Jump to content

skjøte kjetting

Lukabella

Recommended Posts

Heisann

Jeg skal skjøte 10mm kortlenket kjetting. Før har jeg brukt de skjøtene som klinkes sammen, men de er ikke så sterke som de burde være. Derimot disse

kattinglank.jpg

skal være veldig sterke. Er det noen som vet hvor man får tak i disse?

Viking Yachting AB i Sverige solgte disse før men har de ikke lengere...

Jeg kjøpte en slik en på Viking Yachting utenfor Gøteborg. De har også en web handel. Bruge leddet til å skjøte inn 17 meter ekstra kjetting på vår Windy 37. Fikk bare testet det 1 sesong - har ingenting å utsette på det.

Jeg har hørt at Viking Yachtiing har dette, derfor kontaktet jeg dem. De har dem desverre ikke lengere...

Har 50 m kjetting akter og 22 m i baug. Lurte også på om jeg skulle forlenge foran. Med 22 m blir maks svai dybde ca 7 meter, og har flere potensielle steder på ca 10-12 meter der jeg ønsker ligge. Hvor lang kjetting anbefaler dere i baug ? Båten kommer levert fra fabrikk med oppgitt lengde på 25 m ?

Hvis det blåser opp og du har tenkt og ligge ute så bør man ihvertfall ha 5 ganger dybden, ved 10 meters dybde gir det 50 meter kjetting. Men det blir en avveining for hvor mye du kommer til og bruke det mot den vekt økningen du vil få. Men fra et svai/sikkerhets synspunkt; jo lengre kjetting jo bedre :)

Min erfaring er at det er vanskelig å få godt feste på steder der der er mer enn 5-6 meter dypt. 4-5x dybden bør det legges ut om man ligger over natten synes jeg. Noen ganger legger vi også ut mer. På forrige båten hadde vi 37 meter - det syntes jeg var for kort og forlenget derfor til 50 meter. På dagens båt har vi 50 meter.

I fjor la jeg allid ut 2 anker når vi lå på svar. La de i en V fra baugen. Tanken var å ha mer stabilitet når vinden dreier i løpet av natten. I sommer skal jeg teste ut forkatting. Har ikke helt grepet på hvordan jeg skal løse det praktisk ennå - men det finner jeg nok ut. Største utfordringen er hvordan jeg skal få opp forkattingsankeret. Enten fester jeg et tau i det som jeg så fester rett bak hovedankeret eller så bruker jeg line og blåse slik at jeg kan ta det opp i jolla.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 1 måned senere...
Takk for svar :)

Etter katalogen har de en bruddstyrke "2700 KG". Da blir dette en svakhet jeg ikke tør sove på. Den første lenken jeg la ut bilde av har bruddstyrke som er like sterk som kjettingen (+5t). Det må det være.

Tror nok dreggen slipper lenge før du har belastet skjøteleddet med 2700 kg. Jeg hadde sovet trygt.

"snabblänk" 10 mm rustfri hos Hjertmans har 4200 kg i bruddgrense - men utfra målene ser det ikke helt ut som lenken er like kort som en vanlig kortlenke. Står på side 42 i katalogen.

Billigste jeg har sett hittil er Seatronic med 10 mm 50 meter til 3380,- Men det blir jo forferdelig tungt. På den annen side; i dag er det 20 meter i baugen - og det er jo ikke så brukbart. 50 meter av 10 mm vil veie nesten 120 kg :confused:

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...