Jump to content

Nye luftfiltre og annet plukk til MD11D


HulkHaugen

Recommended Posts

Har på en eller annen måte klart og rote bort luftfiltrene mine, og lurte på om noen som kan brukes som alternativ. Ser kanskje litt harry ut, men tror at det skal være en smal sak å montere noe lignende K&N filtre, liten utgave, og ikke bråkefilter. Men K&N er sikkert overpriset, spessielt da jeg ikke kikker etter preformance, hehe. Noen som kan anbefale noe her?

 

Også inn til kjølekanalene på cylinderene (2 stk) og en inn på eksosmanifoilen, der er det slike gammeldagse sruer med vrihåndtak eller hva jeg skal kalle de, men de er såpass ødelagte, lurte på om jeg kunne bytte de ut med vanlige moderne bolter? Må vel kanskje også ha på noe gjengetape isåfall?

 

Og oppe på toppen, dekselet som er over toppen med armen som skal åpne ventinlene for å kunne ta en lettstart, de festes jo med en hul bolt, innvendig gjenget. Er dette noe som er vanskelig å få tak i? Jeg kan jo ev. bruke en LAAANG tynn bolt med skive, men det blir kanskje litt jalla mtp. justeringen av ventilene. (Skjønner det sikkert dere som har skrudd på disse motorene selv...)

 

Mangler også en liten bolt for å koble oljerøret til ventil løfterene, men regner med at denne er universal og lett å få tak i....?

Mvh Børre

Link to post

Finner ikke noe edit funksjon :rolleyes:

 

Men jeg ser at Biltema selger 3" sportsluftfilter til 159,- stk (Harry skal det være :flag: ). Da blir neste spørsmål hva som er dimensjonen på luftekanalen på toppene mine? (Nei jeg er ikke hjemme, er på jobb i 5 uker til :crazy: ). Og noen som har erfaringer med disse? Kravene er vel strengt tatt ikke så høye på en 25 HK 26 år gammal diesel motor...

 

Skal selv se om jeg klarer å finne noe dokumentasjon. Hvis noen vet hva motore veier, så må de gjerne meddele det også :)

Mvh Børre

Link to post

Du trenger ingen luftfilter på denne motoren. De du har mistet er heller ikke filtere, kun grovmasket netting. Lufta i en båt er normalt ren nok men det er en fordel med et gitter som hindrer motoren i å dra i seg skruer, muttere, plastposer osv. En annen funksjon med de originale "luftfilterene" er at de fungerer som innsugningslyddempere. Denne effekten mister du nok ved å montere 3'dje parts luftfiltere.

Link to post

Når motoren din er, eller blir, god å sliten blir det oljedamp som kommer ut av denne slangen... i stedet for at denne dampen skal kline ned hele motorrommet ditt er denne lagt inn i det ene filtret så motoren suger den inn sammen med innlufta og forbrenner dampen så den kommer ut i eksosen og gjør så vi får gode varme sommere.. og så ozonlaget detter i hue på oss.

Link to post
Lyddemping er jo kanskje hovedargumentet mitt da. Men jeg lurer også på hva som er poenget med denne slangen som går mellom luftfilteret på cyl#2 og oljepåfyllingskoppen. Er dette for å ikke få vakuum i blokka, eller hva er greia?

Det er utlufting av veivhuset. Det vil, fordi noe av kompresjonstrykket lekker forbi stempelringene, bygge seg opp et ovetrykk i veivhuset. Dette trykket må luftes ut og en grei løsning er å kjøre det inn på det ene luftfilteret slik at motoren suger det i seg.

Link to post

ok, men da er den grei, skal finne en løsning på det med luftfiltrene selv ;)

 

Men de søte små ventilene til kjølevannet, se bilde, komponent nr. 42, er de vanskelig å få tak i eller finne alternativ til, og trenger de kanskje gjengetape? vet ikke hvor universale de er, men kunne trengt 3 stk...

 

EDIT: Bilde:

7150.jpg

Redigert av HulkHaugen (see edit history)

Mvh Børre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...