VannTro Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Tviler på at det finnes så veldig spesifikke krav til brennbarhet for materialer som puttes i motorrommet på en båt, men i forbindelse med byggninger har man kommet rett så langt. Siden du nevnte min anbefaling til tetningslister for dekksluker spesifikt så var det jo kjekt at jeg kjente til produktet da, så ble eventuelle spekulasjoner om brennbarhet bragt på det rene her i hvert fall. Redigert 11.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Det finnes en rekke krav om dette for fritidsbåt, men jeg finner ikke den normen du nevner på Rulefinder. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Nemlig. Det finne ørten normer og regulations som gjelder fritidsbåter. Det er ikke lett for legfolk å finne ut av. Det erfarer alle som prøver å få CE-merket båtene sine. Dokumentasjon kreves på alt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) DIN 4102 Part 1 er en norm som tester ulike materialer i forhold til brennbarhet. Etter test klassifiseres materialene somA1 og A2 Ikke brennbare materialer og B1, B2 eller B3 hvor B1 er beste resultat blandt brennbare materialer. Her har du Normen på Engelsk slik den fremstilles ved testing av byggskum Din 4102 – Part 1 – Building Material Class B1 According to DIN 4102 Building Materials are classified in Fire Rating A (not burnable building materials) which is underclassified in A1 and A2 and in Fire Rating B (burnable building materials) which is underclassified in B1, B2 and B3. B1 stands for "difficult inflammability", B2 stands for "normal inflammability" B3 stands for "easy inflammability". DIN 4102 further defines the terms "inflammability", the different test conditions and instruments etc, but in order to get into the depths of these matters a seminary on fire ra¬tings would have to be organized. Now to the distinction between B2 and B3 : 5 Samples of Foam are being prepared according to a certain standard .After complete curing the samples are set on fire in a specified way with a specified gas burner and the flame coming from the samples is measured during 15 seconds. If not one of the ignited samples will reach a flame height of 150 mm, the product will get the fire rating B2, if even one single sample will exceed this height, the product will have the fire rating B3. The set up to establish classification B1 is completely different : The material to be tested (in this case PU Foam) is applied into a preformed joint in fibre cement panels in a width of 40mm and a depth of 20mm and left to cure for 28 days. 3 samples are the first placed in a specific installation where they are exposed to direct flames during a period of 10 minutes These samples are then examined to a number of criteria : Will they melt / burn through ? (Requirement : they may not) Will the back of the joint change colour / start to glow ? (Requirement : they may not) Will the material drip off while burning ? (Requirement : they may not) Will the material continue to burn / glow after the flame has been removed ? (Requirement : they may not) What is the smoke density in % (maximum allowed 400%) ? What is the average length of the joint after the test ? What is the maximum average temperature of the smoke gas and at what time is it achieved? For each of these criteria there are requirements, if these requirements are met, the product will get an official test report (“Allgemeines bauaufsichtliches Prüfzeugnis”) which is issued by the laboratory which has done the test, and an official permission to be used in building applications (“Bauaufsichtliche Zulassung”) which is issued by the “Deutsches Institut für Bautechnik”, the official German organisation, based on the official test report. Redigert 11.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 I mange bransjer er det obligatorisk at underleverandørene vet hva produsentene skal ha og leverer ferdig dokumentasjon. Det vil alltid være vanskelig for privatpersoner å vite om det de kjøper til båtene er i samsvar med krav, for nesten ingen vet hva kravet er. På aktiv service i Stavanger henger det et oppslag på veggen som forteller at de ikke har drivstoff slange til fritidsbåt som tilfredsstiller kravet. (Aktiv servise er en stor leverandør av slanger). Så kommer det store spørsmålet: I og med at det ikke henger et slikt oppslag på Biltema, betyr det at de har godkjent slange? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Jeg kan ikke så mye om dette Vanntro, men jeg ser at termene og innholdet i byggenormene for fritidsbåt er annerledes enn det du refererer til. Blant annet dette med flammehemmende, at overflaten skal være bestandig og frastøte drivstoff, at oksygeninnhold skal være slik osv. Når det gjelder strålevarme fra komponenter, så henvises det også til noen regler. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 På Tess har de slangene, de koster 4 x prisen av samme slangen uten godkjenning... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Årsaken var hvitglødende eksos-bend/turbo. Høres ut som tørre turboer. Samme som jeg hadde. Og som var tennkilden i mitt tilfelle. Kanskje enn skulle forby tørre turboer? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Hvordan man tillegsisolerer en turbo og når det er behov for dette vet jeg ikke, men slik ser det ut i en yrkesbåt av nyere dato. Jeg mener tørr turbo på eksossiden ikke er tillatt. Redigert 11.Mai.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Om turbinen ikke har kjøling på eksossiden, bør jo de fleste skjønne at det blir varmt ;) Isolering anbefalt.. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Det er vel våt turbo på de fleste fritidsmotorer nå. Det er jo av sikkerhetsårsaker at det står en temp.føler i kjølekretsen til turboen. Skulle gjerne vært obigatorisk med alarm på denne, og det kan vel ettermonteres på de fleste, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg er så enig Trikkern, men dessverre prioriteres alarmsystemer mye lavere enn mye annet som båteierne synes er kjekt å ha i en båt. I en båt jeg jobbet i borti Fredrikstad så jeg et alarmsystem utviklet av Java sea som jeg ved anledning skal se nærmere på. se link. http://www.javasea.no/brosjyrer/ERC.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.