Ben Sin Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Det kan være farlig å gå i den tro at ikke det kan brenne i en båt med dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Og i henhold til en eller annen statistikk jeg leste, som jeg ikke kan finne igjen, er det flest branner i båter med diesel motor installert. Så kan sikkert enkelte påpeke at det er mange flere båter med diesel motor enn bensin motor. Ikke vet jeg, men det gjør sikkert andre. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Tja! Bensin er nå mye mer lettantennelig, da. Bensin gasser lettere, er mer flyktig enn diesel. Men for at det skal tenne/smelle må man ha tre ting samtidig: GASS - SURSTOFF - TENNKILDE. Tennkilden kan være gnist, åpen flamme eller overopphetede exhaustrør eller motordeler. Men jeg har nå opplevd at returledninga løsna og spruta diesel rett ned på motortoppen mens motoren gikk på fullt uten at det antente. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 (redigert) Skal oppklare litt for dere. Båten er hjemhørende i Drammen, men har sommehavn på Mågerø. det var brann i denne båten i fjor. Årsaken var hvitglødende eksos-bend/turbo. Det er installert brannslukkningssystem i motorrom som tok knekken på brannen i fjor. forsikkringsselskap dekket skaden og henviste verksted for å utbedre. Eieren var ikke 100 % fornøyd med utbedringen, men godtok det det fordi det var den løsningen forsikkringen ville ha. I år tøffet de godt fornøyd av gårde 1. Mai med fulle dieseltanker. Branntilløpet kom på samme måte som i fjor og de forsøkte å slukke med CO anlegg i motorrom. Brannen blusset opp igjen og det ble gjort forsøk med pulver håndaparat som de etter masse styr klarte å få tak i inne i cabinen. Igjen blusset brannen opp. Redningsselskapet og brannvesnet var varslet, men Redningsskøyta som ankom fikk ikke noe fart på pumpa. Båteieren hadde da i mellomtiden kjørt skuta opp på sandstrand (tror det var på Torgersø). Skuta brant ned til rett under fenderlista og ble etter hva jeg hørte av eier slept videre i dag. Når alt skulle gå galt er det godt dette ikke skjedde midtfjords med så kaldt vann vi har nå om dagen. Redigert: For ordens skyld. I fjor smeltet dørkplatene og det var ikke noe diesel-lekkasje. Eier er usikker, men antar at det nå hadde nok tatt fyr i mer enn bare dørkplatene. Det var vist ekstrem røykutvikkling og vanskelig å se noe særlig om bord mens de enda var der. Redigert 4.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Kan jeg spørre hva slags motorer og drev båten hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Intet ettermontert utstyr som tok fyr med andre ord, hva sier Ole-Petter nå? Som forventet var hans utsagn bullshit. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Usikker på hvordan motorer Frøken Fryd, men den hadde aksler, ikke drev. (IM sendt Frk. Fryd) Redigert 5.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Selvsagt hadde den akslinger, jeg som ikke tenkte meg om... Sitter vel kansje noen cummins der da. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Baatplassen.no er fantastisk! Takk for meget oppklarende innlegg Vanntro. Dette beroliget meg med samme type båt, andre motorer... Tragisk hendelse etter å ha hørt hendelsesforløpet forut for ulykken. Helt utrolig å ikke angripe årsaken til brannen! Forsikringsselskapene er vel snart de siste lovlige svindlerne som finnes... forhåpentlig vis! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Flott oppklaring som belyser årsaksforholdene til brannen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Skal oppklare litt for dere. Båten er hjemhørende i Drammen, men har sommehavn på Mågerø. det var brann i denne båten i fjor. Årsaken var hvitglødende eksos-bend/turbo. hei, Vet du noe om hvorfor eksosbend og turbo ble så varm? Antar at eksosbendet er vannkjølt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Har ingen aning, men dette var som sagt problemet/årsaken også i fjor. Utbedring ble gjort i regi av forsikkringselskapets anvisninger/verksted. Det jeg vet er at det var veldig liten klaring mellom bend/dørk. Mener å ha hørt at det satt Cummins i båten uten å skulle påstå det 100% sikkert. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Fikk bekreftet i dag at det satt Cummins motorer i båten. Det som var igjen etter brannen var ankervinsj med kjetting og anker(baugmontert). Resten er ødelagt. Til alt overmål er kjetting og anker stjålet etter at båten ble slept til Vallø. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Baatlaus Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Fikk bekreftet i dag at det satt Cummins motorer i båten. Det som var igjen etter brannen var ankervinsj med kjetting og anker(baugmontert). Resten er ødelagt. Til alt overmål er kjetting og anker stjålet etter at båten ble slept til Vallø. Kan du formidle kontakt med båteier? Er veldig interessert i noen detaljer som sikkert har klart seg...? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 IM sendt Thelina Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Jeg har sendt en IM til en eller en annen jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Sitat Spinnaker: Intet ettermontert utstyr som tok fyr med andre ord, hva sier Ole-Petter nå? Som forventet var hans utsagn bullshit. Ja hva kan jeg si? Det er bekymringsverdig hvis motorene i Bayliner fører til at båtene tar fyr. Men det kan jo hende at forskriftene for motormontering ikke er fulgt i dette enkeltstående tilfellet og at årsaken er en feil utført motorinstallasjon. Det ville forundre meg om denne båten har en original motorinstallasjon, men det kjenner sikkert noen til om er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Felles for mange båter med hekkaggregat er at motoren står tett inntil akterspeilet. Da er ekhaustbendet farlig nær speilet. Slik er det hos meg, og jeg er litt bekymret for dette da det ikke er mulig å endre turboen og bendets plassering. Men dette er ikke fabrikkinstallasjon. Jeg har plassert et stk. asbest mellom skrog og bend. Denne båten hadde strak aksling, så motoren står lenger framme. Det skulle da være mulig å montere motor med varmt utstyr forskriftsmessig. Dette ville jeg gå ut fra var gjort hvis motoren er originalt fabrikkmontert. Men som Ole Petter har påpekt flere ganger så gjøres det mange rare installasjoner spesielt i elanlegget, men sikkert også med ekshaust. Ekshaustbendet kan bli svært varmt selv om det er sjøvannskjølt, men det skal ikke kunne bli så varmt at det antenner omgivelsene. Det sitter da også en temperaturgiver på kjølevannet i nærheten på de fleste motorer. Er feil på det elektriske anlegget utelukket i dette tilfellet? Det er på elanlegget det er lettest å gjøre feilinstallasjoner etter min mening. Spesielt hvis dette gjøres av ufaglærte. Men som tidligere nevnt. Det må flere ting til for å starte branner: Gass (fra brennbar veske), oksygen og tennkilde. Det er derfor det er så viktig å sørge for tette rørkoblinger og riktig montert elanlegg. Oksygenet kan vi ikke gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Oppfatningene er forskjellige, også når det gjelder båtenes samsvar med regelverk. Mens noen mener en god kontrollør er en kontrollør som overser feil, så mener andre at en god kontrollør er den som avdekker feil slik at de kan rettes på. Naturlig ville derfor være å sjekke om installasjonen er i praktisk samsvar og ikke bare på papiret. Hva regelverket sier om turbo har jeg ikke i hodet, men jeg antar at installasjonen skal være arrangert slik at båten ikke kan ta fyr selv om det oppstår en feil i kjølesystemet. Bullshit faktoren derimot, er ikke nevnt i byggestandardene. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg synes alltid det er fint at folk påpeker feil slik at vi kan ta lærdom av det. Jeg synes derimot ikke noe om folk som påpeker feil uten å fortelle hva som er feil. Jeg har lest nok av innlegg som sier at dette overlater en til autoriserte. Det er ikke derfor jeg besøker båtplassen, jeg besøker båtplassen for å finne ut hvordan ting skal gjøres - fullstendig uavhengig av hvem som gjør jobben. Det sier seg selv at noe ikke var som det skulle i denne 3488, hvem som har skylden er ikke viktig for min del, jeg ønsker bare å kunne kontrolere at dette ikke kan skje hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Naturlig ville derfor være å sjekke om installasjonen er i praktisk samsvar og ikke bare på papiret. Bullshit faktoren derimot, er ikke nevnt i byggestandardene. Ryktet sier at det er de orginalmonterte Cummins Diesel motorene som sitter i denne båten, og at båteier ikke skrur på båten selv men har latt fagfolk gjøre dette. Hva norges siste fagmann OP sier om dette kan bli morsomt Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
VannTro Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Kan nok bekrefte at denne båteieren ikke skrur på noe selv. Til og med poleringsjobben ble overlatt innleid arbeidskraft i år. Motorene i denne båten er definitivt montert av fagfolk, om de er originalmontert vites ikke. Det som bekreftes er at en av motorene hadde eksosbendet veldig nær dørk-luka. Dette forårsaket som sagt branntilløp i fjor. Forsikringsselskap ble koblet inn og rekvirerte verksted for utbedring. Branntilløpet som resulterte i totalhavari nå 1. Mai i år hadde samme utvikling som året før og antaes derfor å ha vært forårsaket av samme eksosbend. Med tilstanden båten nå er i, vil man nok aldri få svar på om det var tilfelle. Sannsynligheten er dog stor... Redigert 11.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg tror du misforstår noe Spinnaker. Om en båt er i samsvar har vel ikke med hvem som har bygget den, repparert eller modifisert den. Hvis en båt antenner og brenner opp kan man velge å lære av feilen, -eller lage verdiløs underholdning av saken. Med tanke på tidligere spørsmål vedrørende råd om kjøp av motorromsventilasjon og nå også forslag til tetningslister i motorrom som kan kjøpes hos byggmakker, så kunne det vel ha allmenn interesse hvilke krav som stilles til isolasjonen. Jeg har lest gjennom noen byggestandarder på Rulefinder for finne noen svar, men for å unngå misforståelser har jeg også sendt noen forespørsler på hvordan varmekilder skal tilleggsisoleres og under hvilke omstendigheter. Så et par ting til slutt: En fagmann vet ikke alltid alt, men han har muligheten for å sjekke hva som er riktig. Likeledes skal ikke en fagmann repparere en båt etter retningslinjer gitt av et forsikringsselskap, men etter retningslinjer gitt av regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Med tanke på tidligere spørsmål vedrørende råd om kjøp av motorromsventilasjon og nå også forslag til tetningslister i motorrom som kan kjøpes hos byggmakker, så kunne det vel ha allmenn interesse hvilke krav som stilles til isolasjonen. Disse bunnfyllingslistene benyttes sammen med brannhemmende fugemasser. De tilfredstille IE 240 krav sammen med brannhemmende fugemasse. Listene i seg selv er klassifisert etter DIN 4102 Part 1 Brannklasse B1. Du kan ta det helt med ro Ole Petter, det finnes mye i motorrommet ditt som brenner bedre enn disse tetningslistene..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Poenget mitt var ikke spesifikke anbefalninger, men heller at folk gjerne må kunne stille de rette spørsmålene, som du virker å ha svar på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.