Brodern Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2009 Nå er den straks ferdig til helga. Vindskjermen ble tatt av så vi fikk lagt det siste strøket oppi og på rattkonsollen. Overganger fra Yamaha til Mercury kotrollboks (gass/gir) er kjøpt, måtte modifisere ørlite for at det skulle passe, men nå er det på plass. Har laget nytt feste til kontrollspaken ved siden av setet, samt kjøpt dødmannsknapp og nytt akterspeilfeste til styrekabelen. Har som sagt malt den oppi en gang til og fått på stripa på utsiden, samt at motoren har fått blitt "degradert" til 6hk bare for moro skyld. Guttungen lager og beiser finérplater til tofter og sånt og disse lakkes senere en gang. Båten lastes på henger i morra og sjøsettes Fredag kveld, hvis været er greit. Må igjen passe på å si takk til folka på TSG båt&motor på Strømmen for samarbeidet. Jeg har betalt, og de levert (til veeeldig hyggelige priser) Hadde det ikke vært for de hadde jeg ikke kjøpt ny motor ihvertfall (kjøpt 3 Mercuryer av dem) Er spent på hvordan dette vil funke. Kanskje det funker Hvem vet beklager hvis det er støy i bildene (hilsen støynazien) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Da er balja på vannet, og 1 stk sønn er fornøyd (og jeg også) Har putret litt rundt og også gassa litt, så noen timer ble det. Skal muligens flytte frem styrekonsollen og setet litt. 9.9´n var lat som antatt, men båten gjorde 18knop og det er nok litt mer å gå på tror jeg. Det vil nok hjelpe å få frem litt tyngde. Tilten sto helt nederst, så der er det ikke mer å gå på. Men båten gikk som en With skal gjøre i vannet. Jeg presset den en god del, men den oppførte seg veldig bra, så dette ser greit ut. Poden har fått pålegg om dødmannsknapp, den skal kobles på kroppen/beltet. Og flytevest. Og det var greit. Ikke noen protester på det heldigvis. Han er ihvertfall storfornøyd, og det var jo bra. Fredag neste uke settes Nordkappen ut på samme sted, 4 uker ferie, og båten er med hver dag. Juhuu ?? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Viksundaren Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Heisann :) Utrolig hva du har fått til, imponert. Visst du vil få litt ekstra ut av motoren er jo det plomba som er verdt å ta ut! Forresten, kjørt inn motor? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Utrolig hva litt lakk og maling kan gjøre ;) Har hørt at det ikke er noen plombe/sperre på disse, men det kan jo være feil det også selvsagt. Motoren er en firetakter, og "alle" sier at det ikke er noe mer å hente her. Men det kan jo selvsagt være feil. Jeg vet ikke. holder på med innkjøring nå, men gasser litt iblandt da, varierende turtall :) Står i boka (og på en lapp på motoren) at Den skal gå en liten stund på tomgang, idle 0 minutes, 0-2 hours 1/2 trottle, 2-10 hours 3/4 trottle, 10 hours, FLATT JØNN Men som han sa i butikken, den er kjørt litt i benk, så innkjøringa er ikke dønn kritisk, men bruk hue sa´n Synes båten ble fin jeg. I går putra vi litt rundt med fiskestenger. i 2 knop hører man ikke motoren når man snakker sammen. Når poden kjørte "flat out" satt han i mobiltelefonen og snakket, og han sitter 1 meter fra motoren. Og det i over 18 knop (gjør 18 med meg på) Så den motoren er helt sjuk. Kjempestille. Som guttungen sa, dette er såååå behagelig, ikke fan om jeg skal ha totakter sa´n Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Viksundaren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Har to-takter selv, smule stress å slå av motoren hver gang jeg skal ta en telefon / samtale, menmen. Evinrude e-tec sine to-taktere er stille da, enormt stille for å være en to-takter. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Kjerringa har en Evinrude 6hk, gaaammal 2 sylindra sak. starter alltid på et eller to drag etter ei uke hvile. I helgene holder det med et drag, uten choke. går veldig stille den også. Er totakter selvfølgelig. Når guttungen ligger et par båtlengder fra brygga hører jeg ikke motoren i det hele tatt, helt sprøtt :) Men fint, slipper å irritere folk med motordur på kvelden når han er ute og fisker etc. Men folk her er jo vant til motordur. Skjønt, folk kan jo irritere seg uansett. kommer an på dagsformen det. Jeg har en Mercury 3.5 firetakter, 1 syl. Den bråker mer enn denne 9.9´n. Begge er jo helt nye. Men 1 syl bråker mer enn 2 :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Viksundaren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Deilig når man er mer enn fornøyd ved ett båt-kjøp. Selv underes jeg over hvorfor det ikke er choke på min 25hk Selva O.o Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 13.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Betalte 1000kr for båten, så jeg klager ikke. Har du tatt av motordekslet og titta på mekanikken på gasseren ? Sett om det er spjeld inni gasseren og om det er stag og saker til å lukke/åpne med ? Det kan jo være ei sånn primerblære da, eller elektrisk primerpumpe hvis den har el start. Da trykker man som regel inn tenningsnøkkelen for man starter. Men kjenner ikke Selva/Yamaha noe særlig, har ikke hatt det. Nå forsvinner Withen over fjorden her, guttungen skal kjøre inn litt til. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Viksundaren Svart 13.Juni.2009 Del på Facebook Svart 13.Juni.2009 Hehe, det er el-start ja, ser ut som at choken på motoren er tatt vekk (Altså, "stangen"). Det er heller ikke noe form for at man skal trykke inn nøkkelen. Men den starter bare man holder tenningen i maks 5 sek. uansett, så er ikke noe problem :) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 14.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2009 Her er et par snutter fra i dag. Jeg sitter i en Rana 14 med 6hk Evinrude. Man hører vel ikke Mercuryen når han kjører forbi. Og Evinruden går egentlig forholdsvis stille. Er jo 2 syl. denne gjør 10 knop. poden ligger ved siden og gasser på. Det andre klippet kommer han bakfra og fiser forbi. Var en del vind i dag. Har provosert Withen litt i går. Full fres og bråsving, snur helt på en femøre og oppfører seg utrolig bra. ikke noe farlige tendenser. Har også kjørt litt på kryss og på skrå over bølger i høy fart, men den er veldig stabilt og finner ikke på noe kødd. Så vi må vel bøye oss i støvet for Hr Bror With ja Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.