BårdK Startet 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2009 Når båten ble sjøsatt forrige tirsdag lyste eksoslampa (samt lydalarmen) et par tre ganger de første 2-5 minuttene når jeg seilte til båtplassen. Etter endelig å være ferdig med vårpussen tok jeg en svipptur t/r Leangbukta-Særtre for å få kjørt motoren litt på full pinne. Til Sætre var det ingen problemer, men på returen etter ca. en time skjedde det samme, lys og alarm 4-5 ganger de første minuttene på tomgang, deretter OK. Noen som vet hva det kan være (har hatt vinterkons. hos merkeverksted)? Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Hvis du har eksospotte levert av yanmar har den en tempgiver på undersiden av slangen som går inn på potta det har "hent" at de har røket sjekk den ihvertfall først . Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Takk for svar, det skal sjekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Dette kan indikere et kjølevannsproblem, dvs at eksosanlegget ikke får nok kjøling. Har du sjekket at det kommer godt med kjølevann ut av eksosrøret bak når båten går på tomgang? Sjekk for sikkerhets skyld lokket til sjøvannsfilteret at dette sitter riktig og er tett, slik at sjøvannspumpen ikke trekker falsk luft. Her har du forklaringen til varselet fra manualen: Redigert 5.Mai.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Skal sjekke lokket til sjøvannsfilteret. Verkstedet som hadde vinterkons. og vårklargjøring antyder feil med sensor til eksoslampa, og at jeg burde prøve litt til - men det får jeg dessverre ikke gjort på en stund da reiser til utlandet for et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Har hatt to lengre turer etter at lampa lyste sist og nå ser alt ut til å være fint - helt av seg selv. Sjekket lokket til sjøvannsfilteret og det var helt greit. Får vel bare se på det som noe som har gått seg til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Kan jo også være greit å sjekke impelleren - om den ikke er ganske ny... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Takk roaldbj, men den er nylig skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Jeg hadde lignende symptomer etter at AB Marineservice anså båten til å være klar for bruk etter installasjonen. Jeg har gjennomsiktig slanger til og fra sjøvannsfilteret, og i tillegg har jeg det fra varmeveksler til eksosbend, så hos meg er det lett å se om det går luft i slangen. Det var ganske mye luft (og lite vannstrømning) på tomgang, og det skulle være veldig ille før alarmen gikk. Når jeg kommenterte lufta først, mente han det var bare filteret som måtte tømme seg ferdig for luft. Men det ble jo aldri tomt for luft. Jeg måtte ta på grease på o-ringen på lokket til sjøvannsfilteret (denne typen, kjøpt på Maxbo Holmen) og skru til temmelig hardt før jeg ble kvitt all falskluften. Ved første forsøk ble det faktisk for hardt, slik at o-ringen hoppet litt ut av stilling. Uten gjennomsiktige slanger ville det blitt litt vanskelig å se når det ble helt bra. PS Jeg har aldri sett gjennomsiktig slange inn på eksosen før. Innebærer det noen risiko, f.eks. pga. høyere temperatur på stussen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.