Jump to content

Avstand i mellom antenner

Bützfleth

Recommended Posts

Høyttenking: En bølgelengde på VHF, dvs ca 2 meter. Mobilt kontor går vel på mobil (8-900 MHz) så den er mindre sårbar.... Med mindre antenne til telefonen er under 1/2 bølgelengde, er det neppe påvirkning mot VHF / AIS.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Fra gammelt av brukte vi regelen "minst en antennelendgde" dvs, var antenna 1.50 skulle den stå minimum så langt unna for å ikke forstyrre. Men med 25w på VHF kan man fort kvele et annet signal ombord i en båt uansett.

Føkk deg...

Horisontal avstand mellom antennene er bra, men kan du få vertikal avstand så er det heller ikke å forakte....

Dvs hvis du har vanskeligheter med å få avstanden mellom antennene stor nok, så bør du se på muligheten for å montere dem "over hverandre".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon, dersom man skal prøve å hindre interferens mellom AIS GPS og VHF antenne og kun tenke vertikalt, hvor mye avstand tror du det trengs på en vanlig installasjon for å få det til å virke ok? Jeg sliter litt med å finne noen pen løsning på hvor jeg skal plassere den separate GPS soppen til Ais transponderen ombord hos meg. Resten, vhf antennen og ais pisken, så jeg for meg å montere oppe i masten (som ruver en snau meter over kabin dekk)

Mvh

Champagne

Mange gode forslag her, men jeg vet ikke helt. Har bedt Elektro Partner komme og ta en titt på opplegget. Har også misstanke til at det er et eller annet som ikke er helt det skal på VHF siden. Hører ikke Rogaland Radio særlig godt i Byfjorden feks. Var bedre i Butzfleth'en mener jeg.

Slik jeg har sett for meg en fremtidig løsning, pr idag, så blir det VHF, GPS, Radar, GPS og VHF på targabøylen. Radaren setter jeg på en slik radarfot slik at den kommer høyere enn GPS antennene. Bredden på targa'en er ca 3 meter på toppen.

Noen som tror dette kan være veien å gå? Eller kan det bli for mye forstyrrelser fra radar?

Mulig jeg maler GPS antennene blå. :lol: Helt sjef! :lol:

Tuller selvfølgelig.

Poseidon, dersom man skal prøve å hindre interferens mellom AIS GPS og VHF antenne og kun tenke vertikalt, .....

Man kan ikke alltid "kun tenke vertikalt", for antennene har vel også en sidevis/horisontal avstand?

Men hvis du med "kun vertikalt" tenker at antennene står rett over hverandre så er det i utgangspunktet en bra løsning. Vertikale piskantenner sender nemlig svært lite i piskens lengderetning.

Jeg vil mene at du bør ha redusert faren for interferens ganske kraftig hvis du f.eks får den ene antennen 20-30 cm direkte over den andre. Men man vet ingenting med sikkerhet før det er prøvet ut i praksis. Radiobølger kan være noen merkelige greier av og til :wink:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg ville prioritert vhf antenne først, det er den som er viktig om man kommer i trøbbel.

Gps antennen er også kjekk å ha plassert riktig, men den ønsker mest sikt til himmelen, høyden er uviktig.

Ais antennen er i mine øyne mindre viktig og kommer i andre rekke, har du transponder har du enda en gps antenne. Kan uten problemer plasseres inn under taket hvis det er glassfiber.

Som poseidon skriver er det bra å skille antenner i høyden, spesiellt når de er nærme hver andre. På større båter er det ofte ett kråkereir over broen og da plasserer man gjerne en antenne oppover og en nedover på samme feste, viktig å tette godt rundt kabelen da.

Har du ett bilde av den aktuelle skuten fra siden og forfra samt en liste over utstyr blir det enklere.

Er det noen minste mål som skal være mellom antenner?

Halv bølgelengde av antennen med lavest freq, dvs 1 meter i ditt tilfelle. Mer enn 1 meter er bare et pluss.

Samme gjelder også med antenner montert vertikalt over hverandre, men det kan i begge tilfeller gå helt fint med mindra avstand så lenge man ikke får resosnans mellom antennne, men om du har minst 1 meter mellom de to antennne skal du være sikret.

Jeg hadde tidligere to antenner av typen Yagi montert over hverandre, en på 7Mhz, og en på 14Mhz, og i dette tilfellet var minste anbefalt avstand en 1/4 bølgelengde, noe som fungerte utmerket.

På VHF har jeg brukt en halv bølgelengdes avstand uten problem.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

champagne4.jpg

Kom gjerne med forslag på hvordan dere ville angrepet problemstillingen med å plassere antennene.

Estetikk er viktig for meg på denne båten. Vil prøve å holde den så ren i linjene som overhode mulig.

En vhf tynn metallpisk på en meters lengde. Denne ser jeg for meg å plassere der hvor den hvite GPS antennen på bildet er montert i masten (den hvite stav gps'n på bildet skal demonteres)

En vhf 20cm høy litt tjukkere hvit gummi pisk til AIS mottagning.

En GPS sopp (liten 10-15cm dia) hvit til AIS transponderen.

Valgte Raymarine C120W plotter da denne hadde innebygget GPS slik at jeg slapp å lage GPS soppfarm ombord.

Båtens lengde er ca 32fot, masten er på ca 1meters høyde.

Med Poseidon's input så har jeg tenkt denne tanken:

champagne6.jpg

Spent på å se om det er noen som tenker anderledes enn meg. (mao noen som har gode ideer) :flag:

Mvh

Champagne.

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Prøv det!

Antenne teori og praksis er en besyndelig verden. En kan sette opp regler som gir gode resultater, men i virkelighetens verden med begrenset plass må det kompromisses, og det er da verden ofte blir rar. Noe en tror er helt ok virker bare ikke, mens andre alternativer, som en skulle tro er helt håpløse viser seg å virke perfekt.

to litt lange hvite pisker montert omtrent ved regnr, litt lutende bakover
Huff da! Slike antenner kjekt på snei er en dårlig løsning. Det er kanskje "stilig", men hovedeffekten fremover går da til himmels, og bakover i sjøen. Men selvfølgelig, om hellingen ikke er for stor, går det bra under normale forhold.

Ellers en liten advarsel angående GPS inne i båten (i plotteren). Glassfiber stenger ikke noe særlig for signalene, men tykkt treverk er ille. Så i en båt med tretak og tykke vindusstolper er innendørs plassering lite gunstig for å få optimalt signal.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for advarslen Lars H, den Raymarine C120W integrerte GPS'n skal være så følsom at den fungerte i kjellern innendørs (hus)

Ombord i Champagne vil den komme til å stå med vinduer rundbaut, samt friluft \ worst case under kalesje duk i 180grader akterover så der er jeg blitt forsikret om at det bør fungere utmerket.

Den AIS-GPS soppen skal være av relativ følsom type også, jeg fikk forståelsen av leverandør at det lot seg gjøre å montere den innenfor vinduer\nede i kabinen. De er forøvrig klar over at jeg har trebåt.

Har lekt med tanken på å bygge en dråpeformet liten "kuppel" i syltynn mahogany finer+glassfiberduk+epoxy til gps-soppen for å skjule denne fra å være "plast sopp i masten eller oppe på kabintaket.

Spinnaker, jeg fikk aldri lest innlegget ditt, da det var sletta av moderator før jeg rakk å se den, men går utifra sitatet til Lars H om hvite pisker omtr ved regnr lutende bakover, var fra deg? Det blir for "moderne" preg for meg og alt for synlig, vet at dette er standard montasjen på mange moderne flybridge båter, min båt er ei gammel dame og jeg ønsker å prøve så godt det lar seg gjøre å bevare det utseende.

Jeg har kjøpt inn en veldig tynn stålpisk til VHF'n og valgte en sånn liten myk gummi vhf antenne til AIS'n for å ungå å ende opp med utseende som ett russisk spionfartøy, hadde det ikke vært for at VHF'n og AIS er ombord for sikkerhet og derfor ønsker best mulig mottak så hadde jeg montert ruklet i klesskapet ombord, det er der Radio (FM) antennen har vært stripset opp siste 10 årene... :flag:

Mvh

Champagne

Jeg har kjøpt inn en veldig tynn stålpisk til VHF'n og valgte en sånn liten myk gummi vhf antenne til AIS'n for å ungå å ende opp med utseende som ett russisk spionfartøy

Du vil altså ikke at skipet skal se ut som min Trudelutt?

spionskip.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:wflag::wflag::wflag: Oops tråkket jeg i (antenne)salaten igjen...det er så innmari mye lettere å si noe feil på nett en i virkeligheten :wink:

Truttelutt og Poseidon er flotte, vakre fartøy, mente ikke å antyde at antenneparkene deres skjemmer båtene deres i det hele tatt.

Dere har jo båter som kan brukes, da mener jeg det er helt allright med både det ene og andre i masten. Men jeg må si det.. man monterer ikke en Radar mast på en klassisk Riva Runnabout.. ække lov lissom!

Champagne er opprinnelig bygd for å frakte første eier'n og ett par gjester fra båthuset hans på Nesøya og ut til Middagsbukta..og tilbake. Helst på samme dag..

Det var jo aldri bruk for noe VHF eller navigasjonsutstyr ombord med største avstand fra land på hele 20 meter...det var mer eller mindre standarden for båtens bruk de første 30 årene. Nå prøver jeg å få modernisert båten med tanke på sikkerhet, funksjonalitet og komfort ombord uten å kompromitere det klassiske utseende eller gjøre noen alvorlige inngrep som forringer båtens mulighet for å kunne være en "ekte" klassiker men skulle så gjerne sett at båten blir brukbar til annet enn bare jåle seilas i indre skjærgård på godværs dager.. ikke lett dette her.. men håper jeg skal få det til på ett vis uten å bli flådd levende av Otto Scheen (som tegnet båten i sin tid) neste gang han ser henne.

Nå er det helg! :cheers: god seilas dersom dere skal på sjøen i w\e! Blir dere på land og er i Oslo & omegn er det Vårmønstring for sportsvogner (biler) på Øvrevoll galoppbane fra kl 10 00, Ser man en lav liten rød italiener fra tidlig 70 tallet med Reg nr DA 40777, ja da er jeg nok ikke langt unna. Skal prøve å få til både båt og bilpuss denne helgen.

Mvh

Champagne

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...