Jump to content

strøm, varmtvannsbereder, ødelagt element?

atletico1

Recommended Posts

I fjor høst virket varmtvannsberederen engelsk (Cleghorn), nå virker den ikke. Det jeg imidlertid gjorde i vinter var å ta den ut av benken får å tette en liten lekkasje i gjengene på kaldtvannstilførselen. Koblet ikke av noen ledninger da dette ikke var nødvendig. Jeg passet nå på å fylle den opp med vann før jeg koblet på 220V.

Mistenkte at elementet har tatt kvelden. Og tenkte at dette måtte det gå ann å måle seg frem til. Men jeg målte 220V på alle koblingene ved de to termostatene og mellom "Element".

1. Er det mulig at elementet er brent selv om man måler 220V.

2: Målte 79V og 140V (tilsammen 219V) mellom inn og ut strømkabel (brun & Blå) og jordingsledningen. Se blå og røde streker på bildet. Er dette normalt?

3. På koblingsskjemaet står det brun og blå leder kobles henholdsvis element og termostat. Hos meg er de koblet  motsatt. Men elementet virket jo i fjor. Og polariteten har vel ingenting å si ved 220V? - For sikkerhetskyld prøvde jeg jo å bytte om blå og brun leder, men det hjalp jo selvsagt ikke.

Er elementet gåent  kan jeg kanskje få bestilt nytt fra fabrikken i England -hvis de har samme type elemement på lager.

Bilde

Dersom elementet er brent av, vil det fremdeles stå 230V over det. Problemet er det ikke går noen strøm. Prøv derfor å måle strømmen, enten ved hjelp av et tangamperemeter eller ved å koble et multimeter innstilt på strømmåling inn i SERIE med elementet. Trekker det ingen strøm er det mest sannsynlig ødelagt. Polaritet har her ingenting å si, det er helt riktig.

mvh Espen

Spenningen du skal ha mellom L og N er 220V.

Mellom L og E (som er jordingspunkt) skal ideelt sett være ca.130-150V.

Har du størrevariasjoner så har du muligens en jordfeil. Det er ett tegn på defekt element.

Men husk, du kan også få jordfeil til tanken fra utsiden av båten.

Om elementet ikke virker så er nok feilen dær.

Det finnes flere måter å skjekke dette på, bla. ved bruk av megger eller ohm metrer.

Skal du måle motstanden i elementet, må det frakobles.

Hardball

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...