Christensen Startet 4.Mai.2009 Del på Facebook Startet 4.Mai.2009 (redigert) Hei godtfolk, har nå fått på plass dieselvarmeren min, men jeg lurer på en ting: Eksosslangen blir jo veldig varm og må isoleres, hva brukes til dette??? Kan jeg bruke sånn eksoswrapp som man bruker i motorsport? (glassfiber/kevlarbånd). Håper noen kan hjelpe til! Redigert 4.Mai.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Smaapala Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hei På min dieselvarmer ligger eksoslangen inni en annen slange av samme type med større diameter. Innbiller meg da at eksosslangen blir kaldere siden det er ett isolerende luft lag inni? Den blir jo varm alikevel da. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 På Wallasen er det også dobbelt rør, luft til brenneren hentes gjennom det ytre røret, og eksosen går ut igjennom det indre. Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Hei. Jeg har felles eksosutløp på en eber dl5 og en eber dw5. Eksosen fra disse er koblet sammen med en y-kobling. Hele denne biten har jeg pakken inn i exhaust wrap some virker helt utmerket. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 lurer på samme selv, vurderer såkallt "varme isolasjons-skåler" som rørleggere bruker, ikke brennbar altså. Hei. Jeg har felles eksosutløp på en eber dl5 og en eber dw5. Eksosen fra disse er koblet sammen med en y-kobling. Hele denne biten har jeg pakken inn i exhaust wrap some virker helt utmerket. Jarle exhaust wrap som i- teip til eksos manifold på biler?? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 (redigert) På eber og webasto er det vel to separate slanger for forbrenningsluft og eksos, i allefall på min webasto, eksosrøret er dobbelt et lite stykke midt på (ca 40 cm) tror dette bare er for lyddemping, hele røret er ellers nakent rustfritt. Hvor mye isolerer en slik "wrap"? er det tilstrekkelig?? Har ikke lyst til å sette fyr på damen!! Eksos"wrap" er ikke teip, det er glassfibervev som må låses med ståltrådsurring, men ellers som en "teip" Redigert 4.Mai.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
p-kaill Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Isolasjon til eksosrør = www.vangbo.no Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 På vår båt er eksosrøyret montert på avstandstykker av metall slik at det ikkje kan koma borti brennbart materiale. Dette er i maskinrommet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Keramikkstrømpe. 40 mm diam. Best.nr. 921 68A Kr. 226,- pr. m. 25 mm diam. Best.nr. 924 69A Kr. 228,- pr.m. Ovenstående er svar på mail fra Kolberg Caspary (2005) Redigert 5.Mai.2009 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 jeg for min del hadde et lignede dillemma på min tidligere båt..men det var på et bend på eksosen ...det jeg gjorde var å få tak i en glassfibersnor på 20 mm eller noe...den typen folk bruker på å tette dørene på ildsteder,peiser osv ...og den får du kjøpt i meter vis på monter eller byggmakker det jeg gjorde var å snurre dem tett i tett langs røret..og det fungerte bra....du kan sikkert å isolere det med folie etterpå dvs slik du legger over steika i komfyren vet ikke om det fungerer for din del..men det er jo vært å prøve viss du ikke vil demontere heile sulamitten å gjøre slik andre sier hær inne på denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Jeg har en draco som har en skroggjennomføring (usikker på hva den har blitt brukt til tidligere) av metall jeg tenkte å bruke til eksos fra varmeren. Er dette smart eller må jeg bruke en spesiel type for eksos. Er det mulig å få skroggjennomføringer med en klaff slik at jeg slipper svanehalsen som må lages av slangen slik at det ikke kommer vann inn? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Skroggjennomføring for eksos er som regel dobble med luft i mellom og med gummipakkning mot skroget, for å redusere varmeoverføring til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 min var av den enkle typen. men viktig å bruke pakninger som ikke leder varme så godt .. jeg brukte tykke korkpakninger , men gummi funker sikkert også fint. tror man får pakniger til formålet også.. har forresten helt uisolert eksosslange til ardicen i motorrommet. bekymrer meg ikke det døyt , da den ligger ca en halvmeter fra brennbart matriale.. eneste måtte være om det datt noe ned på røret , som feks motorroms lydisolasjon.. hvor brennbare er de normalt? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Vidar B Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Husk på at når dere isolerer eksosrøret fra varmerene, at dere bruker orginal skroggjennomføring. Har selv opplevd etter isolering av eksosrøret, at gjenomføringen i skroget, ble så varm, at gelcoaten ble misfarget og fikk blemmer rundt gjennomføringen!! Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg har felles eksosutløp på en eber dl5 og en eber dw5. Eksosen fra disse er koblet sammen med en y-kobling. Kjører du begge samtidig ? Jeg har tenkt litt på denne løsningen for å kombinere en Wallas kokeplate med Eber D4 varmer, men er litt bekymret for om den ene vil blåse eksos ut via den andre om de ikke begge to er i drift samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Eimo Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Hei! Jeg brukte 25mm veke til parafinbrenner, det har fungert i mange år. Du surrer det rundt røret og låser endene med slangeklemme eller låsetråd, billig og enkelt!! MVH Eimo Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Hei Fusebox. Jeg kjører dem samtidig eller hver for seg. Det er et problem at når bare den ene kjøres går noe av eksosen ut gjennom forbrenningsluft røret den andre varmeren som ikke er i bruk. Dette har jeg løst ved å sette to gjennomføringer i akterspeilet og ta forbrenningsluften gjennom disse. Da går eventuell eksos ut gjennom disse. Det eneste du må passe på er at inntaket for luften som skal varmes opp og sendes inni i båten ikke er for nærmt disse gjennomføringene for forbrenningsluften. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Siden mye av dieselvarmer-erfaringen sikkert er tilgjengelig i denne tråden... Opplever noen av dere luftstøyen fra deres dieselvarmere som sjenerende, og har noen evt eksperimentert med en form for muffler eller liknende? Jeg synes Wallasen støyer litt i overkant, både mekanisk støy/vibrasjonsstøy og tildels "luftstøy" når den går på høygir.. For min del tror jeg det blir litt resonans i skottet brenneren står montert på, jeg har kjøpt noen gummioppheng (likner på miniatyrmotorfester), og skal eksperimentere litt med det. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Hvorfor ikkr utsette finanskrisa og gå til anskaffelse av en Safire varmer eller 2, slik jeg har gjort. (Har faktisk 2 stk.) Uslåelig når det gjelder støy, for ikke å snakke om strømforbruk! Har snart 30 års erfaring med Eber og Webasto og er ganske lei. Safire mener deres varmere bør vare 10 ganger lengre. I følge reklamen kan den ikke sammenlingnes med andre merker. Den er ganske ny i Norge, og kan foreløpig sannsynligvis kjøpes direkte fra importør. Ble overbevist av demo på Kadettangen ifjor, og har ike angret. Eksosrøret går inni luftrøret til brenneren (ala Wallas) og det blir derfor ikke særlig varmt noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 jeg kjøpte en bit av dette stoffet på ebay: http://cgi.ebay.co.uk/WEBASTO-EBERSPACHER-...93%3A1|294%3A50 Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 min var av den enkle typen. men viktig å bruke pakninger som ikke leder varme så godt .. jeg brukte tykke korkpakninger , men gummi funker sikkert også fint. tror man får pakniger til formålet også.. har forresten helt uisolert eksosslange til ardicen i motorrommet. bekymrer meg ikke det døyt , da den ligger ca en halvmeter fra brennbart matriale.. eneste måtte være om det datt noe ned på røret , som feks motorroms lydisolasjon.. hvor brennbare er de normalt? Takk for tipset om korkpakningen. Skal ta av skrågjennomføringen og sette på korkpakning. Og få tak i noe for å isolere eksosslangen siden jeg måtte gå for denne typen slange siden skroggjennomføringen (skimtes til høyre i bildet) var så nær utløpet fra varmeren Slik at ikke skuta brenner ned. Det er bare et par cm fra der slangen er nå og opp til benken over i glassfiber. Eller er det noen som vet om en type slange som kan brukes som er isolert og som det er mulig å ha skarpe bøyer på ? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 (redigert) Takk for tipset om korkpakningen. Skal ta av skrågjennomføringen og sette på korkpakning. Og få tak i noe for å isolere eksosslangen siden jeg måtte gå for denne typen slange siden skroggjennomføringen (skimtes til høyre i bildet) var så nær utløpet fra varmeren Slik at ikke skuta brenner ned. Det er bare et par cm fra der slangen er nå og opp til benken over i glassfiber. Eller er det noen som vet om en type slange som kan brukes som er isolert og som det er mulig å ha skarpe bøyer på ? Kan jeg bruke eksosbandasje for å hindre at det over eksos røret smelter ? link til eksos bandasje Redigert 25.Mai.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Jeg har surra på BT sin eksosbandasje inntil videre, den med folie på (vet ikke hvorfor jeg kjøpte med folie!), måtte legge på 3 lag før jeg var fornøyd, på full guffe blir den ganske varm, men langt fra brannfarlig, på kosefart er den bare "lunken". Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
S/Y Emma Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 (redigert) Løfter denne att. Eg er i ferd med å byte ut eksosslangen til dieselvarmaren min, men er ikkje kar om å finne ein høveleg slange. Båt-naboen min har ein slange der eit 25mm metallrør går gjennom ein isolert tjukkare slange (vil tippe kanskje 70-80mm utvendig diameter). Veit nokon kvar ein får kjøpt slike ferdigisolerte eksosslangar? Slik røret mitt er i dag heng det uisolert i motorromet, og det vert fleire hundre grader varmt. Ikkje særleg bra i lengda, vil eg tru. Redigert 23.Juni.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjøkua Svart 23.Juni.2009 Del på Facebook Svart 23.Juni.2009 Jeg har brukt denne å det fungerer utmerket! http://www.maritim.no/product.aspx?id=1370...upkey=009003060 Kua Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.