jupan Startet 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2009 (redigert) Jeg må lage nye faste fortøyninger til en slags seilbåt jeg har. Den er 30 fot og veier ca 3100kg og ligger i utliggere/utriggere (hva det nå heter). Jeg tenkte å lage 4 brest som går direkte ut styrbord og babord i baug og akter, til uteliggerne. Og så tenkte jeg å ha 2 spring, ett på hver side, som går fra ytterst på utriggerne og fram til pullertene i baugen, slik at båten ikke blir dratt inn mot kaien. Tenkte å ha sånne gummistrekkerter på alle fortøyningene. Jeg har ikke midtskips pullerter. - Hvor tykke tau? - Hvilket materiale? - Hvor får man en grei pris på dette, helst lokalt i Haugesund/Karmøy? - Bør hvert enkelt tau tåle båtens vekt? Da må jeg vel opp på 14mm? På forhånd takk. JRO Redigert 5.Mai.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Fortøy for storm! Faste fortøyninger er ikke et sted hvor man bør se på rimlige alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 (redigert) Bruker kun flettet tau fra Robline med innebygde "strikker". Båten vår veier bortemot 10 tonn og vi bruker 16 og 18 mm. I tilegg er det også slitasje sperrer på de std. Bruk 14 mm, ingen ting og spare på. Redigert 5.Mai.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
jupan Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Neida, da hadde jeg jo bare gått på Feiltema. Men likevel, visse forhandlere tar jo dobbelt betalt for samme dings har jeg inntrykk av når det gjelder båt. Er 14 mm nok? Kom på en ting til. Er det nok å bare knytte rundt øyene i utliggerne, eller bør man bruke sjakler? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Kom på en ting til. Er det nok å bare knytte rundt øyene i utliggerne, eller bør man bruke sjakler? Øyene i utliggerene er et slitasjepunkt. Uansett hvilken leverandør du velger, bruk kaus og sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Er 14 mm nok? Kom på en ting til. Er det nok å bare knytte rundt øyene i utliggerne, eller bør man bruke sjakler? 14 mm er nok, sjekk bruddstyrken og kjøp ferdig spleisede tau og bruk sjakkel. På ferien tar jeg med de tauene jeg bruker til spring. I vinter lå jeg med dobble fortøyninger på alle steder. Alt er avhengig av hvor værhardt det er der du ligger. Og grunnen til at jeg liker og ha litt "å gå på" er at jeg har en god reisevei til båten. For ikke sjekket for slitasje, og da har jeg litt å gå på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
jupan Svart 5.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Blir ikke sjakkelen å ligge å gnage på øyene til utliggerne da? Hva er sånn tau med innebygd slitasjesperre? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Hva er sånn tau med innebygd slitasjesperre? Enklelt kan slitasjesperre være en avkuttet vannslange og tre utenpå tauet. Robline har det på tauet std og legges i kontakten med båten, slik at det ikke ligger og gnager. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gerhard Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Blir ikke sjakkelen å ligge å gnage på øyene til utliggerne da?Jo, hos oss er det ikke lov. (Egen tråd om det) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Blir ikke sjakkelen å ligge å gnage på øyene til utliggerne da? Hvisomatte-dersom-atte kanskje Hvis du ønsker å være helt trygg - så håper jeg du har en rabattavtale med en kran eller slipp og kan oppbevare båten på land. Når en sjakkel blir slitt - bytter du den. Dersom øyet i utriggeren slites, tar du kontakt med marinaen og ber dem bytte det. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Tenkte å ha sånne gummistrekkerter på alle fortøyningene. Da kjøper du denne typen og ikke denne typen Denne har minimal fjæringseffekt i forhold til den øverste. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 5.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2009 Og så kjøper du ikke fjæringer på Biltema!!! Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Her http://www.tral.no/ får du nylon (polyamid) + mye annet til båten. Om de er billigere enn f eks Biltema vet jeg ikke, men antar du får i lengder som passer deg, også hele kveiler som jeg vanligvis kjøper. Ville ha litt større dimensjon men åpningen i halegatt satte en begrensning på 16mm (+beskyttelsesslange) hos meg. Kjøp tau som fjærer, ikke terylene/ polyester/ spun poyester eller lignende. Noen som har link til hvor de selger slik Robline som baatsman viser til? Sitér dette innlegget Link to post
Lego Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Hei! På "loftet" hos ovennevnte butikk får du gode råd, og bra utvalg. "Forsheda"-strikken varer lenge, "Feiltema"-strikken varer ikke en hel sesong, etter min erfaring. Bruker selv armert plastslange som "kaus", og spleiser øyer på tauene. Båten er 17-18 tonn, ligger i noe værhardt miljø, spesielt i sørvest vindretning. Tauene holder fint, har 20mm, og 3 strikker på hver side. Ikke tegn til slitasje etter 2 vintre. Fulgte med noe "seil-tau" med båten, opptil 22-24mm vil jeg tro, flettet og flott. Dette burde være bra tenkte jeg, men det var det første som slitnet. Deretter ble det kun trålbøteritau, husker ikke hvilken type, men på "loftet" har de peiling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Jeg har kjøpt mine hos Biltema, 16mm hvit polyestersilke. Fungerer utmerket, og er myke og føyelige. Jeg har spleisede øyer mot båten, og har knyttet dem mot utliggerene. Sjakler mot utligger er en uting, og lite populært i båtforeningens havner. Til demping har jeg to Forsheda gummidempere foran, og Biltema dempere bak. Forsheda demperene virker mer solide, men begge deler gjør jobben egentlig. Så ta deg en tur til Biltema du, tauverket deres er faktisk riktig bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Blir ikke sjakkelen å ligge å gnage på øyene til utliggerne da? Sett fast med bøyestikk. Da slites hverken tau eller fortøyningsøye. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Gammeldags fortøyningstau fra f.eks biltema fungerer helt fint. JRO: Åkrehamn trålbøteri har mest utvalg på haugalandet. De har filial på avaldsnes. Jeg er litt skeptisk til disse nymotens tauene med innebygget gummedemper. Gummi mot tau forårsaker slitasje. Hvis man har vanlig demper kan man kontrollere denne slitasjen. Hvis demperen er inni tauet vil slitasjen være innenfra. Disse kan dermed ryke etter noen år uten at slitasjen er mulig å oppdage på forhånd. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ivar Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Sett fast med bøyestikk.Da slites hverken tau eller fortøyningsøye. har du link? KAn ikke huske å ha lagt merke til dette i "knutebøkene" jeg har lånt på biblioteket... Foreningen vår er heller ikke spesielt glad i sjakler i utriggerne. Bruker selv helst polyester tau, de har som regel bra motstandsdyktighet mot slitasje og sollys. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Tre enden to ganger gjennom ringen. Slå enden rundt bukta og tilbake gjennom ringen. Sett fast med ved å slå dobbelt halvstikk med enden på bukta. Sliter ikke på hverken ring eller tau. Lett å åpne. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 slik? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
avsluttet Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) jeg ville anbefalt å spandere ett par hundringser i krympeplast til å ha gjennom halegattene. Tre krympeslangen på, men vent med å krympe den til du har fortøyningen ferdig for å være sikker på at den kommer på rett plass. Slike store krympeslanger får du kjøpt hos elekriker. kan også bruke slangebiter, men de kan gjerne vandre på tauet. Redigert 6.Mai.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Takk for hjelpen. Da har jeg kontroll :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.