Jump to content

ALO 28 eller Albin Vega?


IMS

Recommended Posts

Jeg liker å være i båt og tilbringer endel tid i den iløpet av året , dermed så har jeg lyst til å kunne bruke den når jeg vil , ved å kjøpe en halv båt (dele den med andre) så gir du slipp på den muligheten.

Jeg hadde ikke vært i tvil , kjøp en båt du eier alene istedet for å dele en båt om du har min type bruksmønster , skal du derimot bruke båten når du planlegger i god tid og gjerne bare 2uker i sommerferien så er det sikkert en grei løsning å dele den med en annen

Link to post

Hei! Hadde selv som "første båt" en Alo 28 og var veldig fornøyd med det, hadde den i 7 år. Lett å manøvrere og veldig trygg å seile (ca. 45% av båtens vekt er i kjølen om jeg ikke husker feil).

 

Disse to båtTYPENE du referer til er riktignok ganske like, men de enkelte båtene er svært forskjellige! Istedenfor å sammenlikne type mot type, så ville jeg sammenliknet båt mot båt. Disse båtene er gamle (og solide..), har hatt mange forskjellige eiere, og har ofte "unike" innredningsløsninger. Mange ble solgt som halvfabrikat, og f.eks. ALOen har minst to - om ikke flere - forskjellige cockpitløsninger.

 

Hvis det er noen spesielle båter du ser på på nettet så ville jeg postet linken til annonsen her, og så vil sikkert de med erfaring kunne hjelpe deg å fremheve de positive/negative sidene ved den båten du har interesse i, evt. veilede deg i hva du bør spørre selger om.

 

Lykke til!

Link to post

Har ikke erfaring med albin vega, men med andre, gamle albin (viggen, cirrus osv..). Dette er bunnsolide båter. Men det er som det skrives her ofte mange "petter smart" som har eid båtene tidligere, så se opp for alle "smarte :headbang: ", hjemmesnekrede løsninger.

 

Har også erfaring med å eie seilbåt sammen med noen. Har i dag seilbåt på deling med svigers. Fungerer helt topp!! Vi har små barn og ikke mulighet til å bruke båten hver helg/hele ferien. Ikke noe problem å dele, så lenge man er innstilt på det. Det er også veldig kjekt å ha noen å dele kostnader/jobb med. Det blir gjerne en del jobb med gammel båt, om den skal være ship shape til enhver tid..

Link to post

Hei,

 

Jeg kjøpte min første båt noensinne i fjor. Vaglet falt på en Alo 28 da jeg selv syntes jeg fikk den "grise-billig". Litt var detå gjøre: Holder blant annet på å lage nye sittebenker, nye plater til luken og ny rorkult. (I år blir det bare å pusse og olje den).

 

Det jeg vil si er at jeg har absolutt ingen seilerfaring noe min samboer heller ikke har, så vi har allerede døpt den kløna;) Men vi er kjempe fornyde med den. Den er veldig enkel å seile. Det føles som om den tåler masse vind. Vi føler oss hvertfall veldig trygge i den. Den har forholdsvis god plass. Meget god plass i forpigg. Relativt bra lagringsplass. Hadde den oppe forrige uke for å bunnsmøre og polere. Og som en sier her ligger ca 45% av vekten i kjølen. (Tror kjølen veien 1,5 t mens båten tot er 3,15 t) Den har også torpedokjøl, noe Alo var ganske tidlig med.

 

Motoren i vår båt er en Volvo Penta MB 2010. Dette er en motor som ikke er sp mye hokkus pokkus med, men det gjelder vel kanskje de fleste motorer i denne størrelsen

 

Vi har hvertfall hatt enormt mye glede av den så langt, og regner med at gleden ikke blir noe mindre denne sesongen..

Hadde ikke stusst med å kjøpe en hel båt som førstegangskjøper:)

Link to post

Hei

 

Eg har hatt Vega i to år. Rett nok så blei den kjøpt av ein sunnmøring og var i dårleg stand, men eg var glad då den var solgt.

Det er ein vegaklubb og du finn mykje info om båten på nettet.

Klassiske feil er:

dårlege vindaugsruter

manglande understøtting av masta. Strammar du vanta så får du ikkje opna/lukka dassdøra

dassen er i røynda eit skap i forpiggen.

gir og propell laga av albinverftet. dårleg kvalitet

dei første vegaane hadde Albin motor, om mogeleg enda dårlegare enn VP, som var i dei seinare båtane

dieseltanken er plassert i kjølen. Umogeleg å reingjera på utsida og innsida

propellen er plassert over roret. Vanskeleg å manøvrera i hamn.

god stueplass

seglar dårleg

Me hadde mange fine turar i båten og det var ein god nybyrjarbåt.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

De er konstruert på omtrent samme tid, er tilsynelatende ganske like men det er noen forskjeller. ALO 28 er litt større, spesielt benkene i cockpit er lengre. Plasseringen av rorkult er forskjellig, VEGA'en har denne opp fra dørken mens ALO har den fra aktre benk. Vegaen er langkjølet noe som kan være greit i litt sjø på kryss, men vanskeligere å manøvrere i trange havner.

 

På begge båtene er det viktig å sjekke hvordan mastestøtten er under dekk da dette er en svakhet på begge. Begge båtene ble levert med saltvannskjølte motorer som nå er ca 30? år så det spørs vel hvor lenge en original motor varer.

 

Jeg holder en knapp på ALO 28 men vedlikeholdet er kanskje mer avgjørende enn hvilke båt du skal kjøpe. Jeg ville ha valgt en båt med rulle på forseilet og konvensjonelt storseil. ALO 28 (og muligens VEGA'en) ble levert med rullebom som er totalt ubrukelig i alle sammenhenger.

 

Nyere seil og motor er et stort pluss på så gamle båter da dette koster mer enn du betaler for båten dersom alt dette må skiftes.

 

Og ja, jeg har erfaring fra begge. :smiley:

Link to post

Støtter fullt ut forrige innlegg. (og spesielt det om rullebommen :-)

 

Om mulig så ville jeg prøvd å finne en med rulleforseil, men ser ikke på dette som noe absolutt must. Men det er jo smak og behag.

 

Hvis du ikke har seilt så mye før, så ville jeg sett på motoren som et viktigere kriterie enn standen på seilene - begge deler er dyrt å bytte. Vi byttet motor ++ (propell, aksling, eksos, tank, pakkboks, motorstøtter, etc) på Aloen vår, lærte utrolig mye om båtvedlikehold, og etter å ha gjort noe slikt selv føler man seg klar for det meste, men vi ble også ca. 80 lapper fattigere (Yanmar 2GMF).

 

Fordelen er at disse båtene begynner å bli så gamle, at man etter hvert finner en god del eksemplarer hvor motoren allerede HAR blitt byttet ut av forrige eier. Prøv å finne en slik en!

Link to post

Hei,

vi kjøpte en Alo 28 i fjor, uten å kunne skryte av å ha mye seileerfaring. Vi fikk veldig mye båt for pengene synes vi (80', som inkluderte nyere innenbordsmotor, fin seilgarderobe, rullefokk og endel utstyr som autopilot, VHF, Wallas, "tunnelteltkalesje" etc).

 

For en fersk seiler var den store overraskelsen hvor lett båten var å manøvrere, både for motor i trange havner og under full seilføring. Har prøvd langkjølet båt før (ikke Vega, dog), men her fikk jeg fort hetta i en trang havn. Dessuten er båten veldig sjøsikker (det en nok Vegaen også).

 

Båten er også bunnsolid i utgangspunktet. Har grunnstøtt en gang, typisk nok etter at jeg (trodde jeg) var blitt ganske dreven - men uten at det ble noen skader.

 

Flott båt å feriere i også - skjær til noen plater som du legger mellom sittebenkene og du har en flott, bred solseng/ to overnattingsplasser ekstra ute.

 

For vår del har det vært mest kosmetiske ting å stelle med når det gjelder vedlikehold (skal bytte sittebenker mm). Det eneste som er på minussiden er at ståhøyden ikke er bra nok for meg (er 1,82), men slik er det med de fleste båtene av denne størrelsen.

 

Så - hvis motor ikke er for gammel og resten av båten er i god stand, ville jeg satset på Alo.

Link to post

Seilet må "gjetes" inn i ei skinne når det heises (veldig vanskelig å sette seil alene), en fornuftig reving er utelukket, ved revet seil kan ikke kicken brukes, når du skal ta ned seilet må det sveives ned, seil på gamle rullebommer er mest sannsynlig også gamle og står svært dårlig.

 

Sikkert flere bakdeler, men det er disse jeg husker best fra en Albin 79 jeg hadde på -80 tallet. Det går derimot helt greit å kjøpe et nytt seil, beholde den gamle bommen og montere et system for reving.

 

Fordeler er ikke-eksisterende..........

Link to post

Jeg var i samme situasjon da jeg skulle ha førstegangsbåt for 2 år siden. Valget falt da på Alo 28. Litt fordi jeg likte Aloen littegrann bedre enn Vegaen, men mest fordi jeg fant et pent eksemplar av Aloen i mitt nærområde. Alo en er nærmest perfekt til nybegynnerseiling og den tåler at du gjør feil. Allerede første høsten var jeg ute i liten kuling i Boknafjorden, og følte meg trygg. (2-3 meters småhissige bølger og 14-15 m/s).

 

Jeg betalte 100k for mitt eksemplar, men da fikk jeg en båt med forholdsvis ny motor (2002), rulleforseil, ny teakinnredning samt i god stand ellers. Det eneste jeg syns har vært litt negative er plassen bak i cookpit. Her er det trangt med fire. I fint vær er det ikke noe problem å plassere folk andre steder, men i skikkelig ruskevær er det greit å kunne ha alle trygt i cookpit. Ellers er det en lettmanøvrert båt, både for motor og seil. Jeg har 16Hk i min og dette syns jeg egentlig er det man bør ha i en slik båt. Da klarer man 5,5 - 6 knop selv i kraftig motsjø. (har en kamerat som har 7.5 HK og den mister helt pusten i kraftig motsjø). Nå skal slike båter helst seiles da, men det er ikke alle (trange) fjorder som er like egnet til det. Uansett, lykke til i valg av båt. Skulle du ha mer spesifikke spørsmål ang Alo 28, så ta gjerne kontakt.

Link to post
Seilet må "gjetes" inn i ei skinne når det heises (veldig vanskelig å sette seil alene), en fornuftig reving er utelukket, ved revet seil kan ikke kicken brukes, når du skal ta ned seilet må det sveives ned, seil på gamle rullebommer er mest sannsynlig også gamle og står svært dårlig ...........Fordeler er ikke-eksisterende..........

Javel. Jeg har seilt med dette i to år alene og rever ofte med rullebom. (Junkeren har forholdsvos overdimmensjonert rigg, så den må reves tidlig)

Jeg har aldri hatt problemer med å få det til, og har aldri hatt noen problemer. Klart det er litt arbeid, men det skal være arbeid med båt., det er halve gleden det...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Hva er den store ulempen sett for fra at kicken/bomnedhalet må løsnes..?
...Jeg har seilt med dette i to år alene og rever ofte med rullebom.

 

Har i gamledager hatt flere båter med rigg med rullerev og det må sies at det blir vankelig å rulle opp pent på bommen slik at det står "pent" etterpå. Helst bør det være to mann - én som sveiver og en som holder akterliket stramt mens seilet rulles opp rundt bommen. Ellers får man som regel for stor bus (og det vil du ikke ha når det begynner å blåse opp...) og samtidig flytter busen seg mot midten (fra masteliket mot akterliket), og det vil du heller ikke ha når det blåser mye. :cryin:

 

Men det er jo heller ikke mye som skal til å endre et slikt storseil til lisserev, f. eks. Seilmakeren setter inn noen maljer, store i akter- og masteliket (som hektes i krokene), og mindre til lissene i midten. Sette fast (poppe) 2 stk kroker til bommen inne ved halsen, og sette opp 2 stk føringsblokker på siden av bommen for å ta revelina og 2 små bøyler på motsatt side til å feste revelina i og eventuellt 2 små kryssholt. Så har du et seil med 2 stk rev (høy og lavt) som tas inn, i løpet av 5 minutter, og enkelt kan betjenes av en mann. Bare å gå over stag og ta fokk / genua bakk, så ligger båten med baugen opp i vinden mens du rever....

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Så har du et seil med 2 stk rev (høy og lavt) som tas inn, i løpet av 5 minutter

5 minutter :eek:

Tar under 1 min å reve med å rulle på bommen...

 

Jeg ser poengene dine, det gjør jeg.. Jeg har også et helt nytt storseil, og det er maljer til å kunne reves på den måten du beskriver.. Så jeg får teste ut denne metoden også et par ganger i sommer... :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...