Jump to content

Innkjøring og belastning av Yanmar 222hk

bwh

Recommended Posts

Jeg har en ny Yanmar 222hk i min båt , og i den forbindelse er det mange forskjellige meninger om hvordan denne skal kjøres inn. Er det noen som har gode råd angående dette og om hvor mange omdreininger under max som er tilrådelig på marsj fart (max rpm 3450) er jeg takknemmelig for innspill.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Sier ikke Yanmar minimum 10 timer med pen, forsiktig og varierende kjøring? turtall 2000 er jo kjekt. 2500 og litt 3000. Ikke over. La den bli god og varm. Ligg unna trangen til å dra raskt opp i 3450 for å kjenne susen. Ikke 3000 lenge. 3300 er jo anbefalt max, men Yanmar anbefaler 3400.

10 timer tomganskjøring teller ikke   :cool:

Dessuten er det vel et oljeskift etter 10 timer? Eller var det 50? Husker ikke helt.

Lotus

Yanmar Norge oppgir i sine spesifikasjoner oppgir at motoren yter 222hk på 3300o/min. Min motor har et maks turtall på 3450 o/min, jeg vil anta at det da er greit å marsje på 3200 o/min nå etter at motor er innkjørt.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Yanmar Norge oppgir i sine spesifikasjoner oppgir at motoren yter 222hk på 3300o/min. Min motor har et maks turtall på 3450 o/min, jeg vil anta at det da er greit å marsje på 3200 o/min nå etter at motor er innkjørt.

bwh, jeg tror ikke jeg ville kjørt motoren fullt så hardt. Hvis du ser på nummerplata på toppdekselet, står det maks. kontinuerlig rpm 3100.  http://www.yanmarhelp.com/ anbefaler 2700 rpm.  En annen interessant side er at du ved 3200 rpm har et dielselforbruk på 43 l/timer mot 26 l/time ved 2700 rpm.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Skal egentlig dieselmotorer kjøres inn?

Ikke at det er sammelignbart med en Yanmar båtmotor, men da jeg kjøpte ny dieselbil for et par år siden ble det opplyst (skriftlig og muntlig) at det ikke er nødvendig å kjøre inn motoren.

En bil får helt automatisk ideelle innkjøringsforhold; skiftende omdreiningstall og varierende belastning  -  og bare unntaksvis, og meget kortvarig opp i de høye områdene.

Det er noe helt annet i en båt, den går tross alt med kontinuerlig hard motbakke  -  ihvertfall på nordlige kurser. :lol:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Samme beskjed som deg Nadheim fikk jeg da VP pusheren ble spurt om innkjøring av en TAMD 31. Ingen innkjøring nødvendig,men olje og filterbytte etter 20 timer.Motoren er nå kjørt 24 timer på variert turtall,inkludert litte granne med fjøla i bånn. Til fredag blir det service samt bytte av propell,og da får vi vel se hva den egentlig er god for :wink:

Jeg fikk beskjed om at innkjøring var gjort fra fabrikkens side.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...