Leifer`n Startet 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2009 Hei jeg kjøpte en elektrisk septik punpe m kvern, Lurer bare på om det er noen her som har kjenskap til disse, det er den sorte med 25 mm ut og 38 mm inn slange diameter. Problemet er at når jeg skal feste den kommer den stussen på 25 mm oppover og ikke ned til bunnen av båten, går det ann og snu dette så jeg får den til og gå nedover til der jeg skal ha den eller må jeg ha en kjempe lang slange med bue på?? I katalogene står den riktig vei i forhold til slik jeg skal ha den,, men den jeg har kjøpt står motsatt vei og det gjør alle di andre di selger på Tolema også. når 38 mm peker mot deg skal uttaket bli på høyer side, men det er på venster og da peker den oppover i steden for nedover.. hvist dere skjønt hva jeg mente da Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 ...Problemet er at når jeg skal feste den kommer den stussen på 25 mm oppover og ikke ned til bunnen av båten, går det ann og snu dette så jeg får den til og gå nedover til der jeg skal ha den eller må jeg ha en kjempe lang slange med bue på?? ... Slange med "bue" blir vel det samme som "svanehals", noe du kanskje bør ha. I alle fall hvis pumpa ligger under havnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Jeg skjønner godt hva du mener, jeg har nøyaktig make. Og jeg har lang slange som ligger i en bue, og tilkobling på toppen (lett å komme til). Jeg kjenner ikke til om disse pumpene fås i speilvendt utgave. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Jeg monterte pumpa på et par hylleknekter for å få vridd den 90 grader og få 'slangologien' til å gå opp bedre: ...ikke helt tilfreds med den løsningen, men det er da noe.... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Gullfisk Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Vet ikke hvordan det er med din pumpe, men min kunne jeg løsne 4 skruer og vri pumpehuset i den retningen jeg ville. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Ja jeg fikk beskjed om at jeg kunne snu den, men det går ikke da det er et halv måne spor på den ene siden,,,, men jeg fikk det til med lengere slange 25 mm.. ble en grei bue og det ligger godt over vann linja... Jeg har som sikkert alle andre en hendel son stenger for vannet,, MÅ den være STENGR når jeg kjører, det fikk jeg veskjed om fra tidligere eier, når den hånd pumpen sto der, eller kan jeg ha dette spjellet åpent???? Det er vel for at det ikke skal komme vann inn i septik tanken men er ikke sikker på om det gjør det.. for da må jeg jo ned i bunnen av båten hver gang jeg skal tømme tanken..... så da blir spørsmålet kan hendelen stå åpen eller må den lukkes Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Vet mange kjører med denne åpen, så det kan du nok. Selv har jeg den stengt bortsettfra akkurat når jeg tømmer. Ser ingen grunn til å kjøre med flere åpne kraner enn nødvendig, men nå er min lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Kan stå åpen i vår båt iaffal , så då sikkert i din og Men Gullfisk har jo eit poeng her.....nei skit og, ikkje la kjøl-nervene ta oss. Åpne kraner er greit Ein dag tømmer du tanken på vei heim, og så glemmer du å stenge igjenn. Da får du sikkert ikkje sove den natta. Sikre med doble klemmer du Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Leifer`n Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Krana ståt da i bunnen av kjølen og septik kverna står helt oppe ved dørken, ca 50-60 cm fra bunnen på båten, så den 25 mm slangen går i en grei bue. Det var derfor jeg monterte elektrisk tømming for det er litt trangt og komme til nede der dette står.. Takk for svar...Da kjører jeg med den åpen.. Og håper det går bra... en annen ting jeg lurte på.... som sikkert ikke er så smart men sånn hvist jeg skal skylle denne septiktanken, og jeg har pompe toalett,, kan jeg bare snu ledningene til kverna så suger den inn vann i septiktanken tro,,, så slipper jeg og pumpe og pumpe... eller bør jeg ta tiden til hjelp og pumpe den full selv,, skal ha sånn rens i den og da var det viktig og skylle den ren ettepå står det...kan kansje bare bruke noe oppvask pulver... tokk salo i den i går da hadde jeg jo tømt den flere ganger først da,, så det var jo forholds vis rent i den tanken da,,, men jeg tror jeg fikk renset vanlinja til samtlige båter i havna det skummet noe voldsomt når jeg prøvde kverna etter masse styr for og få den på plass med nye slanger og alt... Redigert 6.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Tviler på at den har noen effekt baklengs pga utforming av huset, men har aldri prøvet. Men du trenger vel ikke ha full tank for å skylle. Pumpe inn en passe skvett så gjør litt sjøgang jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Det er vel bare en impeller som går rundt inni den og suger det ut??? Sto at jeg skulle fylle tanken med vann og helle i det stoffet på flaska og etter fylle med vann,, skulle stå en time og skylles godt ettepå... så om di mener at hele tanken skal være full eller om det er bare og fylle den opp litt vet jeg ikke, kan høre i butikken jeg.... Denne er det... http://www.tolema.no/Avdelinger/Produkter/...nedbrytbar.aspx Redigert 6.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Ok, det var slik skylling. Jeg tenkte mere på å skylle tanken etter tømming. Jeg pleier å pumpe inn noen liter vann og la det skvalpe litt rundt før jeg tømmer igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.