Jump to content

Seiwa plotteren min viser kartet opp ned


Leifer`n

Recommended Posts

Skjermorientering

Du kan velge om kartet skal være orientert, – alltid mot nord eller alltid rett fram (opp).

-Trykk MENU + SKJERM-ORIENTERING + ENTER + NORD OPP / KURS OPP + ENTER

Dersom du velger KURS OPP får du også valget om å sette inn oppløsning i

grader (5-60°). Dette definerer hvor mye kursendring kartplotteren skal tillate før

den snur kartet. Normalt oppsett er 30°.

 

Manual på norsk

 

 

Takk,, det var bedre en forige svar jeg fikk hehe,, skal se litt på instillingene jeg, har ikke vært så mye borti disse plotterene så det er masse jeg ikke skjønner,, tror ikke jeg kan lese av vind eller få opp tidevann og alt det greiene der tempratur i vannet osv,,, men det er mulig. vært best om en som hadde veldig kjenskap til Seiwa kunne forklart meg litt kansje i båten,,, men jeg skal nokk få det til,,, takker så mye for hjelpen

Link to post

Ja i dag sletta jeg Ramen på plotteren, ser ut til at det ordnet en del der ja,, nå er hvertfall kartet riktig. jeg har ikke fått kjørt noen steder men den skal stå på kurs opp ikke sant???? Det ble jammen meg bedre vær ute også etter jeg tømte ramen hehe,, takk for hjelpen ennå en gang.

 

Hvist jeg skulle kjøpt meg ny Plotter,,,, hva burdte jeg velge.. en med større skjerm sefølgelig og kansje ekkolodd i samme boks. noen som har tips om plotter... Pris,,,bruker vennlighet,,,, og som er bra.

Link to post
men den skal stå på kurs opp ikke sant????

Om du velger kurs opp eller nord opp, er helt opp til deg. Jeg er vandt til at papirkartene alltid ligger med nord opp (driver ikke og snur på papirkartene etter hvilken retning jeg går), så jeg har valgt nord opp for plotteren også. Men dette valget har det vært heftige diskusjoner om her på forumet, så nå er det vel fort igang igjen? Min konklusjon på valget må være at det er smak og behag.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Om du velger kurs opp eller nord opp, er helt opp til deg. Jeg er vandt til at papirkartene alltid ligger med nord opp (driver ikke og snur på papirkartene etter hvilken retning jeg går), så jeg har valgt nord opp for plotteren også. Men dette valget har det vært heftige diskusjoner om her på forumet, så nå er det vel fort igang igjen? Min konklusjon på valget må være at det er smak og behag.

Lars H.

 

Nå har ikke jeg sett denne diskusjonen før, men jeg har noen synspunkter og en vond erfaring :smiley:

 

Jeg har leiet ut båten min noen ganger, og da har jeg selvfølgelig ønsket erfarne båtfolk som leietakere. Det vil si at jeg kun vil leie ut til de som KAN navigere etter kart.

 

Uten å si noe galt om noen, så ble jeg skeptisk når den ene leitakeren absolutt ville ha "kurs opp". Han er til gjengjeld den eneste som så på kartet og spurte: "Kjører vi til høyre der borte...?"

 

DA hadde jeg en dårlig følelse da :yesnod:

 

Frua hans hadde satt seg i "kjellær'n" og ungane lekte allerede på "panseret", så det ble ikke aktuelt å avbryte ferieseilasen. Men det gjør jeg ikke igjen.

 

Man "letær'nte etter veien til sjøs", men setter seg inn i farvannet vi skal inn i. :flag: Og for meg blir det å KUNNE kart på en måte at plottær'n er det samme hjelpemidlet som papirkarta. Altså "nord opp".

Link to post

hipp hipp :flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag: huraaaaaaaaaaaaa

NEIDA....

samme dritten skjedde når jeg kjører fra båtplassen så står kartet opp ned,,, samme hva jeg gjør, har sletta ram, satt den på kurs opp og kurs nord,, men ikke F**** om det fungerer. jeg slo på plotteren når jeg skulle hjemmover i dag/kveld, og så virker alt som det skal, da er kartet riktig og alt er bra,

nå har jeg jo trykt på alt jeg kan trykke på, såm den skifter veldig fort nå da kart bilde eller oppdatering av der jeg kjører. karta er fra mei 03 må jeg kansje sende di inn og få oppgradert di????? var en som sa at det kunne hjelpe, hvor sendes såndt og hva er pris cirka...

Gratulerer med dagen til alle BP folket:flag: :flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Link to post
Man "letær'nte etter veien til sjøs", men setter seg inn i farvannet vi skal inn i. :flag: Og for meg blir det å KUNNE kart på en måte at plottær'n er det samme hjelpemidlet som papirkarta. Altså "nord opp".

 

Så du mener at dersom man har kurs opp og benytter seg av den utviklingen teknologien gir, er det samme som å si at man ikke kan navigere. Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Ville vært mer skeptisk til en person som ikke var i stand til å lære seg nye ting, men måtte se alt slik det var i barne åra.

 

 

At man ikke snur på papirkart er kun av rent praktiske hensyn, det er rett og slett for tungvindt å snu på 1m2 stort papir ark, og det er vel den eneste grunnen. Hastigheten var lavere før når papir kart var det helt normale og man hadde flere timer på seg til å bestemme kursen - det er ikke det samme i "trange" farvann med 25-30 knop.

 

Du bruker vel sekstant også, og sliter i oveskyet vær.

Link to post

Dette med nord opp og kurs opp er en evig diskusjon som jeg tror det er best å la ligge. Tror det er få katamaraner innaskjærs på vestlandet som ikke benytter kurs opp på radaren sin, samtidig vil vel båtene utaskjærs helst benytte nord opp. Men smaken er forskjellig. Jeg tror det er en god øvelse å benytte nord opp der man er fortrolig med det.

Link to post

Dacapo, ikke rop er du grei, det ender bare med at ingen gidder å svare lengre. Det vil alltid komme sidespørsmål til hovedtemaet i enhver tråd - sånn er det bare...

 

Jeg kom til å tenke på noe, har du autopilot og/eller kompass ombord som er tilkoblet plotteren? Kunne jo vere at kompasset ikke er kalibrert.

 

Kansje du kan legge ut ett bilde av det som skjer på skjermen? Fikk du sjekket menyen jeg tipset om? Hvor lang tid bruker plotteren på å tegne opp nytt kart?

Link to post

Nei jeg har ikke autopilot, når jeg kjørte utover så sto alt stille egentelig, jeg var langt oppe på land i følge plotteren, så sletta jeg alt en gang til men kartet sto opp ned, uansett hvordan jeg satt det. men på vei hjemmover så virket det helt fint. det oppdaterer seg litt ofte nå men det er for at jeg hat stilt det slik vil jeg tro,, får se på det neste gang jeg er ute.. hvert

2 min tenker jeg og det er jo ikke nødvendig når jeg ligger i 7-8 knop

Link to post

Sansyligvis har plotteren en NMEA utgang.

Koble den til en serieport på en PC. Kjør Hyperterminal og les NMEA setningen "$GPRMC" som kommer mens kartet er opp ned.

Etter klokkeslettet finner du en bokstav den skal være "A"

 

$GPRMC

Recommended minimum specific GPS/Transit data

 

$GPRMC,225446,A,4916.45,N,12311.12,W,000.5,054.7,191194,020.3,E*68

 

225446 Time of fix 22:54:46 UTC

A Navigation receiver warning A = Valid position, V = Warning

4916.45,N Latitude 49 deg. 16.45 min. North

12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min. West

000.5 Speed over ground, Knots

054.7 Course Made Good, degrees true

191194 UTC Date of fix, 19 November 1994

020.3,E Magnetic variation, 20.3 deg. East

*68 mandatory checksum

Link to post
Svart (redigert)
Sansyligvis har plotteren en NMEA utgang.

Koble den til en serieport på en PC. Kjør Hyperterminal og les NMEA setningen "$GPRMC" som kommer mens kartet er opp ned.

Etter klokkeslettet finner du en bokstav den skal være "A"

 

$GPRMC

Recommended minimum specific GPS/Transit data

 

$GPRMC,225446,A,4916.45,N,12311.12,W,000.5,054.7,191194,020.3,E*68

 

225446 Time of fix 22:54:46 UTC

A Navigation receiver warning A = Valid position, V = Warning

4916.45,N Latitude 49 deg. 16.45 min. North

12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min. West

000.5 Speed over ground, Knots

054.7 Course Made Good, degrees true

191194 UTC Date of fix, 19 November 1994

020.3,E Magnetic variation, 20.3 deg. East

*68 mandatory checksum

 

 

 

 

Ja dette skjønte jeg ikke noe av men det er sikkert veldig godt forklart.

men sorry skjønte ikke noen ting, det er kunn det ene sporet jeg setter plottern ned i ikke noe andre ut eller inn tak der..

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Ja dette skjønte jeg ikke noe av men det er sikkert veldig godt forklart.

 

He he. Det er ikke noen forklaring der. Aner jo ikke hvilken bakgrunn du har.

 

Men kortversjonen er:"Sjekk om du har godkjent navigasjonsdata fra plotteren mens kartet står på hodet.

Så - i stedefor at du skulle svare:Hvordan gjør jeg det? Og jeg prøve å gjette hvor mye jeg må forklare - valgte jeg å gi et "teknisk forslag med litt grunndata". Og siden du ikke forstod inneholdet, så lar vi det være med det. :smiley:

Link to post
Svart (redigert)
He he. Det er ikke noen forklaring der. Aner jo ikke hvilken bakgrunn du har.

 

Men kortversjonen er:"Sjekk om du har godkjent navigasjonsdata fra plotteren mens kartet står på hodet.

Så - i stedefor at du skulle svare:Hvordan gjør jeg det? Og jeg prøve å gjette hvor mye jeg må forklare - valgte jeg å gi et "teknisk forslag med litt grunndata". Og siden du ikke forstod inneholdet, så lar vi det være med det. :smiley:

 

 

hehe ja det kan sikkert være like greit..

 

 

joda norsk bruker håndbok fikk jeg her http://www.pronav.no/proddocs/seiwa.pdf

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...