke er montert av produsenten av båten. Hvis jeg hadde ment det var båteierens skyld, så hadde jeg nok skrevet det. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Etter røyken å dømme så må det vel nesten være en Volvo motor nedi der... Det var slike svar jeg var ute etter... Godt jeg ikke har Volvo! Ellers takk for innspill. Siden det er så mange medlemmer her inne ville det sjokkert meg om ikke noe vet noe om denne brannen, evt kjenner eier osv. Eieren sitter nok med mange svar... Det kan jo dukke opp noen avklaringer selv om brannårsak vel ikke blir etterforsket. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Huff, ja slikt er skikkelig ekkelt, kjenner verken denne saken eller båttypen, men jeg har idag 80 n.mil fremfor meg i egen båt og i natt hadde jeg mareritt der egen båt tok fyr , har hatt en epiosode i min forrige båt med bensinmotor der jeg trodde det var full fyr, forferdelig å bli plukket opp og forlate båten for å vente på at den skal bli overtent, heldigvis var det den gang "bare" en vann og eksoslekkasje grunnet overopphetet manefoil og riser. Får liksom litt noia etter slikt og tenker på veldig mange forebyggende tiltak i ettertid, men er først fanden ute i båt er det ofte ikke noe spørsmål, det er eneten å være eller ikke være Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 nærliggende å tro at årsaken er å finne i ettermontert utstyr og som nødvendigvis ikke er montert av produsenten av båten. Er det mange eksempler på dette? Stikker ettermontert utstyr seg særskilt frem som brannårsak? Det er vel nærliggende å tro at produsenten ikke gjør en bedre jobb med dette enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvor sannsynlig er det at en båt med dieselmotor tar fyr i det heletatt ? starter branner noen gang i en dieselmotor ? Hva er det man bør se etter for å være sikker på at det elektriske ikke starter en brann , om en pluss og minus 1,5kvadrat til en lampett krysses så blir det vel ikke brann av det ? Gassanlegg tar jo aldri fyr så det kan man jo avskrive Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Heller vel også mot at elektrisitet er hovedårsak til de fleste branner uten at jeg vet, men slik er det jo også i hjemmet, At en varm turbo eller avgassrør kan antenne en diesellekkasje vet vi vel alle, og det er vel det som er den største faren ved dieselmotoren, men i en båtbrann er det vel antagsvis svært vanskelig å finne årsak, ofte fordi det ikke er noe mer å leite etter årsak i. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Ja det er nok en del eksempler på det Mulligan, og i morgen skal jeg se på et nytt tilfelle. Jeg har vel sett så mange tilfeller etter hvert at jeg regner det mer som en bekreftelse på noe jeg allerede vet. Desverre men slik er det ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Inntil vi vet hva som har skjedd kan det vel være greit å ikke spekulere i alle mulige slags årsaker til denne triste historie. Fakta kommer vel sikkert frem etter hvert. Redigert 4.Mai.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg kan ikke se at noen spekulerer i denne triste historien Hansi, heller det at noen lurer på hva som kan være hyppige årsaker til brann om bord i fritidsbåt. Det er en klar sammenheng mellom brann og at båtene som brenner ikke lenger er i samsvar av en eller annen grunn. Likeledes er det en sammenheng mellom holdning / definisjon av minimumskrav og hvor vanskelig en båt er å slukke når den først antennes. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvor sannsynlig er det at en båt med dieselmotor tar fyr i det heletatt ? starter branner noen gang i en dieselmotor ? ?? Bensin er farligere enn diesel, men det betyr ikke at dieselen er ufarlig. Diesel som varmes opp, for eksempel som følge av lekkasje med stråle mot varme områder i motorrommet, kan også gi eksplosjonsartet brann. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvor mange båtbranner har vi i 820.000 fritidsbåter i sesongen? 4? Hva skyldes elektrisk og ikke drivstoff eller gass? 1? Vel, nå er skremselsfaktoren nede på det mikroskopiske nivået den hører hjemme. Vi har pratet om fare for brann i elektrisk anlegg før her på plassen og Lotus har svar som fleste liker. Vi veit mange branner starter i ettermontert elektrisk utstyr, men vi har ikke så mange branner i året at vi skal bekymre oss... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Ja, det har jeg forstått. Men konkret hva? Svarene som kommer her er bare luft. Goddag mann hostesaft. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Hvor sannsynlig er det at en båt med dieselmotor tar fyr i det heletatt ? starter branner noen gang i en dieselmotor ?Hva er det man bør se etter for å være sikker på at det elektriske ikke starter en brann , om en pluss og minus 1,5kvadrat til en lampett krysses så blir det vel ikke brann av det ? Gassanlegg tar jo aldri fyr så det kan man jo avskrive Et eksempel er vel at et diesel rør feks, brekker og sprøyter diesel rett på eksosbendet?? Det er jo kjempevarmt.. Men det er uten tvil tryggere en bensin da Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Dette var ett tragisk bilde, en sånn fin 3488 også da... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg har ikke påstått at det er båteierens skyld, bare at det er nærliggende å tro at årsaken er å finne i ettermontert utstyr og som nødvendigvis ikke er montert av produsenten av båten. Hvis jeg hadde ment det var båteierens skyld, så hadde jeg nok skrevet det. Men påstanden din er iallefall drøy! Du har jo ikke engang hvert i den aktuelle båten og sett om det er noe ettermontert utstyr der i det hele tatt. Skrev ikke du en gang at din jobb er å montere slikt utstyr? Jeg har fått med meg at du ofte er svært aktiv i tråder som omhandeler batterier og el-anlegg i båt, er det slik å forstå at du har dette området som ditt virke? I så fall forstår jeg godt at du er imot at folk monterer selv. Jeg tror at de som monterer ekstrautstyr selv gjør dette på en god måte, og de som ikke er istand til å gjøre en slik installasjon overlater det til andre. Det er nå min erfaring. Svært mange båteiere går også pånett og logger seg inn på båtplassen.no, der får man trolig et godt svar på hvordan en installasjon bør gjøres. Jeg så den aktuelle båten idag, og jeg antar at brannen har startet i motoren. Vi får se om vi får opplysninger om noe mer. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Servicemannen Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Jeg lever også av installasjoner og tar under med Ole-Petter. Jeg har sett utolige installasjoner utført begge deler av installatører og båteiere. En båteier innstallerte selv CD-spiller i båten. Takstmann fann ut at brannen startet der og de ble ikke en krone i erstatning En autorisert innstallatør i Asker innstallerte ny kjølekompressor i en dyr seilbåt. Strøm ble hentet fra motorblokk og plus på starter og vannkjøling til kompressor ble koblet inn på kjølevannslange til motor. Den fikk kun kjøling når motor gikk og vis den klarte kjøling i uthavn ble ikke strøm til start. Med brannfarligheten å gjøre var ledningene med tynn isolering liggende over motor til kompressor og sikringen montert inn til kontrollboks Jeg har mange fine historier å fortelle der men lar disse holde nå Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
trikkern Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Trist syn, dette. Men vi med Baylinere har ikke grunn til å engste oss mer enn andre når det gjelder brann. Dersom brannen har utviklet seg i motorrommet kan det være mange årsaker uten at vi bør spekulere. Men produsent/leverandør leverer ikke brannfeller. De har strenge forskrifter å følge. Derfor er det ikke usansynlig at årsakene kan tilskrives ettermontert utstyr eller uautorisert arbeid. Det er jo bare en kjennsjerning. I min Bayliner 3058 var det to bensinmotorer før. (Nå en diesel). Båten er utstyrt med detektor for drivstofflekkasje og Cut-Off på drivstofftilførselen, samt utsugningsvifte fra motorrommet. Dette har jeg beholdt. Mange som bygger om disse båtene klipper av dette utstyret og lar ledningene bare ligge uten å terminere/isolere dem eller fjerne dem helt. Slikt kan det også bli brannårsaker av. De fleste har vel sett hvilke gnister det kan oppstå på 12V likestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Et eksempel er vel at et diesel rør feks, brekker og sprøyter diesel rett på eksosbendet?? Det er jo kjempevarmt.. Men det er uten tvil tryggere en bensin da Mvh Pjolter Et nært familie medlem kjøpte seg båt for et pat år siden, med bensinmotor. Da jeg påpekte at det var vel kanskje litt risky mtp brannfare og bensin, var svaret at det er like farlig, minst, med diesel. Hvis det først tar fyr. Må legge til, vedkommende jobber i brannvesenet og har jobbet med forebygging i mange år, så jeg stoler på at vedkommende vet hva han snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Bensin er farligere enn diesel javel ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.