Jump to content

Hvordan stramme hendelen i denne(bilde) VolvoPenta gass/gir-boksen


nordan family 27

Recommended Posts

Den ene av disse spakene glir tilbake under fart og turtallet avtar. Irriterende å sitte med en hånd på gassen. Jeg regner med det er en enkelt skrue som på en elelr annen måte kan strammes. Noen som har gjort noe lignende i en tilsvarende boks? Hvordan åpnes boksen - og hvor er skruen lokalisert - hvis det er en slik mulighet? I min forrige båt var det en innbygd single Volvo P kontrollboks, men det tok en stund før jeg skjønte angrepsmetoden på den boksen, så om noen har gjort det før er det lettere å rett på mål

 

kontrollboks.jpg

Link to post
Det satt noe grusomt - så det var ikke mulig å dra det av.

 

Om jeg husker rett sitter det "mothaker" som holder dekselet på plass, så det anbefales ikke og bruke rå makt...

 

Mener og huske at det er 2 stk mothaker og disse sitter på midten i forkant og bakkant. Trykke dekslet inn på disse stedene med tommelene, så er det bare og løfte det fjærlett av.

Mvh. SAP

Link to post

Se her, ja. Dokumenter med bilder og greier! Dette blir en lek :smiley:

 

Kan ikke se noen spor av mothaker - men ettersom det sitter som f.. så er de kanskje der likevel. Skal starte med å trykke godt inn foran/bak, og hvis ikke det virker får jeg forsøke skru-trekker metoden og lirke inn under.

Link to post
Kan ikke se noen spor av mothaker - men ettersom det sitter som f.. så er de kanskje der likevel. Skal starte med å trykke godt inn foran/bak, og hvis ikke det virker får jeg forsøke skru-trekker metoden og lirke inn under.

Skrutrekker ja, flat, liten, klem inn på midten og løft opp som det er hengslet i bakkant. På den ene siden bare, samme hvilken!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

den ene hendelen min så det ikke ut som det var noe mer å stramme på - men jeg fikk nå til en omdreining, så det hjalp.

 

Det var lekende lett. Som sagt over var det litt mothaker, men ved å presse inn og vippe littegranne med en skrutrekker gikk av på null komma niks.

 

Beskrivelsen av splint og wire fortso jeg ikke noe av når jeg kikke i boksen - jeg skjønte ikke helt hva som kunne gjøres. Men ettersom jeg fikk strammet en del trenger jeg nok ikke gjøre det på en stund.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Etter litt erfaring med denne synes jeg ikke etterstrammingen hadde så stor effekt. Det kan se ut til at det ikke er mer å stramme, og hendelen sklir fremdeles tilbake.

 

Ser av katalogen at en tilsvarende dobbeltspak fra Volvo ksoter ca 1200,- Er det vanskelig å skifte? Eller er det bare å montere rett i? Mye kabler som skaper vanskeligheter? Mye innstillinger å foreta?

Link to post

Bytt til de blanke Morse(kopiene), mye lettere å ha med å gjøre og mye penere.

De koster ikke så mye. De har dem hos Strøm i Oslo, men sikkert mange andre steder også

 

Red. sjekket litt og fant de ikke lenger hos Strøm, skal forsøke å finne ut hvor jeg kjøpte mine til gamlebåten. Det er tre-fire år siden men mener jeg ga litt over tusenlappen

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Da var Volvo katalogen sjekket. det ser altså ut som det er hendlene og den hvite boksen som kostner 1200. Så ligger det 2 x mekanisker for vaiere i tillegg som koster omlag 1000 for hver motor. med andre ord tilsammen 3200. Dersom bremsemekanisken henger på det som har med hendlene å gjøre så kan jeg slippe unna med 1200 (per styreposisjon). Dersom bremsemekanismen ligger i den andre mekanismen slipper jeg unna med 1000 per styreposisjon da det kun er en hendel på hver posisjon som ikke har latt seg etterstramme med ønsket effekt. Men dette forutsetter jo at alt det gamle passer overens med det nye.

Link to post
  • 4 måneder senere...

 

kontrollboks.jpg

 

 

Bytt til de blanke Morse(kopiene) (...) skal forsøke å finne ut hvor jeg kjøpte mine til gamlebåten. Det er tre-fire år siden men mener jeg ga litt over tusenlappen

 

Etter å ha holdt på hendlene kontinuerlig under hele ferien i fart over 8 knop SKAL noe gjøres. Får reint vondt i armen av dette.

 

To spørsmål:

- Holder det å bytte den synlige boksen, eller må hele greiene som henger under også byttes? ser i volvo-katalogen at dette er to separate greier

- Hvis jeg finner frem til de blanke som Fru Jacobsen nevner - må da hele sulamitten byttes - eller passer det på toppen av volvo-greiene som henger under?

Link to post

Heisann!

 

Som skrevet tidligere, så sliter jeg med samme problem!

 

Jeg formoder at det her er snakk om VP TAMD60C motorer og at du har to styreposisjoner, en inne og en på FB.

 

Først et lite spørsmål: Har du samme problem på FB?

 

Det har seg jo slik at motorens regulatorarm får drag fra begge spakene, men med forskjellige plassering på regulatorarmen. Hos meg er kabelen fra cockpit plassert nærmest regulatorarmens dreiesentrum.

 

regfeste.jpg

 

Dermed trenger denne mindre vandring for å gi pådrag, men må også overvinne en større fjærkraft i regulatorarmen. Dermed siger også spaken tilbake under gange.

 

Spaken på FB er plassert lengre ut på regulatorarmen. Det betyr at den må overvinne et svakere fjærtrykk men trenger lengre vandring for å gi samme pådrag!

 

regfeste2.jpg

 

På bildet over er det regulatorarmen trukket av spaken i cockpit for SB motor (Min problemspake). (Unnskyld for elendig og uklart bilde)

 

Nå vet jeg ikke om det er mulig å jusere fjærkraften på regulatorarmen, men i såfall så bør man utvise varsomhet slik at fjærkraften ikke blir justert så svak at regulator ikke går tilbake til tomgangsstiling!

 

En ide kan være å løsne feste til regulatorarmen for så å kjøre spaken forover/akterover for å forvisse seg om det ikke er noen treghet i selve kabelen !

 

En annen mulighet kan være å bytte om feste på de to kablene til regulatorarmene! I såfall vil "problemet" overføres til den andre spaken, men her kan det kanskje være litt mere å jusere på friksjons-skruen?

 

En tredje mulighet kan være å modifisere slik at begge kablene trekker fra samme hull i regulatorarmen ved at kabelfestet legges horisontalt og ikke vertikalt over hverandre som nå.

 

Hos meg er problemet heldigvis ikke så prekært som hos deg! Min ene spak siger, men om jeg gir full guffe og deretter justerer forsiktig ned så holder den såvidt!

 

Verdt et forsøk ??

 

Lykke til !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei!

Samme problem på begge styreposisjoner. Og på begge motorer - men på forskjellige turtallsområder. Så der den ene spaken holder motoren holder den andre ikke. Og motsatt. Det hjalp litt når jeg strammet bremsen - men nå er det ikke mer å stramme på. Så jeg er veldig fristet til å skifte hendlene/ boksen med hendlene - dersom jeg med noenlunde sikkerhet vet at det vil hjelpe. Og uten at jeg må bytte hele rælet under - da blir det fryktelig dyrt.

 

Har du problemet bare på en styreposisjon?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

...........

Så der den ene spaken holder motoren holder den andre ikke. Og motsatt.

.........

Har du problemet bare på en styreposisjon?

 

Kan det være at det ene trekket er byttet om på regulatorarmen?

I såfall, forutsatt nevnte teori med regulatoramrens fjærkraft, så vil du få et slikt utfall!

 

Sjekk at kablene trekker fra samme posisjon på regularor-arm fra samme spak. Om de ikke gjør det så forsøk å bytt om slik at samme spak trekker fra samme posisjon på regulatorarmen på begge motorer.

Bedre å ha en spak som fungerer enn å slite med to "halvt-virkende"!

 

Når det gjelder mitt problem så gjelder det kun SB spak i cockpit, men som skrevet: Full guffe og forsiktig nedjustering gjør at den såvidt holder!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Sitat: Hei!

Samme problem på begge styreposisjoner. Og på begge motorer - men på forskjellige turtallsområder. Så der den ene spaken holder motoren holder den andre ikke. Og motsatt

 

Siden du har problemer på begge styreposisjoner ligger nok ikke problemet i spakene. Sjangsene for det er lite.

 

Ville heller prøvd å se på der wirene går inn på dieselpumpene på motorene.

 

Sånne dobbelt spaker med wire må jo være synkronisert på en måte. Så at en spak påvirker en annen kan jo være.

 

Jeg vil tro siden det er problem på begge styreposisjoner, så er det et problem der wieren sitter på dieselpumpen. Kan justeres ganske mye. Den ene wieren har kanskje strekt seg litt?.

Link to post
  • 3 uker senere...

Besluttet å bytte mekanismen som henger under spakene på den ene posisjonen for å se om det hjalp. Snakket med La-sa om dette og de trodde det var stedet å begynne - og heller ikke helt uvanlig på en så gammel båt. I sommer lå jeg ved siden av en P 35 som også hadde skiftet mekanismene under. Byttet i går, og hadde 1.5 times gange etterpå. Den seg i alle fall ikke tilbake på den tiden - så jeg tror at dette hjalp, ja. Spakene ble veldig tighte og veldig harde i forhold til tidligere - nesten vel harde for små-manøvrering i havna.

 

Nå skal jeg borre ut naglene på den gamle mekanismen og åpne den - og se om jeg kan finne en mellomløsning på den nederste posisjonen. Kostet omlag 2.200 tilsammen for mekanismene til to motorer kjøpt hos La-sa, og var relativt enkelt å skifte. Sikkert en del billigere fra utlandet

 

Fra begge posisjonene møtes ting i en felles-mekanisme - har ikke helt noen formening om den, utover at den ser både rusten og sliten ut.

Link to post

 

...........

Fra begge posisjonene møtes ting i en felles-mekanisme - har ikke helt noen formening om den, utover at den ser både rusten og sliten ut.

 

Mekanismen som du besktiver som "felles-mekanisme" er antagelig en synkronisator.

 

Bare et lite spørsmål:

Har du en synkronisator for gear-operering og en for pådrags-regulering, eller har du kun for gear-operering??

 

Hos meg er det kun synkronisator for gear-operering mens pådrags-kablene for begge styreposisjoner går direkte til regulatorarm på den respektive motor (som vist i bildet i tildigere innlegg).

 

Synkronisatoren gjør at begge spakene på respektiv motor og de respekive styreposisjonene må stå i fri for at jeg skal kunne velge/skifte styreposisjon mhp manøvrering.

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 3 uker senere...

Du har rett i at det bare er den ene funksjonen som går inn i mekanismen. Har forøvrig mer erfaring med den nye mekanismen oppe - den har ikke seget i det hele tatt, så nå har jeg i alle fall en posisjon hvor jeg slipper å holde på spakene :cheers:

 

Har forøvrig borret opp en av de gamle mekanismen. Tok noen bilder med mobilen - men så har den tatt kvelden. Igjen. HTC er ikke tingen. Har dog bestilt meg to mekanismer til - fra utlandet - sammen med en del andre VP forbruksdeler som filtre, så da har jeg litt å sysle med til vinteren. Håper jo at dette blir en del billigere.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...