Sleipner93 Startet 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2009 Hei! Skal snart begynne og bygge overbygg og styrhus på skroget som jeg har stående. Sansynligvis nesten halve jobben med dette blir vel og stresse med og få vinduene og gummilister på. Men nå i god tid lurer jeg på hvor jeg bør kjøpe gummilistene, hvor er de rimelige? Målene på listene blir rundt 15-16mm i ene sporet og 4mm i det andre. Kan være jeg skal ha 5mm glass i frontvinduene så jeg ikke risikerer at de blir knust ved at en bølge slår over, her trenger jeg forøvrig deres meninger, er det nødvendig med 5mm glass eller holder det med 4mm? Men kom med tips om hvem som forhandler slike lister og hvem som er rimelige osv. Nå vet ikke jeg helt hva disse listene har som navn men det er disse vanlige gummilistene jeg snakker om.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2009 Maritim har noe utvalg i lister. Mulig at Malfix har noe også uten at jeg har sjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 seasea har dem også.. . www.seasea.no Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Hvor du får de rimelig vet jeg ikke, tror utfordringen din blir å finne list med 15-16mm spor. Tror det er to typer å velge mellom, en (som på ditt bilde) hvor vinduet kan trykkes inn i styrehuset, en annen hvor vinduet ligger utenfor og er større enn hullet. Se art 5840 hos seasea. Disse blir regnet for å være sikrere. Kjøpte for et par år siden 10 stk 6mm herdede vindu av den lokale glassmesteren. tror jeg betalte vel 400kr pr stk. Gummilistene kom i tillegg. (Fritt etter husken så er de ca 4-500mm ganger 6-700mm store). Han skar de til og så ble de sendt til Sverige for herding. Lag IKKE mindre radius i hjørnene enn det lista krever ellers så kan du få lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Har du forsøkt en eller annen bilglass-forhandler? Kanskje billigere om det står "bil" på pakningen istedet for "båt". Finner vel slik forhandler på både Mariero og på Forus. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Det er korrekt som Hafrsfjord skriver. Alle bilglassforhandlere har dette. Kjøpte selv ca 20 meter for et par år siden. Alle bilglassforhandlere jeg var innom hadde dette. Tror det billigste kom ut på ca 1500 for 20 meter. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Woody Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Er det ikke freset inn slik at rammen er tynnere der gummilisten ligger enn selve platen rundt? De fleste kaller de gummi vinduslist med låselist, eller h-list. Har nettopp satt inn 18stk 4mm glassvinduer i min egen båt. Lån eller kjöp spesialverktöyet for å montere de, da går det som en lek. Ikke bruk metall mot herdet glass! Jeg brukte en plast tommestokk og zalovann. Sea-sea har noen varianter, og Hartveit i Bergen. Er det 5 vinduer? Redigert 5.Mai.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
BjornLie Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Verktøy for montering av låselist får du hos Biltema... :) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 ..................... Lån eller kjöp spesialverktöyet for å montere de, da går det som en lek. .................. Maritim har slikt verktøy: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1116...upkey=003002001 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Et firma i ved Sande i Vestfold, tror det heter Johansen Eftf. har eller lager alle typer gummilister. Det er mulig å handle rett fra fabrikken. Burde være billigst. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skipper Worse Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 www.sealsdirect.co.uk Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.