Jump to content

Problemer med båt CE merket på ''feil'' premisser?


elvira II

Recommended Posts

Leter etter ny båt og finner att flere av de båtene jeg ser på er CE merket med gamle motorer.

Finner det litt merkelig, da reglene sier att de skal være utstyr med motorer nyere en 07 ( bensin )

Kan man få problemer med dette vis man kjøper en slik båt?

Ett eksempel er en Amerikansk båt, 2000 mod. som ble importert i 2008. men den er utstyrt med en gammel bensin v8. Båten er importert av en i Trønderlag (og CE merket), solgt til kunde, som nå skal selge den vidre.

Noen erfaringer med dette?

Link to post
Leter etter ny båt og finner att flere av de båtene jeg ser på er CE merket med gamle motorer.

Finner det litt merkelig, da reglene sier att de skal være utstyr med motorer nyere en 07 ( bensin )

Kan man få problemer med dette vis man kjøper en slik båt?

Ett eksempel er en Amerikansk båt, 2000 mod. som ble importert i 2008. men den er utstyrt med en gammel bensin v8. Båten er importert av en i Trønderlag (og CE merket), solgt til kunde, som nå skal selge den vidre.

Noen erfaringer med dette?

 

hehe... en i Trøndelag! :)))

 

Det finnes mye som ikke akkurat harmonerer med standarer rundt omkring i Norge. For de alle fleste har nok dette minimal betydning, men om uhellet er ute og du trenger forsikringen din kan det helt klart by på problemer. Undersøk nøye før salg. Har hatt en kammerat som har sett 4 båter siste tiden, alle disse har hatt store mangler i CE merkingen...

Link to post
Vil det si att CE merkingen ikke er gyldig det da, men rett og slett dokumentforfalskning?

Høres ut som om denne ''trøndern'' er kjent?

 

"Dokumentforfalskning" er nok et veldig farlig ord å i det hele tatt nevne her...

 

Om motoren eller andre ting ikke oppfyller de krav som fantes til etterkontroll av fritidsbåt på tiden båten ble importert så foreligger det inget godkjent CE merke av båten og utløser nok i så måte krav til ny kontroll samt da evt. bytte av motor.

Så lenge båten har alle CE papirer i orden, og finnes i landet er det nok veldig mange som hopper og d.... i det!

 

Jeg ville sett etter alle papirer, gjerne ta en telefon til sjøfartsdirektoratet å få de til å forklare deg hva som SKAL følge med, og ta det derfra.

Det viktigste er jo HIN nummer, sikkerhetsutstyr samt Declaration of conformity eller hva det nå heter...

 

Lykke til!

Link to post

Jeg har i løpet av de siste årene vært med bekjente å kikket på mange importbåter. I alle annonser har det stått CE merket. (det var et krav for i det hele tatt å ta turen) Mange var det ikke, og selger kunne fortelle at han ventet på merkene i posten...... På de som faktisk hadde fått et slikt skilt var det uten unntak store avvik i forhold til hva CE merkingen krever. For å si det enkelt. Båtene hadde kun fått et CE skilt poppet på.

 

Jeg er overbevist om at det er mye som foregår i gråsonen når det gjelder dette.

Link to post

Et spørsmål som da dukker opp, er om det er selgeren som merket sin båt med "CE" som står ansvarlig og i hvilken grad.

 

Om forsikringsselskapet ved sak oppdager mangler ved CE merkingen, vil de da betale fullt ut til nåværende eier og kjøre regress mot forrige eier ? Eller må man som eier akseptere en avkortning og kjøre eget løp mot den som merket med "CE". (Bruk av CE og "CE" er med vilje.)

 

Jeg har en steingammel båt. Trenger ikke bekymre meg for slikt :-) Neste båt blir sikkert større, men like steingammel og følgelig fritatt ;-) Kanskje :sweat:

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Jeg har i løpet av de siste årene vært med bekjente å kikket på mange importbåter. I alle annonser har det stått CE merket. (det var et krav for i det hele tatt å ta turen) Mange var det ikke, og selger kunne fortelle at han ventet på merkene i posten...... På de som faktisk hadde fått et slikt skilt var det uten unntak store avvik i forhold til hva CE merkingen krever. For å si det enkelt. Båtene hadde kun fått et CE skilt poppet på.

 

Jeg er overbevist om at det er mye som foregår i gråsonen når det gjelder dette.

 

 

Da lurer jeg på hvem det er som har myndighet til å utstede en CE-merking. Virker jo nesten som om det er bare å få tak i et skilt så er det ''greit''.

Det må jo være en form for besiktning for å se om kriteriene oppfylles?

 

:crazy: Har aldri vært lett å besteme seg for en båt, å værre har det blitt :cryin:

Link to post

Som en fra Sjøfartsdirektoratet skrev i et skriv, kommentert her på Baatplassen:

 

.....I juli i år ble det riktig nok åpnet for at motorer som har dokumentasjon på at de tilfredsstiller strengere krav enn EU-kravene, har gått mindre enn 480 timer og er mindre enn ti år gamle, under visse omstendigheter kan godkjennes......

 

 

Så regelen som gjør at båten faktisk kan godkjennes med eldre motor finnes. Men vil tro de fleste sliter litt med å faktisk kunne dokumentere dette når de skal CE merke slike båter.

Grunnen til at denne forskriften har kommet inn vil jeg tro. Er nok fremlegging av at USA ofte har strengere avgasskrav en Europa. Og at de derfor ikke kan ekskludere motorer som faktisk klarer kravene, selv om de er gamle.

 

Link til skrivet.

Jara Wynja

Link to post
Har hørt at båtene blir CE godkjent uten motor og at motoren blir montert senere. De marinisere en bilmotor og sliper unna alle avgifter tenker jeg.

 

Hmm, Det vil jeg vel kalle å bli CE-merket, men ikke CE-godkjent. Og det er vel problemet jeg støter borti nå som jeg letere etter ny båt.

Og det er ett problem jeg ikke vil skal forfølge meg, å bite meg bak ved en senere annledning. VIS jeg da skulle kjøpe en ''CE-merket'' båt.

Letere også i Sverige, og det ser ut som ''forvirringen'' er like stor der.

Link to post
Har hørt at båtene blir CE godkjent uten motor og at motoren blir montert senere. De marinisere en bilmotor og sliper unna alle avgifter tenker jeg.

 

Det går ikke å få lovlig CE godkjent/merket en båt uten motor (Båter med påhengsmotor vet jeg ikke noe om.)

Motoren er en helhet av CE godkjenningen.

 

 

Det var en tid som båtene ble godkjent med eldre motorer. Kravet da var jo at motoren måtte være i Norge før januar 2006.

Derfor er det mange båter med eldre motorer. Disse motorene er jo godkjent allerede i Norge.

 

Før vet jeg ikke, men det går ikke nå lenger. Jeg må CE merke min, og da må motoren være nyere en 2006. Eller kunne dokumentere at motoren klarer kravet som ble innført 2006 (Har funnet ut at i vertfall noen VP og Cummins klarte kravet noen år tidligere.) Det hjelper ikke alene at motoren har vært i norge fra før 2006.

En kan sikkert få CE godkjent båten med en ny motor. For så å rive den ut, og erstatte den med en eldre. Men da vil båten være feil CE merket, og ikke gyldig ut i fra gjeldende regler. Ut i fra det jeg kan lese meg til.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...