Jump to content

Krakelert gelcoat, finnes det noe hjelpemiddel?

Allan E

Recommended Posts

Nei, ikke på en "relativt enkel måte"

Det du må gjøre er å frese opp alle sprekkene med en 5mm kulefres på en Dremmel el. Så må du fylle opp sporet med gelcoat, pusse ned og så polere. Riktig utført og med riktig gelcoatfarge blir reparasjonen usynlig. Du må gå så dypt meg kulefresen at du fjerner sprekken helt, ellers vil den komme tilbake etterhvert. Husk også at gelcoat krymper under herding slik at du må kompansere for dette ved å legge på slik at gelcoaten bygger ca 0,2-0,5mm over nivået i uherdet tilstand. Problemet blir da ofte at du sliper gjennom og ned på glassfiberen i områdene rundt skadestedet når du skal slipe ned fyllingene. Husk at original gelcoattykkelse bare er 1/10 mm eller to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Disse strekene ligger så tett at området ser møkkete ut. Det er bak ryggen over benkene ute som jeg har tatt bilde. Teak her går ikke an. Men kan jeg sprøytesparkle for så å lakke på nytt? Det er vel forurensning som ligger i strekene, vil den komme frem etter lakkering? Du ser flaska med polish og kan danne det et bilde av tettheten.

Redigert av Allan E (see edit history)
Prøvde med litt vannsliping med fint papir men jeg tror de sprekkene er ganske dype.

Sprekkene går helt gjennom gelcoaten, garantert! Gelcoat er ikke like fleksibel som polyesteren under, og sprekker derfor hvis det er mye bevegelse/svikt. Det du kan gjøre er å forsterke dekket fra undersiden, sparkle sprekker og male over. Hvis ikke dette er ønskelig, må du slipe opp hver sprekk og sparkle med gelcoatsparkel. Mne faren er stor for at det sprekker igjen uten forsterkning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Husk at original gelcoattykkelse bare er 1/10 mm eller to.

På Gromlingen min (hjemmebygd?) så er sikkert gelcoatlaget godt over 1mm tykk. Og laminatet bak tynnere enn det burde være. Gjett om det krakelerer...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vår Bavaria32sport veier 5800 på 32 fot. Skroget er ca 10 mm tykt, skummet ca 15mm og innerskroget ca 5 mm tykt.

bavariaskrog.jpg

Jeg har noe få krakkeleringer, men tror jeg dropåp+er å fikse det. Dog ikke så mye som trådstarter :-)

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...