Jump to content

Registrere båt som har vært registrert tidligere

spilli

Recommended Posts

Dette minner meg om da jeg kjøpte min siste motor og skulle få den registrert på båten.

Holdt på i 1/2 år (ja jeg tuller ikke)

Mange telefoner, mail, og til og med vanlig brev for å finne ut hvem som hadde vært tidligere eiere.

(noe som kan være meget vanskelig når folk har flyttet og kastet vekk salgs/kjøpemelding og nesten ikke husker noe)

Det hadde vært 4 eller var det 5 forskjellige eiere tidligere,og en måtte ha salgsmelding fra alle.

Selvfølgelig så var det en som ikke klarte å sende meg noe skriftlig.

Måtte da ringe til SBR og forklare situasjonen. skrev også en mail (før jeg ringte) hvor jeg oppga navn,adresse og tlf.nr til han som ikke sendte meg salgsmelding.

Dette løste situasjonen og jeg fikk registreringen til slutt.

Måtte jo sende mail /snakke med SBR mange ganger under denne etterforskingen, men SBR ga seg ikke

( MÅTTE få kjøpe/salgsmelding)

SÅ ... vanskelig skal det være :nonod:

Mvh Beertrip

Det er akkurat like lett, så lenge selger har orden i boet.... Er man derimot så dum at en ikke sjekker dette ut.. ja da har man et problem... Så mitt råd er kjøp aldri bruktbåt fra noen luringer som ikke har båten registret på skikkelig vis.... Det er mange båtreiere som melder ut båten av registeret for å spare det samme som en liten pizza koster på Peppez, med slike vil ikke jeg anbefale noen å gjøre en handel...

Det er ikke lett å omregistrere en bil/mc som ikke har orden på papirene heller.. noe som jeg synes meget bra... ser ikke hvorfor det skulle være noe lettere med båter...

Nei, mener ikke at det skal være lettvint slik at man kan bli lurt, men at det heller burde vært slik at reg. burd vært obligatorisk, samt ansvarsforsikring.

Fra Spilli

Hadde en tråd her tidligere vdr. nødvendig reg. av båt pga. krav fra den kommunale havnestyrelsen. Det viser seg nu etter en masse styr med sbr. for å få reg, så godtar faktisk båthavna her registrering hos Securmark som sidestilt med sbr.( Det vil si FG-godkjent) Så da så. Det var "Arve" som satte meg på ide`n Takk for det

Det ser ut som de gjør forskjell på folk når det gjelder registrering i småbåtregisteret. Vi fikk Amica II registrert uten problemer. Vi sendte inn skjema for nyregistrering sammen med kopi av kjøpekontrakten og forklarte at forrige eier ikke hadde hatt båten registrert. Vi oppgav ingen historikk lenger tilbake enn forrige eier. Etter 14 dager kom båtkort og registreringsmerker i posten uten noe om og men. Det eneste de ba om, var at vi måtte sende dem kallesignalet vårt, etter at vi hadde fått konsesjon for vhf. Dette var ikke ordnet ennå da vi registrerte båten.

I ettertid har det vist seg at båten har vært registrert i skipsregisteret fram til 1998, men det visste vi ikke da vi sendte inn registreringspapirene.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Skjønner at sbr vil være sikre men slik de holder på i dag sier de jo faktisk at de ikke stoler på tollvesenet og tidligere politiet.

Det må holde lenge at selger har dokumentasjon i form av registreringskort utstedt fra tollvesenet eller politiet.

Når det er sagt har jeg aldri hatt problemer med å få registrert noe der.

Snarere andre veien.

Jeg har solgt båten og meldt i fra. så har jeg like fullt stått som eier og ny eier ikke har fått sin registrert.

Siden har vi begge stått som registrert eier...

Og jeg vet jeg ikke er alene om det...

Vet ikke om det er så veldig tillitsvekkende heller.

Spilli:

Hvis du søker litt på forumet her ang. ansvarsforsikring vil du forstå hvorfor det ikke er obligatorisk.

Men det er en helt annen diskusjon som det finnes mange av fra før her.

anbefaler deg bare å tegne kaskoforsikring :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Opplevde det samme med sbr som Daffy. Sendte skriftlig melding for 1 år siden om at båten var solgt. Til min store overraskelse kom det krav om betaling av årsavgift på samme båt nå i våres. Sendte melding på ny om at båt var solgt. Har mottatt nytt brev om at båt er avregistrert og betaling av avgift for de båtene jeg har registrert. Ingen stor sak men vitner om at de ikke har skikkelig orden i sysakene i sbr.

slik de holder på i dag sier de jo faktisk at de ikke stoler på tollvesenet og tidligere politiet. Det må holde lenge at selger har dokumentasjon i form av registreringskort utstedt fra tollvesenet eller politiet.
Det holder lenge med slik dokumentasjon. Har du båtkort/registreringskort som sier at båt med registreringsnummer slik og slik var registrert på deg i et av de gamle registrene er saken enkel.

Dette står beskrevet på Småbåtregisterets nettsider, under hvordan registrere båt:

Hvis båten har vært registrert i et annet register (Skipsregisteret NOR, Fiskeriregisteret, det gamle Småbåtregisteret, etc.) kan man legge ved båtkort / merkebrev i stedet for faktura fra nykjøp.

Jepp, da har jeg fått bekreftet at det nye småbåtregisteret er et byråkratisk uvesen. Forrige eier som hadde båten skiftet motor like før han solgte, og forandret ikke reg.opplysningene før han solgte, og avregistrerte båten.

Så hvis jeg ikke får tak i salgsdok. på motor fra siste registrerte eier, får jeg aldri registrert båten. Det er vel bare å fyre opp til St.Hans bål. Artig å bli behandlet som en forbryter i utgangspunktet.

Det spørs om jeg også må ty til Securmark, men jeg vet ikke om forsikringsselskapet godtar de? Er de godkjent hos de fleste selskapene, eller hur?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det spørs om jeg også må ty til Securmark, men jeg vet ikke om forsikringsselskapet godtar de? Er de godkjent hos de fleste selskapene, eller hur?

:yesnod:

Sjekk hjemmesidene til Securmark for husk du må også få båt/motor merket av dem og det koster litt første gang, men gir rabatt på forsikringen og intet årlig gebyr!

http://securmark.no/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skjønner at sbr vil være sikre men slik de holder på i dag sier de jo faktisk at de ikke stoler på tollvesenet og tidligere politiet.

Spilli:

Til Daffy Jeg startet denne tråden, og nuuu! har jeg fått kjøpt meg båt med alle papirer i orden. Tok anbefalingene her på forumet og kjøpte en HUI 850 (Den jeg først hadde tenkt meg var en Scand Classic 25`) Så da slipper jeg å få denne 3`syken med en gang. Skjønte ikke helt dette du nevner om å bare skaffe seg kaskoforsikring? Hva vil prisen være på en normal forsikring på en slik båt være? Hvis noen har erfaringer med HUI 850 så tar jeg med glede mot. Fant den på finn kode 17518772

Godt det har ordnet seg :cheers:

Det jeg skrev var dette

Hvis du søker litt på forumet her ang. ansvarsforsikring vil du forstå hvorfor det ikke er obligatorisk.

Men det er en helt annen diskusjon som det finnes mange av fra før her.

Bare i denne sammenhengen betydde ikke at du skulle tegne "kun Kaskoforsikring og ikke noe annet"

Det betydde heller at jeg istedet for å fortelle hvorfor det ikke er obligatorisk med ansvarsforsikring bare ville fortelle deg at du bør tegne kasko med en gang :wink:

Se denne tråden for eksempel.

Jeg husker vi lo av en reklame en gang i tiden.

Husker ikke hva den var for men det var to som var ute og "seilte" motorbåt; i god driv inn mot noen brygger står "skipper" med gass/gearhendelen (brukket)i hånden og ser fortvilet på "kaptein" som uten en mine sier kaldt og rolig

Sikt på den billigste båten
(På bergensk tror jeg)

Først tenkte jeg at denne kapteinen var ganske ansvarsbevist men han tenkte nok ikke på at den billigste båten sannsynligvis er den uten kasko og at den demper minst for trøkken :rolleyes: i tillegg til at han ikke er ansvarlig for skadene siden det var "et hendelig uhell"

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei! Daffy Fulgte tråden du anbefalte et stykke på vei, men det ble så mye "Bil" at jeg ga opp. Sjøloven er jo der om man vil eller ikke. Den gjalt i allefall 1954 da min far ble rendt i senk på fiskefeltet. Sjøforklaring, erstatning for skade på båt, men ingenting for tapt inntekt. Fikk forresten tilbud i dag fra mitt forsikringsselskap om forsikring ansvar-kasko 1470,-

Egenandel 6000,- Vet ikke om dette er bra Forsikringssum 260K (Skal hente skuta i dag, og bringe den hjem til Son)

Redigert av spilli (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...