Jump to content

Identifisering Jabsco sjøvannspumpe (og mulig feilsøking)

FENRIKSEN

Recommended Posts

Sliter stort med en Jabsco-pumpe som ikke vil løfte vannet mer enn noen titalls centimeter. Impeller er byttet. Jeg har også testet pumpen med en pipe og drill på akslingens hovedbolt, med slange ned i en i en bøtte vann. Samme resultat, mye vann ved lav sugehøyde - lite/null når den må suge høyere (så det er ikke saltvannskretsen som lekker luft!).

Pumpen er tett - dvs at den lekker ikke vann, og det kommer ikke luftlekkasjer når jeg holder for det ene røret og suger gjennom det andre. Impelleren spinner lystig, aksling er OK.

Noen spørsmål, vil sette STOR pris på hjelt slik at baaten blir sjøklar til den syttendes.

- Kan ikke finne noen annen info enn rotasjon/ut/inn på pumpelokket. Hvor finner jeg serienummer/type? Maskinen er en Ford (Sabb?) "Dover", sekssylindret turbo på 130 hk. Bowmann marinisering.

- Kan noe se ut fra bildene om det er defekter ved pumpens indre gemakker? Kan den rett og slett være utslitt etter 30+ år?

- Den nye impelleren er en johnson 1028 som skal passe. Men - er dette korrekt. Har Maritim rotet?

- Kan slike pumper overhales, og hvem gjør i tilfelle slikt i Bergen/omegn. Ny koster vel en bunke store lapper.

På forhånd STOR takk.

Jan

0.jpg

1.jpg

7.jpg

5.jpg

6.jpg

Jeg ser at du har litt grader rundt kanten til pumpehuset, tipper du har brukt skrujern for å vippe impelleren ut. Dette kan være nok til at pumpa suger falsk luft (bare spør Lars H, han har opplevd dette). Prøv å planslipe overflaten med fint våtslipepapir (240 burde holde) og en kloss. Får du det tett, skal pumpa suge! Planslip gjerne også lokket til pumpa, tetningsflatene må være 100 % for å tette. Og du, kjøp deg en McPeller for fremtidige impellerskifter. Da unngår du å skade pumpehuset...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nja, gradene er der, men bildet overdriver skaden sterkt. Men pumpen kokset før impellerskiftet, selv om det var litt liv igjen i impelleren. MEN! Etter å kikket mye nøyere på pumpen ser jeg at "kammen" (eller hva det nå heter) er tynnslittt ned til papirtykkelse på ut-siden. Jeg kunne bøye ut fliken med lillefingerneglen. Dette må da være svaret!? Og det vil vel si at pumpen kan overhales: Hones, planslipes og utsyres med ny "kam"?

Lokket: Nei, det kan ikke snues, det har en grunn utsparing tilsvarende pumpens "indre liv".

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5122/skade.jpg

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...