Jump to content

Eksoslampe lyser på Yanmar 290

BårdK

Recommended Posts

Når båten ble sjøsatt forrige tirsdag lyste eksoslampa (samt lydalarmen) et par tre ganger de første 2-5 minuttene når jeg seilte til båtplassen. Etter endelig å være ferdig med vårpussen tok jeg en svipptur t/r Leangbukta-Særtre for å få kjørt motoren litt på full pinne. Til Sætre var det ingen problemer, men på returen etter ca. en time skjedde det samme, lys og alarm 4-5 ganger de første minuttene på tomgang, deretter OK. Noen som vet hva det kan være (har hatt vinterkons. hos merkeverksted)?

Dette kan indikere et kjølevannsproblem, dvs at eksosanlegget ikke får nok kjøling.

Har du sjekket at det kommer godt med kjølevann ut av eksosrøret bak når båten går på tomgang?

Sjekk for sikkerhets skyld lokket til sjøvannsfilteret at dette sitter riktig og er tett, slik at sjøvannspumpen ikke trekker falsk luft.

Her har du forklaringen til varselet fra manualen:

eksosvarsel.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
  • 3 uker senere...

Jeg hadde lignende symptomer etter at AB Marineservice anså båten til å være klar for bruk etter installasjonen. Jeg har gjennomsiktig slanger til og fra sjøvannsfilteret, og i tillegg har jeg det fra varmeveksler til eksosbend, så hos meg er det lett å se om det går luft i slangen. Det var ganske mye luft (og lite vannstrømning) på tomgang, og det skulle være veldig ille før alarmen gikk. Når jeg kommenterte lufta først, mente han det var bare filteret som måtte tømme seg ferdig for luft. Men det ble jo aldri tomt for luft.

Jeg måtte ta på grease på o-ringen på lokket til sjøvannsfilteret (denne typen, kjøpt på Maxbo Holmen) og skru til temmelig hardt før jeg ble kvitt all falskluften. Ved første forsøk ble det faktisk for hardt, slik at o-ringen hoppet litt ut av stilling. Uten gjennomsiktige slanger ville det blitt litt vanskelig å se når det ble helt bra.

PS

Jeg har aldri sett gjennomsiktig slange inn på eksosen før. Innebærer det noen risiko, f.eks. pga. høyere temperatur på stussen?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...