Jump to content

Hvordan stramme hendelen i denne(bilde) VolvoPenta gass/gir-boksen

nordan family 27

Recommended Posts

Har akkurat samme problem!!!

bilde

Når du har fått av dekselet så er det en liten umbrako du kan justere friksjonen på spakene!

Desverre så var det ikke mere å stremme på mine spaker! :nonod:

Håper du er heldigere!!

:sailing:

Bjørn

hadde samme problem

hadde ikke en umbrako, vanlig skue, men (kanskje ikke original) men merket "friction".........

neste gang skall vi se det blitt forskjell :smiley:

S/Y Gunga Din

• 1 år senere...

Kabelen sitter vel festet med en liten splint i hver ende - du kan jo løsne dem og se hvem som medfører motstanden. Ny wire koster ikke mange kronene og går kanskje inn på budsjettet? Er stemplet på strømpen type/lengde så det burde være mulig å treffe riktig på første forsøk om du kjøper ny. Har selv opplevd at girkabelen røk under finmanøvrering med motor i revers, det var ikke morsomt. Lever ikke evig disse.

Har du to mavøvreringshendler, til samme motor, så kan det være at du har en synkronisator til gear-shiftingen og at denne trenger en sjekk/oppsmurning.

Synkronisatoren finnes i flere utgaver. Her et bilde fra en av mine:

bilde

Synkronisator for Gear shifting.

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Synkronisatoren fra Mateco mener jeg ble levert originalt til VP med flere styreposisjoner, hadde en slik i en Saga.. den er dyr å erstatte, kammene blir gjerne litt slitt med årene, slakk og treghet i wirer gjør det ikke bedre da nullpunktet/veksleomrpdet må være rimelig nøyaktig for å unngå kiling.

Knakk utvendig girspak rett av i et forsøk på å komme i fri, da jeg holdt på å bakke rett inn på et svaberg.

Klarte å stupe inn og få raklet giret i fri og forover noen sekunder før datostemplinga på propellene gikk ut..

Byttet spak, wirer, smurte opp og finjusterte.. men ble aldri glad i denne løsningen.

Synkroniseringen er avhengig av å 'trykke mot' wire som ikke betjenes for at mekanismen glir over og gir motstand til å veksle korrekt, dyttes 'ubetjent spak' eller wire ørlite vekk fra justert nullpunkt vil ikke mekanismen treffe rett i kammen sin og gi betjeningsproblemer. Man må jo også innom fri/nøytral for å bytte styreposisjon.

Alternativene fra teleflex/uflex med friksjonsglidere/pinner ser ikke ut som noe bedre løsning heller på noen måte.

Er sjeleglad jeg nå har 'gammeldagse og klumpete' tospaks Morse 'sjarkspaker' som er seriekoblet direkte i hverandre, lett og silkemyk betjening, og man kan bevege seg mellom styreposisjonene uten å tenke på å stoppe opp og sette giret i fri :)    (værre med et slikt oppsett om man har flere motorer da..)

Denne synkronisatoren koster vel ikke all verden? Vurderte å bytte min da jeg byttet mekanismene under spakene mine, men kom til at jeg ikke trengte å bytte synkronisatoren ennå.

Men enig i det du sier - må være påpasselig med at spakene som ikke er i bruk må stå rimelig i nullpunktet. Opplever dog ikke at det er noe stort problem.

Har dog byttet et par av plastbitene som holder wirene fast i synkronisatoren. De sprekker opp med årene - og det kan jo bli kjedelig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...