Jump to content

Dynamovalg til GM Detroit 6V71.

Verrie

Recommended Posts

Jeg har motoren som avbildet nedenfor.

Denne har det aldri vært montert dynamo på.

Jeg var innom Bema for å titte på hva de har å tilby, og hentet frem en 150 amp 24 volts dynamo. Denne har vistnok innebygget regulator som gjør PDAR fra Sterling overflødig? Noen som kjenner til dette ?

Men jeg er usikker på festene, om disse passer, etc.

Noen som har denne motoren og som kan fortelle en fersking hvor/hvordan/etc slik at der skjer minst mulig feil samt referanse til hvilken dynamo man har?

Lotus/Roaldbj har tidligere hatt en del innlegg i andre tråder om eventuell mer-slitasje på reimer etc som følge av større dynamo. Er der noe her jeg må passe på i form av mer-belastning?

97_1186561664500.jpg

Detroit har to hovedtyper av dynamo..

1) Den tradisjonelle som en har ombord med reimer og det hele...

2) Direktedrevet fra PTO bak på maskinen (ovenfor og til siden fra girkassen)

Mine er # 1 og har delenummer 06Y012147

Maskinene er rekke 6 .... 6/71 TA

Ring en Detroit forhandler, gi opp serienummer på maskinen og de vil gi deg en liste over hva maskinen var levert med originalt..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg var innom Bema for å titte på hva de har å tilby, og hentet frem en 150 amp 24 volts dynamo. Denne har vistnok innebygget regulator som gjør PDAR fra Sterling overflødig? Noen som kjenner til dette ?

Hei Verri.

Bare for å skaffe forståelse hvis du ønsker rask lading.

Dynamoet kan også være beregnet for 300A, det hjelper lite hvis den ikke har tilsvarend god styring.

Mht. ladehastigheten lader en hver 60A-dynamo med (f.eks.) PDAR mye raskere enn dynamoer som er større men ha bare W-styring.

Forskjellen er timerstyringen, som tvinger dynamoen til å jobbe som den skal så lenge det finnes behov for batteri-lading,

mens spenningsavhengig W-styringen tvinger dynamoene til ikke å jobbe -så lenge det ikke finnes forbruk på dynamo-uttak-.

Timerstyringen sørger altså for lading forut, = dynamoen leverer det den kan = både trykk og rask lading,

mens W-styringen sørger for etterlevering av strøm = dynamoen leverer det som man trekker, men ikke mer.

Ang. reimslitasje gjelder det samme.

Reimen blir belastet med bare så mye man trekker ut av dynamoen. (pluss noen Watt til fordi man har jo tap og)

Hvis 150A dynamoen bare leverer "25A" da blir det ikke mer belastning på reimen enn med en annen dynamo som leverer 25A.

Håper det hjalp litt for å forstå det bedre.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Egentlig ikke andre ting som er spesielt....

Drivstoff Filterbytte er lett .... skru av satsen, ta ut filter, sett inn nytt (15 minutters jobb, men ikke mist for mye diesel ut, minst 2/3 full), deretter oppstart... maskinen lufter seg selv... Hvis du mister for mye diesel så må du få noe diesel opp mot dieselpumpen (av med slangen helt fremme på filteret foran maskinen, og press inn diesel der), noe jeg har brukt en 60 ml sprøyte til et par ganger (sist gang etter tankbytte).

Ellers så sjekk Governoren ... og se hvilken type du har SWL (Single Weight Limiting) ... og finn ut turtallsområdet (muligens 450 - 900 RPM), som gir deg en indikasjon om hvor langt ned du kan justere turtallet på tomgang (lavere fart ved manøvrering)... vanlig er rundt 500+, men hvis maskinen er i god stand, så er det ingenting i veien for å sette den ned til 450. Maskinen skal ikke jage, men det er en justeringsskrue (buffer) på governoren som du kan stoppe dette med, men intil du er trygg på maskinen, så bør du ikke røre denne da en feilstilling kan gjøre at maskinen kontinuerlig justerer seg oppover mot full RPM.... Steinknuser av en maskin, og V6 end din er en liten kraftplugg...

Hvis jeg fortolker bildet ditt rett, så hadde jeg vel sett litt på om jeg kunne bygge om råvannspumpen til direktedrift fra PTO bak på maskinen for å kvitte meg med reimdriften for denne funksjonen..... slik....

marine1.jpg

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...