Bergen dørk Startet 5.Mai.2009 Del på Facebook Startet 5.Mai.2009 (redigert) Når det regner en del (slik det ofte gjør i Bergen) kommer det en del vann inn langs en kanal (såvidt jeg kan bedømme) på babord side bak. Ser ikke ut til at jeg har samme problem på styrbord side. Dette vannet flyter (for de som kjenner Skibsplasten) ned i stuerom for kalesje (der strømbryteren sitter). Og i dette rommet flyter det litt med vann når det har regnet en del. Litt usikker på hvor dette kommer inn - noen med Skibsplast 655/660 som har vært borti dette? Bilde 1 viser kanalen jeg tenker på - vist med pil. Bilde 2 viser det aktuelle stuverommet. Bilde 1: Bilde 2: (lånt for illustrasjonens skyld fra finn.no - ikke fra min båt) Redigert 5.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Hadde samme problemet, men det forsvant da jeg byttet til ny kalesje i våres. Så jeg mistenker dette vannet å komme inn et eller annet sted fra utett kalesje. Da vil det renne mot dypeste punkt, der du har markert med pila, den "renna" er der vel rett og slett for å hindre at vannet i stedet renner ned i motorrommet. Aldri lett å finne ut eksakt hvor vann kommer inn, jeg har lurt på om det enten er fra glidelås eller vindussøm like over aktersofaen, eller at det regner / blåser inn der de to kalesjedelene kneppes over hverandre, nede ved enden av lista fra vindskjermen? På min båt kom det inn på begge sider av båten, men etter kalesjebytte har jeg ikke merket noe mer. Ser du noe dråper her og der på selve putene etter et regnskyll? Eller hvis du føler med fingeren langs glidelåsene eller sømmene på plastvinduet akter, er der vått? Det var det hos meg, og i mitt tilfelle, der kalesjen var sju år gammel, hjalp det heller ikke med ekstra impregnering, men kanskje det vil hjelpe på i ditt tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Ja, jeg får begynne med det, dvs å vaske og impregnere kalesjen. Den virker OK, men skinnet kan bedra. Skal følge med litt på de tingene du nevner, da det ikke er så mange andre mulige årsaker til dette. Det er noe av samme svakheten i 3-skøyten over kabindøren. Har sett det i en annen tråd på forumet. Det kan være et symptom på at det er kalesje-vedlikehold som må til. Hva har du brukt til vask og impregnering av denne kalesjen da? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LM 605 Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Tror jeg ville vurdert å se etter på innsiden av fenderlista (skrogsammenføyningen), hvis dette er mulig. Har hatt vann(ferskvann) i kjølen på flere båter de senere år, uten og finne ut hvor det kommer inn, men etter timer med lykt og hørsel i regnvær fant jeg tilslutt ut at det var skjøten mellom skroget (bak fenderlista) som var den store synderen. Har ikke båtfabrikanten vært nøye nok med fugelim i skjøten når skrogene settes sammen får du garantert vanninntrengning på dette stedet, som forøvrig kan være meget vanskelig og lokalisere. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Akkurat i dette tilfelle kan det rent fysisk ikke komme fra fenderlista, grunnet konstruksjonen rundt motorromslokket, såvidt jeg kan skjønne. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Enig i at dette vannet i 660 ikke kan komme fra fenderlista, siden den faktisk ligger lavere enn den renna der du finner vannet. Her er mange tråder med synspunkt på kalesjeimpregnering, jeg for min del har brukt Jens Sagens impregnering, andre er godt fornøyd med Biltemas. Men styr unna Acapella, det er den eneste jeg ikke har god erfaring med, da blir nemlig kalesjen stiv som pergament, det føles som den "knekkes" når den legges sammen. På glidelåser og sømmer har jeg blitt anbefalt Fjellrävens Grønlandsvalla (en slags voks du gnir på, mye brukt av villmarksfolket på sømmer og glidelås på telt). Fås i sportsforretninger, ev. kan de bestille. Et alternativ er silikonspray. Du nevner "3-skøyten" der tre deler kalesje møtes over vindskjermen. Også der var jeg mye plaget med forrige kalesje, det blåste og hølja inn regnvann, måtte henge håndduker på håndtaket over cabindøra, ellers fløt det både på dørken og på teppet i forkabinen. Nå er også det problemet helkt borte, og det skyldes at den nye kalesja tetter mye bedre, fordi borrelåsene er nye og fester duken godt ned og foran glidelåsen / vindskjermen, noe den gamle kalesja ikke gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Jepp, har brukt Biltemas tidligere jeg også, men skal prøve Jens Sagens denne gang. Kalesjen er noenlunde ny, dvs den ble reklamert på av forrige eier han fikk derfor en ny kalesje i 2005. Så vask og impregnering er iallefall steg 1! Takk for rådene! Redigert 5.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 By the way, Skvulpen: Er det andre steder i båten du har sett tendenser til vanninntrengning som det er verdt å være obs på? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Det er vel først og fremst de stedene vi har snakket om som kan være problemet på disse båtene, med 3-skøyten over vindskjerm som problem nr. 1, nærmest på grensen til en konstruksjonsfeil etter min mening. Jeg har i tillegg hatt litt lekkasje fra pakningen på takluka i forkabin (drypper ned på stoffputene), fikk da tips fra Skibsplast om først å prøve å snu karmfestene 180 grader, noe jeg gjorde, da trekker håndtakene bedre til. Det hjalp, men antagelig må jeg nok skifte gummipakningen der før eller siden. Videre har jeg observert litt vann som (merkverdig og "artig" nok) havner akkurat oppi to av koppeholderne i hylla på venstre side av passasjersetet. Dette er et mysterium fordi jeg ikke kjenner noe fukt i området over koppeholderne. Men der er en gjennomføring for festet av targabøylen, enten er det en liten lekkasje der, eller så er det kondens. Ikke noe jeg har forsket grundig på, for det blir bare litt vann etter ganske lang tid, og siden det samler seg i drikkeglassene jeg har stående i koppeholderne så er det ikke noe problem. Kan jo anse det som automatisk fylling av drikkeglass før tur ... For øvrig, da jeg i fjor var rundt og kikket på nyere 655 (før jeg endte opp med min 660 - 2002), observerte jeg et par båter med vanninntrenging fra listene rundt sidevinduene i forkabinen, det ble hevdet at det skyldtes at det de siste par årene har gått litt fort i svingene hos Skibsplast, med innleid arb.kraft bl.a. Dette var forsøkt tettet i ettertid med silikon. Uansett er slike vinduslister et klassisk lekkasjepunkt, som man må passe på i alle båter. Så langt mine erfaringer, andre 655 / 660 - eiere har kanskje andre? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Sjekk laveste punkt (bak-kant/nedkant) av aluprofilene til cockpitglasset der disse slutter på begge sider av båten. Dersom det pipler inn litt vann ifm kalesjen (slik som Skvulpen antyder) eller pga utetthet mellom aluprofil og plast/skrog, vil dette kunne renne "under" aluprofilen mellom plast og aluminium. Om du for kortere tid setter på en kraftig teip-bit eller har på en "kant" av silikon eller lignende som kan fange opp en "liten dam" med vann vil du se om vannet kommer ned her. Dette har jeg sett på flere 655 inkludert min egen. På min forsvant det etter bytte til ny kalesje for 2 år siden. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 (redigert) Ja, nå er årsaken til lekkasjen funnet. Det sildrer nokså mye vann inn fra enden av festet av vindskjermen. Det ser ikke ut som om det kommer inn på "innsiden" først (da hadde jeg sett det før, tror jeg) men kommer ut under enden av vindskjermen, renner ned på karmen over den før omtalte kanal og fyller opp den...og deretter ned i oppbevaringsrommet for kalesjen...der kjøleboksen gjerne står. Har også en lekkasje inn i siderom omtrent på samme sted; kan vel kanskje ha samme opphav det da? Gummilist på utsiden av vinduet? Festet mellom skrog og vindskjerm? Noe annet? Men kan dette ha noen med kalesjen å gjøre da? Det ser da ut til å komme ut under aluminiumsprofilen? + at det kommer også noe inn i sideburet, som sagt...Hva mener du Helge eller andre som har sett dette? Redigert 8.Mai.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
els Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg har i lengre tid hatt samme problem på min Skibsplast 655 som omhandlet i denne tråden. Etter langvarig irritasjon med vann buler i skrogkledning, vann i stuverom, vann i en av koppholderene og våte puter på bakre dekk, ser det nå ut som om jeg er kommet i mål med å identifiser /tettet alle vann lekkasjene. Dessverre er årsaken til alle disse dårlig håndverk fra Skibsplast. 1. Flere skruer som fester vindskjerm til skroget var overtrukket slik at det lakk inn mellom skrog og skrue. Lekkasjenene ble funnet med å feste en liten "ball" av papir til skruene på innsiden av skroget med tape. Deretter frem med vannlangen og lekkasjepunktene var identifisert. Skruene ble så tatt ut og satt tilbake med Sikaflex. 2. Feilborrede hull på begge sider under vinduslist for vindskjerm. I bakkant av vinduene er det en liten overgangslist som bøyer ned etter vindskjermens øvre aluminiums profil. Denne er festet med en kort skrue i kun i vindskjermens nedre aluminiums profil. Det var her borret hull tvers gjennom skroget uten at skruen gikk gjennom. Tettet dette med Sikaflex. 3. På Styrbord side i bakkant av vinduene er ledningen til "topplanternen trukket gjennom skroget og inn i vindskjermens øvre profil. Denne er var bare delvis tettet med klar tettningsmasse. Tettet også denne med Sikaflex 4. Lekkasje i bakkant av vinskjermens aluminiumsprofil. Årsaken til dette er at det lekker litt vann inn mellom glasset og nedre gummipakning. vannet følger deretter nedre auminiumsprofil og kommer ut i bakkant av denne. Lekkasjen er synlig fra innsiden når vinduene sprøyes med vann. Mengen er bergrenser men til irritasjon. Jeg har idag vært hos Maritim og kjøpt "Capt. Tolley's Creeping Crack Cure" og antar den gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Teorien her for øyeblikket er at det er bakre delen av aluminiumsprofilen som leder inn vann, dvs her: og at det her må tettes med silikon i enden, der vannet sannsynligvis smyger seg inn. Er det lenger oppe tenderer jo problemet litt mot dine pkt 1-3 Els. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
els Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Ok - fatter nå teorien din. Var nede i båten å sjekket. Kanalene på yttersiden var helt tørre , så i mtt tilfelle er dette sansynligvis ikke årsaken. Her er noen bilder som viser situasjonen ombord. Her står det vann under gummilisten. Når det renner vann ned langs viduet, kan en se at noe av dette trenger inn På BB siden kan en se at noe av vannet renner utenfor aluminiumsprofilen. På SB side renner vannet inne i profilen. Her er resultatet. Jeg venter nå på en lengre godværsperiode slik at vannet tørker ut under gummilista og jeg får prøvd ut teorien. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 (redigert) Hei Els! Hvordan gikk dette? Hjalp "Capt. Tolley's Creeping Crack Cure" ? Og hvor "påførte" du middelet? Redigert 30.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.