Jump to content

Startproblemer med johnson gt 10hk 04 modell påhengs


magnalf

Recommended Posts

Har problemer med en 10 hk johnson påhengs som gjerne starter i en stund før den dør av noen minutter senere. da må vi vente gjerne en dag før den lar seg starte på nytt, nye plugger er skiftet å de gnistrer godt, det er også helt ny bensin med 2% olje. Er det noen som vet hva som kan gjøres for å få den til å gå skikkelig?

Link to post

Hvis den får for lite bensin, ville den jo vært like enkel å starte som første gangen. Etter å ha manuelt pumpet frem bensin vel og merke.

 

Hvis den får for mye bensin, vil den jo drukne og man må vente til bensinen har fordunstet før man kan starte den igjen. Typisk choke som har hengt seg, tett luftfilter eller tilsvarende.

 

Et annet alternativ kan jo være at det er dårlig lufting i tanken, og at den ikek får bensin i det hele tatt før tanken har fått mer luft inn i seg... Men da pleier en jo å allikevel kunne pumpe frem bensin manuelt og bare øke vakumet i tanken...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Hvet ikke om det er til noen trøst men jeg har også en Jonsen GT som oppfører seg som en idiot. Når den er blit varm og en sakker opp stopper den gjerne og lar seg ikke starte den nærmeste timen. Trode først ar den hadde for fet blanding men den er justert uten at det ble noe bedre. Dritmotor spør du meg.

 

 

Har tenkt på å kjøpe en Johnson GT 2004 jeg nå.. Men år jeg leser detta er det kanskje ikke så lurt? Eller er det en god motor?

Link to post
  • 7 år senere...

Får den nok kjøling/ er kjøling i orden?

Ellers høres det ut som et forgasser problem, flottør og dyser eventuelt defekt membran i bensinpumpe.

Har hatt 4 stk gt 10 selv, riktig nok av eldre årgang men gikk som bare det. Sjekk også den svarte platen oppå forgasser for sprekker. Da det er små kanaler i denne platen og hvis den er sprekt vil ikke motor gå skikkelig.

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post

Har samme motor på guttungens Hurrycane, og hadde samme problemet.

Motoren druknet i bensin. Rengjør skikkelig i flottørkammeret!

 

Motoren vår er heller ikke glad i å få vann på elektronikken, og det var et problem ved fartsreduksjoner, da kjølvannet kom opp på motoren og pakningen til motorlokket hadde en glippe bak hvor vannet kom inn og altså traff elektronikken! Måtte stå til den var HELT tørr før den ville mer.

Snudde pakningen og sprayet godt med konserveringsmiddel på elektronikken så forsvant det problemet.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

det ser ikkje ut som choken har hengt seg når jeg ser på den, men kan det være at vi må stille på bensin eller lufteskruene på forgasseren?

 

For all del, begynn ikke å skru på justeringene! Feilen har oppstått på grunn av smuss eller oppstått lekkasje I flottørventil, justeringsskruene kommer ikke ut av stilling helt uten videre. Du lager bare mye krøll ved å begynne å justere I stedet for å reparere feilen som er oppstått. Tipper feilen ligger I flottørkammeret, hull I flottør eller utett ventil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...