Jump to content

Hvor får jeg gummilister rimelig?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Skal snart begynne og bygge overbygg og styrhus på skroget som jeg har stående. Sansynligvis nesten halve jobben med dette blir vel og stresse med og få vinduene og gummilister på.

Men nå i god tid lurer jeg på hvor jeg bør kjøpe gummilistene, hvor er de rimelige?

Målene på listene blir rundt 15-16mm i ene sporet og 4mm i det andre.

Kan være jeg skal ha 5mm glass i frontvinduene så jeg ikke risikerer at de blir knust ved at en bølge slår over, her trenger jeg forøvrig deres meninger, er det nødvendig med 5mm glass eller holder det med 4mm?

Men kom med tips om hvem som forhandler slike lister og hvem som er rimelige osv.

Nå vet ikke jeg helt hva disse listene har som navn men det er disse vanlige gummilistene jeg snakker om..

2182-00.jpg

Hvor du får de rimelig vet jeg ikke, tror utfordringen din blir å finne list med 15-16mm spor.

Tror det er to typer å velge mellom, en (som på ditt bilde) hvor vinduet kan trykkes inn i styrehuset, en annen hvor vinduet ligger utenfor og er større enn hullet. Se art 5840 hos seasea. Disse blir regnet for å være sikrere.

Kjøpte for et par år siden 10 stk 6mm herdede vindu av den lokale glassmesteren. tror jeg betalte vel 400kr pr stk. Gummilistene kom i tillegg. (Fritt etter husken så er de ca 4-500mm ganger 6-700mm store). Han skar de til og så ble de sendt til Sverige for herding.

Lag IKKE mindre radius i hjørnene enn det lista krever ellers så kan du få lekkasje.

Er det ikke freset inn slik at rammen er tynnere der gummilisten ligger enn selve platen rundt? De fleste kaller de gummi vinduslist med låselist, eller h-list. Har nettopp satt inn 18stk 4mm glassvinduer i min egen båt. Lån eller kjöp spesialverktöyet for å montere de, da går det som en lek. Ikke bruk metall mot herdet glass! Jeg brukte en plast tommestokk og zalovann. Sea-sea har noen varianter, og Hartveit i Bergen. Er det 5 vinduer?

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...