Jump to content

Strømforbruk bærbar pc i båt

Guest Sparky

Recommended Posts

Du har sansynligvis for lav SP til PC`n. En Pc som skal ha 16v vil ikke trives med 13v. Den vil ha sin energimengde, og er den eks 60W og spenningen skulle vært 16v, er det 3,75A.

Denne Pc på 60W i båt med 12,4v på batteriet vil trekke ca 4,8A. Og værre blir det ettersom SP synker, og brått var det slutt.

Kjøp en mobillader 12v inn (sigarettplugg) for lapptopp som er justerbar 15 til 19v ut.

Enjoy

Det finnes laptop'er og det finnes laptop'er. Noen laptop'er kjører 2 timer på et standardbatteri, andre 5 timer. Noen har en standard Pentium4  varmeovn installert, andre har en Pentium4M installert Noen har centrinoteknologi, andre har ikke, Noen bruker AMD, andre Mobile AMD. Noen har mye minne, andre har lite. Noen har en ekstra varmeovn som heter spesialprosessor for 3D grafikk, andre ikke. Noen laptop'er blir så varme at de har dobbelt sett vifter, mens enkelte kun har en mini cpu-vifte.

Standard strømadapeter for mesteparten av laptop'ene er mellom 80 og 90W. Noen er kraftigere, andre svakere.

Skjermen din alene bruker fort opp mot 25W avhengig av hvor mye kontrast og bakgrunnsbelysning du bruker. Med 66W strømforbruk kan du være godt fornøyd med din laptop. Adapterer har jo virkningsgrad på i beste fall 90% men de 0,7A forbruk for inverteren din er vel allerede trekt i fra? PC'en din med en 15? " skjerm får da omlag 60W. BRA!

Lotus

Jeg har en Fujitsu Siemens Lifebook E serien med Pentium 4 prosessor og 15" skjerm.

Den trekker:

-- Ved 19V 4,55 ampere = 86,45 Watt

-- Ved 230 Volt 0,4 - 1,0 ampere = 92 - 230 Watt

Begynner å regne på dette så må jeg erkjenne at 60 - 70 Watt er vel normalt.

Jeg syntes det bare hørtes så mye ut, beklager min påstand. :cool:

:cool::lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Nei 66 watt er ikke så galt. Men for de som vurderer å kjøpe bærbar PC til båten - vurder en med

mobil-teknologi. D.v.s. en som er beregnet på å gå endel på batteri. De "senker" hastigheten på

prosessoren slik at batteriet varer mye lenger. Mange heftilge bærbare PC-er er ikke annet enn

en "vanlig" stasjonær PC, pakket sammen i en liten boks, og er ikke tenkt å benyttes særlig med

batteri-drift. Men de er jo rå å spille spill på da! I båten trenger en skjeldent dette. Dessuten koster

de "skjorta"!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...