Jump to content

Avstand i mellom antenner

Bützfleth

Recommended Posts

Håper ikke Poseidon får besøk av radioinspeksjonen for da må han nok demontere det som ikke er i bruk :giggle:

Jeg ville montert to like vhf antenner, gjerne i stål om du liker det best. Monterer du disse på sidene av båten vil avstanden vere grei og du kan lage symmetri ved å feste de lik på hver side. Stålpiskene er mindre synlige også.

Ais antennen gjemmer du under dekk en eller annen plass, jeg forstår det slik at den andre gpsen er innebygget. At noen gpser fungerer i kjelleren mens andre må stå på Ulrikken for å virke tror jeg du kan legge fra deg. Antennene fungerer vel stort sett like godt til oss alle sammen (med riktig plassering).

Håper ikke Poseidon får besøk av radioinspeksjonen for da må han nok demontere det som ikke er i bruk :giggle: ......

Det er ikke så mange ukene siden han var ombord og påleggene var ny hydrostatutløser på EPIRB'en og nye radiobatterier. Ellers var alt bare velstand og glede :wink:

Hvis du tenker på Inmarsat-C antennen i toppen, så er den tatt ned etter at bildet ble tatt. :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg tenkte vel igrunn på antennene som ikke er i bruk, de skal jo fjernes. Ofte er det omvendt at peileren er fortsatt ombord men antennen er blåst i fillebiter. Da velger som regel mannskapet å skru ned peileren.

Du hadde kansje ikke besøk av mister O. :lipseal:

Spinnaker, jeg fikk aldri lest innlegget ditt, da det var sletta av moderator før jeg rakk å se den,
Jeg ville montert to like vhf antenner, gjerne i stål om du liker det best. Monterer du disse på sidene av båten vil avstanden vere grei og du kan lage symmetri ved å feste de lik på hver side. Stålpiskene er mindre synlige også.

Ais antennen gjemmer du under dekk en eller annen plass, jeg forstår det slik at den andre gpsen er innebygget. At noen gpser fungerer i kjelleren mens andre må stå på Ulrikken for å virke tror jeg du kan legge fra deg. Antennene fungerer vel stort sett like godt til oss alle sammen (med riktig plassering).

Ja, det var dette jeg også skrev lenger oppe her, men som ble slettet av moderator siden jeg glemte å fjerne bildet. En VHF-antenne på hver side av taket, og da to helt like antenner i stål som ikke synes noe særlig. Den ene brukes da til VHF-radioen, og den andre til AIS, da trenger man ikke denne stygge rare AIS-antennen. Jeg mener også at antennene synes bedre i den masten du har enn på taket, det er også mer naturlig at slikt utstyr er montert i taket enn i en slik flott tremast.

Ellers er det riktig det du sier mht GPS, det er ingen som lager en dårlig mottaker, og noen som lager en som er så mye bedre at den fungerer inne. Kartplotter med innebygget GPS er beregnet for å være montert ute, for eks på pidestall på seilbåt hvor den ikke har noen hindringer mot himmelen. En GPS-antenne som kan gi nødvendige signaler til alt utstyr ombord er svært liten, ca 2 CM høy og noen få cm i diameter, disse er også hvite og vil ikke synes om den er felt ned midt på taket.

Ta et hvitt lokk fra for eks en lakkboks, kutt det så det får en høyde på 2cm, legg dette på taket på båten din å se om du kan se dette.

Jeg har en Furuno GPS i min båt som skal være god etter sigende. Antennen står for øyeblikket midlertidig montert inne under taket som er av glassfiber, og når jeg tar antennen ut i fri luft ser jeg da tydelig signaløkning på meteret og at fler satelitter kommer til syne på displayet, derfor er jeg ikke i tvil om hvordan en slik antenne bør monteres. :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

....Du hadde kansje ikke besøk av mister O. :lipseal:

Nei, jeg hadde besøk av HH, som forøvrig er tidligere D5L-deltager og virkelig en alle tiders real kar!

Rammeantennen kunne jeg godt ha fjernet og brukt plassen til noe annet; men det har ikke blitt noe av.

Forøvrig kan jeg bruke argumentet om "godkjent som verneverdig skip av riksantikvaren", da skal man nemlig "i størst mulig grad beholde sitt opprinnelige arrangement...." :wink:

Men nå er vi laaaangt borte fra trådens egentlige innhold - som forøvrig må ansees å være tilstrekkelig belyst....

Hvis du tenker på Inmarsat-C antennen i toppen, så er den tatt ned etter at bildet ble tatt.

Hvorfor det?

C er jo en særdeles anvendelig duppeditt.

Og litt tilbake til det det ble spurt om.

Det finnes GPS antenner for fly. De flushmonteres og kan nesten ikke sees.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Hvorfor det?

C er jo en særdeles anvendelig duppeditt.

Javisst, men den var innleid i anledning av en grønlandsekspedisjon og hørte ikke med til båten da jeg kjøpte den. I mitt fartsområde er det også en nokså unødvendig omkostning å drasse med seg . . .

• 1 år senere...

Har masta nede på en 40 fots seilbåt og har trukket RG213 kabel til VHF. Har en stålpiskantenne. Vuderer å sette VHF-antenne nr 2(samme type) på et sveiset feste i toppen av masta - ca 50 cm fra den andre (horisontalt) for AIS (eventuelt reserve VHF) Er det problematisk i forhold til at de forstyrrer hverandre?. Gjør det bare av kosmetiske grunner.

Det er ikke ideelt nei, hvor stor ulempe det vil medføre er derimot vanskelig å svare på. Hvis du kun har en ais mottaker og ikke sender kan du kanskje gå for en antenne som peker nedover hvis det ikke er i veien for seilene. Er det en transponder vil nok masta stjele fra effekten om den peker nedover.

Plasserer du de slik du skisserer kan flere ting oppstå:

-ais mottakeren får kraftige signaler inn når du sender med vhfen

-vhf mottakeren får kraftige signaler inn når transponderen sender (ikke om du kun har mottaker)

-ais transponder kan gi irriterende støy på vhfen når den sender

-vhfen kan gi støy til aisen når du sender, dette er kanskje det minste problemet da du ikke merker det.

Om du vil plassere den ene av antennene lengre nede ville jeg flyttet AIS og ikke VHF antennen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...