Lukabella Startet 6.Mai.2009 Del på Facebook Startet 6.Mai.2009 Heisann Jeg skal skjøte 10mm kortlenket kjetting. Før har jeg brukt de skjøtene som klinkes sammen, men de er ikke så sterke som de burde være. Derimot disse skal være veldig sterke. Er det noen som vet hvor man får tak i disse? Viking Yachting AB i Sverige solgte disse før men har de ikke lengere... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Bp medlem "jory" fikser nok dette.... skal gi han ett hint jeg om tråden din. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Har hatt disse i varespekteret tidligere, men nå får jeg ikke tak på de lenger. Tror faktisk de ikke er å få lenger...antagelig på grunn av dårlig salg...de var så om jeg ikke husker feil ganske dyre Sitér dette innlegget Link to post
Pilt Pompel Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Bolten ser ut å være minst 2mm mindre i diameter, dertil kommer gjengene med minus 1mm - du står da igjen med en link som tilsvarer en 6-7mm kjetting???? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Finnes det ikke såkalte sveiseløker for 10mm kjetting eller er det hun til støre kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Hvis ingen vet hvor jeg kan få tak i denne. Har noen noen andre kjetting skjøter og anbefale? De som er C formet og klinkes sammen er jo svakere en selve kjettingen... Hvis ikke jernet på kjettingskjøten er mye sterkere... Noen som kan anbefale noe? Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Henger meg på denne , da jeg har litt forlite kjetting og enden er flettet så greit inn i tauet at jeg ikke har lyst til å kappe ved tauenden og bare kjøpe ny kjetting. Bruker vinsj så skjøtestykke må vel være omtrent like stort som kjettinglenkene Redigert 9.Mai.2009 av orjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Soningen Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Kapp en lenke i eksisternde kjetting, 2 skiftenøkler, vri løkken åpen, tre inn ny hel løkke, sveis åpnet løkke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg kjøpte en slik en på Viking Yachting utenfor Gøteborg. De har også en web handel. Bruge leddet til å skjøte inn 17 meter ekstra kjetting på vår Windy 37. Fikk bare testet det 1 sesong - har ingenting å utsette på det. Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg kjøpte en slik en på Viking Yachting utenfor Gøteborg. De har også en web handel. Bruge leddet til å skjøte inn 17 meter ekstra kjetting på vår Windy 37. Fikk bare testet det 1 sesong - har ingenting å utsette på det. Jeg har hørt at Viking Yachtiing har dette, derfor kontaktet jeg dem. De har dem desverre ikke lengere... Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Har 50 m kjetting akter og 22 m i baug. Lurte også på om jeg skulle forlenge foran. Med 22 m blir maks svai dybde ca 7 meter, og har flere potensielle steder på ca 10-12 meter der jeg ønsker ligge. Hvor lang kjetting anbefaler dere i baug ? Båten kommer levert fra fabrikk med oppgitt lengde på 25 m ? Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hvis det blåser opp og du har tenkt og ligge ute så bør man ihvertfall ha 5 ganger dybden, ved 10 meters dybde gir det 50 meter kjetting. Men det blir en avveining for hvor mye du kommer til og bruke det mot den vekt økningen du vil få. Men fra et svai/sikkerhets synspunkt; jo lengre kjetting jo bedre :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 (redigert) Min erfaring er at det er vanskelig å få godt feste på steder der der er mer enn 5-6 meter dypt. 4-5x dybden bør det legges ut om man ligger over natten synes jeg. Noen ganger legger vi også ut mer. På forrige båten hadde vi 37 meter - det syntes jeg var for kort og forlenget derfor til 50 meter. På dagens båt har vi 50 meter. I fjor la jeg allid ut 2 anker når vi lå på svar. La de i en V fra baugen. Tanken var å ha mer stabilitet når vinden dreier i løpet av natten. I sommer skal jeg teste ut forkatting. Har ikke helt grepet på hvordan jeg skal løse det praktisk ennå - men det finner jeg nok ut. Største utfordringen er hvordan jeg skal få opp forkattingsankeret. Enten fester jeg et tau i det som jeg så fester rett bak hovedankeret eller så bruker jeg line og blåse slik at jeg kan ta det opp i jolla. Redigert 10.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Det finnes fremdeles lignende ledd - de føres blant annet av aseke: http://www.aseke.no/upload/produkter/29%20koblingsledd.pdf men de sleger vel normalt kun til butikk. De mener dog at skjøten ikke egner seg for vinsj - men er det noe verre enn noe av det andre som har vært nevnt? Det sto ikke styrken i katalogen Sitér dette innlegget Link to post
Lukabella Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Takk for svar :) Etter katalogen har de en bruddstyrke "2700 KG". Da blir dette en svakhet jeg ikke tør sove på. Den første lenken jeg la ut bilde av har bruddstyrke som er like sterk som kjettingen (+5t). Det må det være. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 si i fra om du finner en grei løsning, da. Båten min har kun 20 m foran - og det er ubrukelig lite, så jeg skulle gjerne ha forlenget den, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Takk for svar :) Etter katalogen har de en bruddstyrke "2700 KG". Da blir dette en svakhet jeg ikke tør sove på. Den første lenken jeg la ut bilde av har bruddstyrke som er like sterk som kjettingen (+5t). Det må det være. Tror nok dreggen slipper lenge før du har belastet skjøteleddet med 2700 kg. Jeg hadde sovet trygt. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Kjøp noen lenker med syrefast kjetting i samme dimensjon, kapp en slik lenke og sett inn som skjøtelenke, sveis denne sammen. Syrefast lenke er lett å sveise og blir meget sterk. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Ser at Defender også har noen alternativer under "connector" under fanen for kjetting: et alternativ annet alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 om noen vil ha 50 m kjetting kan jeg kanske hjelpe med en hyggelig pris...send i såfall IM Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 (redigert) "snabblänk" 10 mm rustfri hos Hjertmans har 4200 kg i bruddgrense - men utfra målene ser det ikke helt ut som lenken er like kort som en vanlig kortlenke. Står på side 42 i katalogen. Billigste jeg har sett hittil er Seatronic med 10 mm 50 meter til 3380,- Men det blir jo forferdelig tungt. På den annen side; i dag er det 20 meter i baugen - og det er jo ikke så brukbart. 50 meter av 10 mm vil veie nesten 120 kg Redigert 12.Juni.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.Juni.2009 Del på Facebook Svart 12.Juni.2009 Det er to forskjellige kortlenket kjetting....vanlig standard og DIN 766 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.