Jump to content

Kan jeg bruke seil til andre båter?

John N

Recommended Posts

Dumt seilspørsmål, men ønsker andres mening.

På min Scanmar 33 er det stor genoa. Har rullet denne delvis inn under sterk vind, men føler ikke dette er optimalt.

Ønsker er forseil til bruk i sterk vind og seiling utaskjærs. Ønsker derfor å kjøpe et rimelig forseil som er mindre enn dagens og ser flere alternativ.

-nytt forseil tilpasset båten

-brukt feilseil tilpasset båten ( kanskje beste alternativ??? men har selvfølgelig ikke funnet dette)

Evt brukt forseil fra annen båt. Er der noen som har erfaring med dette???

Et forseil beregnet for en mindre båt er selvsagt helt fint men du må sjekke at den lar seg skjøte noenlunde riktig med de skjøteskinnene du har.

Det beste er om du kan montere et kutterstag som du kan sette en liten fokk(stormfokk) på. Da kan du bare snurre inn genoaen, sette kutterstaget og heise(storm)fokka.

Scanmaren har ikke skinne dessverre. Veldig lange skinner for skjøtepunkt.

Kutterstag er jo fristende, men hvordan festes dette i masten og tåler dekk et slikt feste?

Nok et dumt spørsmål: jeg har rulleforstag. Passer alle seil i denne skinnen? (ikke de med kroker selgvølgelig, men de beregnet for skinne?)

Festet i masten til kutterstaget får du på et riggverksted. Dekksfestet er normalt utfordringen da dekket i seg selv ikke er sterkt nok. Har du et kraftig skott i akterkant av ankerbrønnen så vil du kunne forankre i det men du må være sikker på at det er godt nok festet/plastet til skroget. Det er store krefter ute og går her!

Er det et seil av nyere dato og uten kroker så vil det mest sannsynlig passe i forstagsprofilen din.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...