Jump to content

Prosjekt: 10ft With


Brodern

Recommended Posts

Skal kjøpe en 10ft With til guttungen på 17. Skal sette på 4-6hk da det er maks der båten skal brukes. Båten har rattkonsoll med vaierstyring.

 

Vet ikke så mye om båten enda, men det er en kollega på jobben som ikke trenger den lenger. Får med opplagshenger også, og skal betale 1000 spenn for båten og hengeren.

 

Jolla har en metallkjøl som mangler noen skruer og jeg regner med at det er derfor den trekker litt vann.

 

Det burde vel holde med polyester her ? Fylle opp høla og legge glassfiberduk over ? Eller holder det med polyester, ev kline på langs etter kjølen og pusse etterpå ? Innbiller meg at litt duk vil være bedre.

 

Har muligens en 4hk ganske ny Yamaha på handen til et par tusenlapper og det må jo være greit. Billig båt til puddingen som han kan tusle rundt i på fine sommerkvelder.

 

Planen er jo at han kanskje skal gjøre dette selv. Det blir jo hans båt og det må jo være kult å fikse den selv, for deretter putre av sted med dorgestang etter Gjedde.

 

1000 spenn er det jo verdt for at avkommet skal få eget fartøy :)

Føkk deg...

Link to post
Det letteste hadde kanskje vært å skru på metalllisten og legge sika eller tec7 under listen og i skruehullene?

Enig :yesnod:

Ellers hadde jeg valgt en 6 Hk i steden for 4 dersom 6 er lov. Se for eksempel etter en nyere brukt Tohatsu 6 Hk 2T av den typen som ble levert både som 6, 8 og 9,8 Hk. Denne i 6 Hk utgave gir selvsagt ikke så mye fart som 8 eller 9,8 men har nesten like kraftig bunndrag. Den motoren veier moderate 26 kg.

Link to post

Er det den modellen med esing i mahogny? Hvordan vet du at den trekker vann?

Ingen Withjoller har meg bekjent hatt kjøljern, dette må ha blitt montert etterpå, sannsynligvis da med karosseriskruer... Huff dette får du neppe tett, men er bunnen allerede full av vann betyr det jo ikke noe fra eller til.

Hvis ikke ville jeg fjernet kjøljernet og heller forsterket kjølen med glassfiberremser. Men er dobbeltbunnen full av vann vil dette bli vanskelig. Fuktighet og støping med polyester går dårlig sammen. Ren polyester er ikke brukbart til noen ting, må forsterkes med glassfiber.

 

Bilder av båten utvendig og innvendig vil være til hjelp for å kunne si noe om dette.

Link to post

Jeg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, får kanskje bilder i morra :)

 

Han på jobben sier den trekker vann, så da gjør den nok det :)

 

1000 kroner med tralle er den jo verdt så lenge den flyter, hehe.

 

Har brukt en del sånn polyester, er grønn guffe som blir steinhard. Brukt mye på bil. Hardt å slipe, men tåler utrolig mye. husker ikke akkurat hva den guffa heter men det kan jeg jo finne ut. Har i herder og den blir som stein :)

 

Kjøljernet er nok satt på ja. Har heller ikke sett små Wither med dette, men så har jeg jo ikke noe særlig greie på With heller da :) Men jeg vet at kjøljern lager mye ugreie når man kjører på stein, da rives skruene ut og vannet kommer inn.

 

Tenkte på å sette på keelguard på Nordkappen. Den limes på, ingen stygge skruer i bunnen der nei :)

 

Men skal legge ut bilde så snart jeg får det. Skulle få det i morra

Føkk deg...

Link to post

ingen problem å lime kjøljern på jolla også.

Sika :cheers:

Fyll godt i skruehulla også, Bruk kanskje annakvar skrue for å styre jernet på plass til sika er herdet. Og så ta ut skruene og pump i de siste hulla. Zalovann og glatte fint på sidene av jernet.

Blir knall :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Har brukt en del sånn polyester, er grønn guffe som blir steinhard. Brukt mye på bil. Hardt å slipe, men tåler utrolig mye. husker ikke akkurat hva den guffa heter men det kan jeg jo finne ut. Har i herder og den blir som stein :)

 

Høres ut til at det er glassfibersparkel du mener? Den bruker jeg også endel, bra greier. Ren polyester blir hard men har ikke noe styrke alene (blir for sprø)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hm, kanskje det er det ja. Veit ikke helt. Er noe fatter tok med fra Oslo Sporveier for mange år siden. gode saker ihvertfall :)

 

Har nå fått tak i motor til Withen. Det blir en 7.5 Mercury, henter maskinisten på Mandag (tilfeldig at det blei Merc, men litt artig siden jeg har 3 fra før)

 

Det blir egentlig en grei motor på den båten. Fikk en stol i dag også. Så nå begynner dette å bli knalle saker.

 

Guttungen gleder seg, det lyser i øya på´n :crazy:

Føkk deg...

Link to post
  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Så har jeg fått båten.

 

Da har det blitt noen små endringer. Det blir nok en 9.8 Mercury på båten. Båten er nå i Oslo/hjemme og vi skal begynne med den på Mandag etter jobb, sånn ca.

 

skal pusses og tettes under. Har titta på den og den lekker litt inn via skruene til kjøljernet. Er litt skader der så vi plukker av det og pusser før vi tetter. Oppi blir det ny styrekabel og ny stol, samt puss og maling. Båten blir grå inni.

 

Er ikke så mye jobb på denne som fryktet. Vel verdt 1000 kr ihvertfall synes jeg.

 

PS: Litt mugne bilder. Er tatt med mobil på kvelden :blush:

 

 

 

with.jpg

 

with_2.jpg

 

with_3.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Da er båten på plass.

 

Styrekonsollen skal flyttes litt frem. Ny base til den nye stolen skal lages. Det skal lages plater til benken foran og noen steder bak. Disse skal lages i finér som beises med mahognybeis og lakkes. Det blir teak/båtgulv i jolla, eller vinyl som ser ut som dørkaluminium (har dette liggende) Skal vise dette nærmere med bedre bilder.

 

Guttungen gleder seg mye nå. Redningsvest er et must selvsagt. blei litt grynting, men når han fikk vite at det var av seilervest typen var det greit. Og det var jo bra. Ingen vest, ingen båt :)

 

Begynner å jobbe på den i morgen. Snur den og plukker av kjøljernet og begynner å slipe rent før den tettes.

 

Inne skal den kanskje males lys grå, og kanskje den får en blå stripe på utsiden, samt at Withmerkene skal pusses og bli svarte.

Det var også yttret et ønske om en vindskjerm på styrekonsollen. Så det må det jo gå an å få til.

 

Gir&gasskontrollen skal også flyttes fra båtsiden og inn på styrekonsollen, samt montering av killswitch/dødmannsknapp.

 

 

with_4.jpg

with_8.jpg

Føkk deg...

Link to post

I dag har vi gjort litt.

 

Ny stol er kjøpt hos TSG på Strømmen. vi har plukka av den gamle stolen og styrekonsollen, festene til åregaflene, og treplatene til motorefestet.

 

Snudde båten og tak av kjøljernet, freste opp skruehullene med en kon fres og fyllte høla med fazerplast. Mens denne herdet plukka vi litt på en Nidelv 15 jeg har (som skal gjøres klar for salg)

 

Når fazerplasten var herdet pusset vi ned og monterte kjøljernet. flytta det litt sånn at vi fikk "nye" skruehull. skruehullene blei gugga inn med sika og kjøljernet skrudd fast med syrefast.

 

I morra maler vi bunnen på båten :)

 

with_bunnbilder_17.jpg

 

with_bunnbilder_5.jpg

 

with_bunnbilder_7.jpg

Føkk deg...

Link to post

Hei!

 

Viktig at du lar båten tørke FØR du tetter. Skrap rent, snu den gjerne med bunnen i været. Gå etter med hårtørker for deretter la den ligge i et varmt rom, eventuelt med en byggtørker slik at vannet kommet ut. Et par uker er å anbefale!

 

Tett alle tynne sprekker også! Rasp og rens opp. Hvis de er små kan du bruke gelcoat-filler fra Plastic Padding. Et flott stoff hvis du gjør det riktig!

 

Det å tette igjen før vannet kommer ut er det samme som å ødelegge båten for godt!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Den har ligget til tørk et år ca. Blåste nedi høla med trykkluft for å sjekke. Og varmet godt med varmluftspistol.

 

Fatter er gammel bussmekaniker med 40 år på ræva, så han vet bedre enn meg at det skal være tørt før plasting :)

 

Men jeg takker selvsagt for gåde råd, det får man aldri nok av. Og man kan aldri lære nok har jeg funnet ut.

 

 

Neste oppgave er å finne ut ca alder på båten. Har jo serienr på ei plate bak. Og båten er laget i Kr.sand, og at Bror With er konstruktør. Pussig når man tenker på nicket mitt :cheers:

Føkk deg...

Link to post

Hei, igjen!

 

I en gammel artikkel skriver Båtmagasinet følgende:

 

"Osmose er det vitenskapelige navnet på hva som skjer. Den vitenskapelige forklaringen hopper vi over. Populært sagt suges vannet på utsiden av skroget gjennom gelcoaten og inn i laminatet der det samler seg i hulrom. I hulrommene vil vannet oppløse de vannoppløslige bestanddelene som alltid finnes i glassfiberlaminater. Det er flest blærer i dårlig utherdete laminater. Vann vil alltid trekke trenge inn i gelcoat og polyester, der det vil samle seg i hulrommene. Derved dannes det en vannaktig, syreholdig oppløsning. Denne oppløsningen klarer ikke å trenge ut gjennom gelcoaten/polyesteren, men vannet utenfra vil fortsatt trenge inn på grunn av Osmoseeffekten. Dermed oppstår det et overtrykk inne i "bobla". "Det osmotiske trykk", som vil stige til balansen mellom væsken inne i bobla og vannet på utsiden er utjevnet. Trykket inne i blæra kan bli opptil tre til fem atmosfæres trykk, noe som resulterer i blæredannelser i laminatet. Det er kun de delene av båten som er i direkte kontakt med vannet, som kan få osmose.

Det vil være vanskelig å oppdage osmoseblærene i begynnelsen, men skraper du bort bunnstoffet vil blærene fremstå som små forhøyninger - spesielt i vannlinjen. Pirker du forsiktig med en kniv i denne blæren, og det er en osmoseblære, vil innholdet i blæren lukte syrlig og smake som eddik. Du oppdager blærene best når du tar båten på land om høsten fordi blærene forminskes når de tørker på land, men osmosen er fortsatt i laminatet og vil utvikle seg stadig mer hvis ondet ikke blir tatt ved roten.

Hvis osmosen får lov til å utvikle seg videre, kan det gå så langt at glassfiberlaminatet blir så nedbrutt at det kan oppstå lekkasjer rundt beslag som sjøvannskraner, hylse og andre gjennomføringer under vannlinjen".

 

 

Nok om det!

 

Vriene ting dette, men for all del, vi prøver etter evne å ta vare på båtene våre!

 

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Osmose ja. Morsomt ord egentlig, hehe

 

Men her er det ingen blærer eller sjøvannskraner, eller hylser som gjorde at den lakk/trakk vann. Balja har truffet noe hardt, og det i stor fart. Og med kjøljern forplanter skaden seg bakover i skruehullene som rives opp. Kjølen i bauen var også bygger opp med et eller annet, utrolig dårlig jobb. Skulle tro det var brukt en planke til å kline guffa utover. Men nå ser det bedre ut etter en del sliping ihvertfall. Kjølen har fått mer normal fasong og er ikke lenger pukkelrygget et par steder. Tok jo bare noen minutter å pusse det pent :)

 

Blir vel å sprøye to komponent under. Båten blir liggende i ferskvann btw, så bunnstoff er vel ikke nødvendig.

Føkk deg...

Link to post

Den skal ligge på et vann som har maks 5hk som motorstr. Har en 25hk som jeg kan slenge på, men da blir det bare rabalder.

 

Så noen båter utbå i helga, den ene hadde 30hk, så der blir det nok en feit bot hvis han blir tatt. De truer med 1000kr pr hk over 5hk.

 

Dessuten er det ikke farta som er poenget med denne, men litt fart er jo greit.

 

Snur den antagelig i morra og begynner oppi. Må se an været.

 

 

Tror denne blir fin jeg :)

Føkk deg...

Link to post

Ja jeg tror det er en grei startbåt. Ikke dyr, men klassisk og har kultstatus blandt ungdommene, og de "voksne" også :)

 

Alle kjenner jo With virker det som.

Og kjører han på en stein så fiberen spruter så er det ikke krise. Bare synd hvis den ikke kan repareres. Er jo en klassiker, selv om det kun er 10ft :)

 

Synes disse er steinkule. Og de er rimelig heftige med 25hk bakpå. Gjør visstnok 35 knop, og det er fort i det lille skallet :)

Føkk deg...

Link to post

Dagens lille update.

 

Har snudd båten og begynt å slipe oppi. Har frest opp alle hull som stammer fra åregaffelfester, kontrollboks, styrekonsoll etc etc, fant noen hull som jeg ikke skjønte opprinnelsen til, naturlig nok.

 

Alle hull er fylt opp med fazerplast. Pusser ned i morra, hvis været er ok. og begynner å lakke innvendig. Styrekonsollen blir antagelig svart.

 

Fatter er med og hjelper til. Han synes det er kult at vi putler litt med denne lille søte båten.

 

ut_krymp.jpg

 

ut_krymp_4.jpg

 

ut_krymp_3.jpg

 

ut_krymp_2.jpg

Føkk deg...

Link to post
Svart (redigert)

Da har jeg kjøpt motor til den lille båten.

 

Etter en tids leting på Finn og AutoDB var jeg litt lei av selgere som både skulle ringe tilbake når de "hadde sjekket" lageret sitt, eller skulle ha blodpriser for gammal drit. Kanskje noe var bra, men å betale 5 lapper for en motor som er over 20 år gammal, og som koster knappe 3 ganger mer ny, ja det gjør jeg ikke.

 

Hva jeg kjøpte ?

 

Var kanskje ingen bombe for de som kjenner meg ?

 

Pr i dag har jeg Mercury 3.5 1 syl Firetakter

Mercury 50 4 syl totakt

Mercury 90 3 syl totakt

Evinrude 25 2 syl totakt

Johnson 2 1 syl totakt

 

Så valget blei lett. Dro i butikken og rasket med meg en Mercury 9.9 firetakt, helt ny. Tok den selv ut av esken. Kjøpte med RC kit selvfølgelig og har montert dette i kveld. Tok et par timer og et par pils. Fyllte olje og motoren starta på 3 draget :)

 

Fikk fin pris på denne hos TSG på Strømmen.

 

Men guttungen blei litt rar når han fikk se den da. Jeg har jo snakka om en eldre motor, men som sagt, jeg betaler ikke 5000 for gammal skrap, det er ikke aktuelt. Gammalt er gammalt. Og ikke er det gull heller :)

 

blank_9.9.jpg

9.9.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post

Da er båten neeeesten ferdig.

 

Åregaffelfester skal på (ligger på hytta + årene, 2 delte i alu)

 

En krok bak til fortøyingstau/bøyefeste skal på (ligger i garasjen)

 

Et strøk maling til i bunnen slik at rattkonsoll og bunnen til stolen får et strøk nederst.

 

Stoppknappen tilkobles på motoren. (selvfølgelig med dødmannsknapp/snor)

 

Langs hele siden på båten (utsiden) skal det gå en mattsvart litt bred stripe som deler seg slikt at Withmerket kommer imellom, blir sikkert kult.

 

Begynner med noe av dette i morra + paneler til tofte framme og på sidene bak (mahognybeises)

 

Vurdere også et "gulvbelegg) som ser ut som dørkaluminium, tror det blir kult. Og det slites ikke.

 

 

Balja er lakket med Biltema emaljelakk. Bunnstoff fra Jula. Motor fra TSG, og litt dritt og møkk fra overalt ellers. Tauet over fenderlista er Biltema.

 

Synes den blei kul jeg (er jo ikke ferdig da) Håper guttejævelen synes det samme :headbang:

 

dsc_0167.jpg

 

dsc_0169.jpg

 

dsc_0172.jpg

Føkk deg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...