Jump to content

Brann i Bayliner utenfor Tønsberg, 1.mai 09


Baatlaus

Recommended Posts

Tviler på at det finnes så veldig spesifikke krav til brennbarhet for materialer som puttes i motorrommet på en båt, men i forbindelse med byggninger har man kommet rett så langt.

 

Siden du nevnte min anbefaling til tetningslister for dekksluker spesifikt så var det jo kjekt at jeg kjente til produktet da, så ble eventuelle spekulasjoner om brennbarhet bragt på det rene her i hvert fall.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

DIN 4102 Part 1 er en norm som tester ulike materialer i forhold til brennbarhet. Etter test klassifiseres materialene somA1 og A2 Ikke brennbare materialer og B1, B2 eller B3 hvor B1 er beste resultat blandt brennbare materialer.

 

Her har du Normen på Engelsk slik den fremstilles ved testing av byggskum

 

Din 4102 – Part 1 – Building Material Class B1

 

According to DIN 4102 Building Materials are classified in Fire Rating A (not burnable building materials) which is underclassified in A1 and A2 and in Fire Rating B (burnable building materials) which is underclassified in B1, B2 and B3.

 

B1 stands for "difficult inflammability",

B2 stands for "normal inflammability"

B3 stands for "easy inflammability".

 

DIN 4102 further defines the terms "inflammability", the different test conditions and instruments etc, but in order to get into the depths of these matters a seminary on fire ra¬tings would have to be organized.

 

Now to the distinction between B2 and B3 :

 

5 Samples of Foam are being prepared according to a certain standard .After complete curing the samples are set on fire in a specified way with a specified gas burner and the flame coming from the samples is measured during 15 seconds.

 

If not one of the ignited samples will reach a flame height of 150 mm, the product will get the fire rating B2, if even one single sample will exceed this height, the product will have the fire rating B3.

 

The set up to establish classification B1 is completely different :

 

The material to be tested (in this case PU Foam) is applied into a preformed joint in fibre cement panels in a width of 40mm and a depth of 20mm and left to cure for 28 days.

 

3 samples are the first placed in a specific installation where they are exposed to direct flames during a period of 10 minutes

 

These samples are then examined to a number of criteria :

 

 Will they melt / burn through ? (Requirement : they may not)

 Will the back of the joint change colour / start to glow ? (Requirement : they may not)

 Will the material drip off while burning ? (Requirement : they may not)

 Will the material continue to burn / glow after the flame has been removed ? (Requirement : they may not)

 What is the smoke density in % (maximum allowed 400%) ?

 What is the average length of the joint after the test ?

 What is the maximum average temperature of the smoke gas and at what time is it achieved?

 

For each of these criteria there are requirements, if these requirements are met, the product will get an official test report (“Allgemeines bauaufsichtliches Prüfzeugnis”) which is issued by the laboratory which has done the test, and an official permission to be used in building applications (“Bauaufsichtliche Zulassung”) which is issued by the “Deutsches Institut für Bautechnik”, the official German organisation, based on the official test report.

 

 

 

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

I mange bransjer er det obligatorisk at underleverandørene vet hva produsentene skal ha og leverer ferdig dokumentasjon. Det vil alltid være vanskelig for privatpersoner å vite om det de kjøper til båtene er i samsvar med krav, for nesten ingen vet hva kravet er.

 

På aktiv service i Stavanger henger det et oppslag på veggen som forteller at de ikke har drivstoff slange til fritidsbåt som tilfredsstiller kravet. (Aktiv servise er en stor leverandør av slanger).

Så kommer det store spørsmålet: I og med at det ikke henger et slikt oppslag på Biltema, betyr det at de har godkjent slange?

Link to post

Jeg kan ikke så mye om dette Vanntro, men jeg ser at termene og innholdet i byggenormene for fritidsbåt er annerledes enn det du refererer til. Blant annet dette med flammehemmende, at overflaten skal være bestandig og frastøte drivstoff, at oksygeninnhold skal være slik osv.

 

Når det gjelder strålevarme fra komponenter, så henvises det også til noen regler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...