Brodern Startet 5.Mai.2009 Del på Facebook Startet 5.Mai.2009 Skal kjøpe en 10ft With til guttungen på 17. Skal sette på 4-6hk da det er maks der båten skal brukes. Båten har rattkonsoll med vaierstyring. Vet ikke så mye om båten enda, men det er en kollega på jobben som ikke trenger den lenger. Får med opplagshenger også, og skal betale 1000 spenn for båten og hengeren. Jolla har en metallkjøl som mangler noen skruer og jeg regner med at det er derfor den trekker litt vann. Det burde vel holde med polyester her ? Fylle opp høla og legge glassfiberduk over ? Eller holder det med polyester, ev kline på langs etter kjølen og pusse etterpå ? Innbiller meg at litt duk vil være bedre. Har muligens en 4hk ganske ny Yamaha på handen til et par tusenlapper og det må jo være greit. Billig båt til puddingen som han kan tusle rundt i på fine sommerkvelder. Planen er jo at han kanskje skal gjøre dette selv. Det blir jo hans båt og det må jo være kult å fikse den selv, for deretter putre av sted med dorgestang etter Gjedde. 1000 spenn er det jo verdt for at avkommet skal få eget fartøy :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Nordåsen Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Det letteste hadde kanskje vært å skru på metalllisten og legge sika eller tec7 under listen og i skruehullene? Ellers er det fint å legge polester, bare fjerne bunnstoff og slipe litt, vaske med aceton, og legge på duk. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Det letteste hadde kanskje vært å skru på metalllisten og legge sika eller tec7 under listen og i skruehullene? Enig Ellers hadde jeg valgt en 6 Hk i steden for 4 dersom 6 er lov. Se for eksempel etter en nyere brukt Tohatsu 6 Hk 2T av den typen som ble levert både som 6, 8 og 9,8 Hk. Denne i 6 Hk utgave gir selvsagt ikke så mye fart som 8 eller 9,8 men har nesten like kraftig bunndrag. Den motoren veier moderate 26 kg. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ingar Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Er det den modellen med esing i mahogny? Hvordan vet du at den trekker vann? Ingen Withjoller har meg bekjent hatt kjøljern, dette må ha blitt montert etterpå, sannsynligvis da med karosseriskruer... Huff dette får du neppe tett, men er bunnen allerede full av vann betyr det jo ikke noe fra eller til. Hvis ikke ville jeg fjernet kjøljernet og heller forsterket kjølen med glassfiberremser. Men er dobbeltbunnen full av vann vil dette bli vanskelig. Fuktighet og støping med polyester går dårlig sammen. Ren polyester er ikke brukbart til noen ting, må forsterkes med glassfiber. Bilder av båten utvendig og innvendig vil være til hjelp for å kunne si noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Jeg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, får kanskje bilder i morra :) Han på jobben sier den trekker vann, så da gjør den nok det :) 1000 kroner med tralle er den jo verdt så lenge den flyter, hehe. Har brukt en del sånn polyester, er grønn guffe som blir steinhard. Brukt mye på bil. Hardt å slipe, men tåler utrolig mye. husker ikke akkurat hva den guffa heter men det kan jeg jo finne ut. Har i herder og den blir som stein :) Kjøljernet er nok satt på ja. Har heller ikke sett små Wither med dette, men så har jeg jo ikke noe særlig greie på With heller da :) Men jeg vet at kjøljern lager mye ugreie når man kjører på stein, da rives skruene ut og vannet kommer inn. Tenkte på å sette på keelguard på Nordkappen. Den limes på, ingen stygge skruer i bunnen der nei :) Men skal legge ut bilde så snart jeg får det. Skulle få det i morra Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 ingen problem å lime kjøljern på jolla også. Sika Fyll godt i skruehulla også, Bruk kanskje annakvar skrue for å styre jernet på plass til sika er herdet. Og så ta ut skruene og pump i de siste hulla. Zalovann og glatte fint på sidene av jernet. Blir knall Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Har brukt en del sånn polyester, er grønn guffe som blir steinhard. Brukt mye på bil. Hardt å slipe, men tåler utrolig mye. husker ikke akkurat hva den guffa heter men det kan jeg jo finne ut. Har i herder og den blir som stein :) Høres ut til at det er glassfibersparkel du mener? Den bruker jeg også endel, bra greier. Ren polyester blir hard men har ikke noe styrke alene (blir for sprø) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brodern Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Hm, kanskje det er det ja. Veit ikke helt. Er noe fatter tok med fra Oslo Sporveier for mange år siden. gode saker ihvertfall :) Har nå fått tak i motor til Withen. Det blir en 7.5 Mercury, henter maskinisten på Mandag (tilfeldig at det blei Merc, men litt artig siden jeg har 3 fra før) Det blir egentlig en grei motor på den båten. Fikk en stol i dag også. Så nå begynner dette å bli knalle saker. Guttungen gleder seg, det lyser i øya på´n Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) Så har jeg fått båten. Da har det blitt noen små endringer. Det blir nok en 9.8 Mercury på båten. Båten er nå i Oslo/hjemme og vi skal begynne med den på Mandag etter jobb, sånn ca. skal pusses og tettes under. Har titta på den og den lekker litt inn via skruene til kjøljernet. Er litt skader der så vi plukker av det og pusser før vi tetter. Oppi blir det ny styrekabel og ny stol, samt puss og maling. Båten blir grå inni. Er ikke så mye jobb på denne som fryktet. Vel verdt 1000 kr ihvertfall synes jeg. PS: Litt mugne bilder. Er tatt med mobil på kvelden Redigert 17.Mai.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Da er båten på plass. Styrekonsollen skal flyttes litt frem. Ny base til den nye stolen skal lages. Det skal lages plater til benken foran og noen steder bak. Disse skal lages i finér som beises med mahognybeis og lakkes. Det blir teak/båtgulv i jolla, eller vinyl som ser ut som dørkaluminium (har dette liggende) Skal vise dette nærmere med bedre bilder. Guttungen gleder seg mye nå. Redningsvest er et must selvsagt. blei litt grynting, men når han fikk vite at det var av seilervest typen var det greit. Og det var jo bra. Ingen vest, ingen båt :) Begynner å jobbe på den i morgen. Snur den og plukker av kjøljernet og begynner å slipe rent før den tettes. Inne skal den kanskje males lys grå, og kanskje den får en blå stripe på utsiden, samt at Withmerkene skal pusses og bli svarte. Det var også yttret et ønske om en vindskjerm på styrekonsollen. Så det må det jo gå an å få til. Gir&gasskontrollen skal også flyttes fra båtsiden og inn på styrekonsollen, samt montering av killswitch/dødmannsknapp. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 I dag har vi gjort litt. Ny stol er kjøpt hos TSG på Strømmen. vi har plukka av den gamle stolen og styrekonsollen, festene til åregaflene, og treplatene til motorefestet. Snudde båten og tak av kjøljernet, freste opp skruehullene med en kon fres og fyllte høla med fazerplast. Mens denne herdet plukka vi litt på en Nidelv 15 jeg har (som skal gjøres klar for salg) Når fazerplasten var herdet pusset vi ned og monterte kjøljernet. flytta det litt sånn at vi fikk "nye" skruehull. skruehullene blei gugga inn med sika og kjøljernet skrudd fast med syrefast. I morra maler vi bunnen på båten :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
strawberry Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hei! Viktig at du lar båten tørke FØR du tetter. Skrap rent, snu den gjerne med bunnen i været. Gå etter med hårtørker for deretter la den ligge i et varmt rom, eventuelt med en byggtørker slik at vannet kommet ut. Et par uker er å anbefale! Tett alle tynne sprekker også! Rasp og rens opp. Hvis de er små kan du bruke gelcoat-filler fra Plastic Padding. Et flott stoff hvis du gjør det riktig! Det å tette igjen før vannet kommer ut er det samme som å ødelegge båten for godt! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Den har ligget til tørk et år ca. Blåste nedi høla med trykkluft for å sjekke. Og varmet godt med varmluftspistol. Fatter er gammel bussmekaniker med 40 år på ræva, så han vet bedre enn meg at det skal være tørt før plasting :) Men jeg takker selvsagt for gåde råd, det får man aldri nok av. Og man kan aldri lære nok har jeg funnet ut. Neste oppgave er å finne ut ca alder på båten. Har jo serienr på ei plate bak. Og båten er laget i Kr.sand, og at Bror With er konstruktør. Pussig når man tenker på nicket mitt Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
strawberry Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Hei, igjen! I en gammel artikkel skriver Båtmagasinet følgende: "Osmose er det vitenskapelige navnet på hva som skjer. Den vitenskapelige forklaringen hopper vi over. Populært sagt suges vannet på utsiden av skroget gjennom gelcoaten og inn i laminatet der det samler seg i hulrom. I hulrommene vil vannet oppløse de vannoppløslige bestanddelene som alltid finnes i glassfiberlaminater. Det er flest blærer i dårlig utherdete laminater. Vann vil alltid trekke trenge inn i gelcoat og polyester, der det vil samle seg i hulrommene. Derved dannes det en vannaktig, syreholdig oppløsning. Denne oppløsningen klarer ikke å trenge ut gjennom gelcoaten/polyesteren, men vannet utenfra vil fortsatt trenge inn på grunn av Osmoseeffekten. Dermed oppstår det et overtrykk inne i "bobla". "Det osmotiske trykk", som vil stige til balansen mellom væsken inne i bobla og vannet på utsiden er utjevnet. Trykket inne i blæra kan bli opptil tre til fem atmosfæres trykk, noe som resulterer i blæredannelser i laminatet. Det er kun de delene av båten som er i direkte kontakt med vannet, som kan få osmose. Det vil være vanskelig å oppdage osmoseblærene i begynnelsen, men skraper du bort bunnstoffet vil blærene fremstå som små forhøyninger - spesielt i vannlinjen. Pirker du forsiktig med en kniv i denne blæren, og det er en osmoseblære, vil innholdet i blæren lukte syrlig og smake som eddik. Du oppdager blærene best når du tar båten på land om høsten fordi blærene forminskes når de tørker på land, men osmosen er fortsatt i laminatet og vil utvikle seg stadig mer hvis ondet ikke blir tatt ved roten. Hvis osmosen får lov til å utvikle seg videre, kan det gå så langt at glassfiberlaminatet blir så nedbrutt at det kan oppstå lekkasjer rundt beslag som sjøvannskraner, hylse og andre gjennomføringer under vannlinjen". Nok om det! Vriene ting dette, men for all del, vi prøver etter evne å ta vare på båtene våre! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Brodern Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 Osmose ja. Morsomt ord egentlig, hehe Men her er det ingen blærer eller sjøvannskraner, eller hylser som gjorde at den lakk/trakk vann. Balja har truffet noe hardt, og det i stor fart. Og med kjøljern forplanter skaden seg bakover i skruehullene som rives opp. Kjølen i bauen var også bygger opp med et eller annet, utrolig dårlig jobb. Skulle tro det var brukt en planke til å kline guffa utover. Men nå ser det bedre ut etter en del sliping ihvertfall. Kjølen har fått mer normal fasong og er ikke lenger pukkelrygget et par steder. Tok jo bare noen minutter å pusse det pent :) Blir vel å sprøye to komponent under. Båten blir liggende i ferskvann btw, så bunnstoff er vel ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Da er Withen malt utvendig. Lys grå. Blir samme oppi, men svart styrekonsoll og noen finérplater med mahognybeis et par tre plasser. Nytt gulv skal også legges om en stund. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
-Matros- Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Ser veldig bra ut! Hvor skal båten være siden du bare skal ha 7,5 hk på den? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Brodern Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Den skal ligge på et vann som har maks 5hk som motorstr. Har en 25hk som jeg kan slenge på, men da blir det bare rabalder. Så noen båter utbå i helga, den ene hadde 30hk, så der blir det nok en feit bot hvis han blir tatt. De truer med 1000kr pr hk over 5hk. Dessuten er det ikke farta som er poenget med denne, men litt fart er jo greit. Snur den antagelig i morra og begynner oppi. Må se an været. Tror denne blir fin jeg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Pjolter Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Det tror jeg også..Har lekt mye med en slik båt i min ungdom.. Dette blir gøy.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Brodern Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Ja jeg tror det er en grei startbåt. Ikke dyr, men klassisk og har kultstatus blandt ungdommene, og de "voksne" også :) Alle kjenner jo With virker det som. Og kjører han på en stein så fiberen spruter så er det ikke krise. Bare synd hvis den ikke kan repareres. Er jo en klassiker, selv om det kun er 10ft :) Synes disse er steinkule. Og de er rimelig heftige med 25hk bakpå. Gjør visstnok 35 knop, og det er fort i det lille skallet :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2009 Dagens lille update. Har snudd båten og begynt å slipe oppi. Har frest opp alle hull som stammer fra åregaffelfester, kontrollboks, styrekonsoll etc etc, fant noen hull som jeg ikke skjønte opprinnelsen til, naturlig nok. Alle hull er fylt opp med fazerplast. Pusser ned i morra, hvis været er ok. og begynner å lakke innvendig. Styrekonsollen blir antagelig svart. Fatter er med og hjelper til. Han synes det er kult at vi putler litt med denne lille søte båten. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Da har jeg kjøpt motor til den lille båten. Etter en tids leting på Finn og AutoDB var jeg litt lei av selgere som både skulle ringe tilbake når de "hadde sjekket" lageret sitt, eller skulle ha blodpriser for gammal drit. Kanskje noe var bra, men å betale 5 lapper for en motor som er over 20 år gammal, og som koster knappe 3 ganger mer ny, ja det gjør jeg ikke. Hva jeg kjøpte ? Var kanskje ingen bombe for de som kjenner meg ? Pr i dag har jeg Mercury 3.5 1 syl Firetakter Mercury 50 4 syl totakt Mercury 90 3 syl totakt Evinrude 25 2 syl totakt Johnson 2 1 syl totakt Så valget blei lett. Dro i butikken og rasket med meg en Mercury 9.9 firetakt, helt ny. Tok den selv ut av esken. Kjøpte med RC kit selvfølgelig og har montert dette i kveld. Tok et par timer og et par pils. Fyllte olje og motoren starta på 3 draget :) Fikk fin pris på denne hos TSG på Strømmen. Men guttungen blei litt rar når han fikk se den da. Jeg har jo snakka om en eldre motor, men som sagt, jeg betaler ikke 5000 for gammal skrap, det er ikke aktuelt. Gammalt er gammalt. Og ikke er det gull heller :) Redigert 2.Juni.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Da er båten neeeesten ferdig. Åregaffelfester skal på (ligger på hytta + årene, 2 delte i alu) En krok bak til fortøyingstau/bøyefeste skal på (ligger i garasjen) Et strøk maling til i bunnen slik at rattkonsoll og bunnen til stolen får et strøk nederst. Stoppknappen tilkobles på motoren. (selvfølgelig med dødmannsknapp/snor) Langs hele siden på båten (utsiden) skal det gå en mattsvart litt bred stripe som deler seg slikt at Withmerket kommer imellom, blir sikkert kult. Begynner med noe av dette i morra + paneler til tofte framme og på sidene bak (mahognybeises) Vurdere også et "gulvbelegg) som ser ut som dørkaluminium, tror det blir kult. Og det slites ikke. Balja er lakket med Biltema emaljelakk. Bunnstoff fra Jula. Motor fra TSG, og litt dritt og møkk fra overalt ellers. Tauet over fenderlista er Biltema. Synes den blei kul jeg (er jo ikke ferdig da) Håper guttejævelen synes det samme Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
MartinN Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Stilig! Knalltøff er den! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Ja jeg synes den ble fin :) Lurer på hvor gammal den er. 70 tallet kanskje ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.