Allan E Startet 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2009 Kan jeg få reparert dette på en relativ enkel måte? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Nei, ikke på en "relativt enkel måte" Det du må gjøre er å frese opp alle sprekkene med en 5mm kulefres på en Dremmel el. Så må du fylle opp sporet med gelcoat, pusse ned og så polere. Riktig utført og med riktig gelcoatfarge blir reparasjonen usynlig. Du må gå så dypt meg kulefresen at du fjerner sprekken helt, ellers vil den komme tilbake etterhvert. Husk også at gelcoat krymper under herding slik at du må kompansere for dette ved å legge på slik at gelcoaten bygger ca 0,2-0,5mm over nivået i uherdet tilstand. Problemet blir da ofte at du sliper gjennom og ned på glassfiberen i områdene rundt skadestedet når du skal slipe ned fyllingene. Husk at original gelcoattykkelse bare er 1/10 mm eller to. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
alma Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det ser i tillegg ut til at plasten rundt sprekkene er strkturert, antisklimøstret eller lignende. Det gjør desverre ikke saken bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Plasten skal være og er slett. Finnes det noe "color back", poleringsgreier eller lignende da? Prøvde med litt vannsliping med fint papir men jeg tror de sprekkene er ganske dype. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Kan det være et alternativ å legge teak over? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Allan E Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Disse strekene ligger så tett at området ser møkkete ut. Det er bak ryggen over benkene ute som jeg har tatt bilde. Teak her går ikke an. Men kan jeg sprøytesparkle for så å lakke på nytt? Det er vel forurensning som ligger i strekene, vil den komme frem etter lakkering? Du ser flaska med polish og kan danne det et bilde av tettheten. Redigert 6.Mai.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Prøvde med litt vannsliping med fint papir men jeg tror de sprekkene er ganske dype. Sprekkene går helt gjennom gelcoaten, garantert! Gelcoat er ikke like fleksibel som polyesteren under, og sprekker derfor hvis det er mye bevegelse/svikt. Det du kan gjøre er å forsterke dekket fra undersiden, sparkle sprekker og male over. Hvis ikke dette er ønskelig, må du slipe opp hver sprekk og sparkle med gelcoatsparkel. Mne faren er stor for at det sprekker igjen uten forsterkning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Hei Er dette berre eit visuelt problem eller er kan det gå ut over styrken i båten om ein ikkje gjer noko som helst? Ask Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Husk at original gelcoattykkelse bare er 1/10 mm eller to. På Gromlingen min (hjemmebygd?) så er sikkert gelcoatlaget godt over 1mm tykk. Og laminatet bak tynnere enn det burde være. Gjett om det krakelerer...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Allan E Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Båten min er fra slutten av 70 åra og da sparte de ikke på noe. Hverken gelcoat eller lagene bakenfor. Satte inn en logg nå og bunnen er ca 25 mm tykk. Vekt er 6500 kilo på 33 fot. Tror at gelcoatlaget er ganske tykt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Vår Bavaria32sport veier 5800 på 32 fot. Skroget er ca 10 mm tykt, skummet ca 15mm og innerskroget ca 5 mm tykt. Jeg har noe få krakkeleringer, men tror jeg dropåp+er å fikse det. Dog ikke så mye som trådstarter :-) mvh Bavaria32sport Redigert 6.Mai.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.