Mulligan Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Dette synes jeg høres veldig Mikke Mus ut. På Maxsea betyr "Course up" at det er COG som brukes som referanse. Det vil si at kartet beveger seg mer eller mindre kontinuerlig. Uten noe hopp i grader. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Jeg antar det tar tid å tegne opp kartet og at man lar brukeren velge hvor mye kursforandring som skal til før kartet tegnes på ny. Har aldri trykket på Seiwa... Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 8.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 SkjermorienteringDu kan velge om kartet skal være orientert, – alltid mot nord eller alltid rett fram (opp). -Trykk MENU + SKJERM-ORIENTERING + ENTER + NORD OPP / KURS OPP + ENTER Dersom du velger KURS OPP får du også valget om å sette inn oppløsning i grader (5-60°). Dette definerer hvor mye kursendring kartplotteren skal tillate før den snur kartet. Normalt oppsett er 30°. Manual på norsk Takk,, det var bedre en forige svar jeg fikk hehe,, skal se litt på instillingene jeg, har ikke vært så mye borti disse plotterene så det er masse jeg ikke skjønner,, tror ikke jeg kan lese av vind eller få opp tidevann og alt det greiene der tempratur i vannet osv,,, men det er mulig. vært best om en som hadde veldig kjenskap til Seiwa kunne forklart meg litt kansje i båten,,, men jeg skal nokk få det til,,, takker så mye for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Ja i dag sletta jeg Ramen på plotteren, ser ut til at det ordnet en del der ja,, nå er hvertfall kartet riktig. jeg har ikke fått kjørt noen steder men den skal stå på kurs opp ikke sant???? Det ble jammen meg bedre vær ute også etter jeg tømte ramen hehe,, takk for hjelpen ennå en gang. Hvist jeg skulle kjøpt meg ny Plotter,,,, hva burdte jeg velge.. en med større skjerm sefølgelig og kansje ekkolodd i samme boks. noen som har tips om plotter... Pris,,,bruker vennlighet,,,, og som er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Det er mange som leger fine plottere men den jeg synes er lettest å bruke er garmin. Jeg kjøpte en 10" rett fra usa og den kom på under 8 store med alt inkludert. Da var den på tilbud der borte og dollaren var lav. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 men den skal stå på kurs opp ikke sant???? Om du velger kurs opp eller nord opp, er helt opp til deg. Jeg er vandt til at papirkartene alltid ligger med nord opp (driver ikke og snur på papirkartene etter hvilken retning jeg går), så jeg har valgt nord opp for plotteren også. Men dette valget har det vært heftige diskusjoner om her på forumet, så nå er det vel fort igang igjen? Min konklusjon på valget må være at det er smak og behag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Leifer`n Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Da velger jeg kurs opp jeg da hehe,,, God sommer Larsemann... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Om du velger kurs opp eller nord opp, er helt opp til deg. Jeg er vandt til at papirkartene alltid ligger med nord opp (driver ikke og snur på papirkartene etter hvilken retning jeg går), så jeg har valgt nord opp for plotteren også. Men dette valget har det vært heftige diskusjoner om her på forumet, så nå er det vel fort igang igjen? Min konklusjon på valget må være at det er smak og behag.Lars H. Nå har ikke jeg sett denne diskusjonen før, men jeg har noen synspunkter og en vond erfaring Jeg har leiet ut båten min noen ganger, og da har jeg selvfølgelig ønsket erfarne båtfolk som leietakere. Det vil si at jeg kun vil leie ut til de som KAN navigere etter kart. Uten å si noe galt om noen, så ble jeg skeptisk når den ene leitakeren absolutt ville ha "kurs opp". Han er til gjengjeld den eneste som så på kartet og spurte: "Kjører vi til høyre der borte...?" DA hadde jeg en dårlig følelse da Frua hans hadde satt seg i "kjellær'n" og ungane lekte allerede på "panseret", så det ble ikke aktuelt å avbryte ferieseilasen. Men det gjør jeg ikke igjen. Man "letær'nte etter veien til sjøs", men setter seg inn i farvannet vi skal inn i. Og for meg blir det å KUNNE kart på en måte at plottær'n er det samme hjelpemidlet som papirkarta. Altså "nord opp". Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Leifer`n Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 hipp hipp huraaaaaaaaaaaaa NEIDA.... samme dritten skjedde når jeg kjører fra båtplassen så står kartet opp ned,,, samme hva jeg gjør, har sletta ram, satt den på kurs opp og kurs nord,, men ikke F**** om det fungerer. jeg slo på plotteren når jeg skulle hjemmover i dag/kveld, og så virker alt som det skal, da er kartet riktig og alt er bra, nå har jeg jo trykt på alt jeg kan trykke på, såm den skifter veldig fort nå da kart bilde eller oppdatering av der jeg kjører. karta er fra mei 03 må jeg kansje sende di inn og få oppgradert di????? var en som sa at det kunne hjelpe, hvor sendes såndt og hva er pris cirka... Gratulerer med dagen til alle BP folket:flag: Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Man "letær'nte etter veien til sjøs", men setter seg inn i farvannet vi skal inn i. Og for meg blir det å KUNNE kart på en måte at plottær'n er det samme hjelpemidlet som papirkarta. Altså "nord opp". Så du mener at dersom man har kurs opp og benytter seg av den utviklingen teknologien gir, er det samme som å si at man ikke kan navigere. Det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt. Ville vært mer skeptisk til en person som ikke var i stand til å lære seg nye ting, men måtte se alt slik det var i barne åra. At man ikke snur på papirkart er kun av rent praktiske hensyn, det er rett og slett for tungvindt å snu på 1m2 stort papir ark, og det er vel den eneste grunnen. Hastigheten var lavere før når papir kart var det helt normale og man hadde flere timer på seg til å bestemme kursen - det er ikke det samme i "trange" farvann med 25-30 knop. Du bruker vel sekstant også, og sliter i oveskyet vær. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Dette med nord opp og kurs opp er en evig diskusjon som jeg tror det er best å la ligge. Tror det er få katamaraner innaskjærs på vestlandet som ikke benytter kurs opp på radaren sin, samtidig vil vel båtene utaskjærs helst benytte nord opp. Men smaken er forskjellig. Jeg tror det er en god øvelse å benytte nord opp der man er fortrolig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) FÅR JEG OPPDATERT KART BRIKKENE MINE.... LURTE JEG PÅ. eventuelt hvor sendes disse brikkene og er det dyrt????? eller må jeg kjøpe nye???? ny plotter? Redigert 18.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Dacapo, ikke rop er du grei, det ender bare med at ingen gidder å svare lengre. Det vil alltid komme sidespørsmål til hovedtemaet i enhver tråd - sånn er det bare... Jeg kom til å tenke på noe, har du autopilot og/eller kompass ombord som er tilkoblet plotteren? Kunne jo vere at kompasset ikke er kalibrert. Kansje du kan legge ut ett bilde av det som skjer på skjermen? Fikk du sjekket menyen jeg tipset om? Hvor lang tid bruker plotteren på å tegne opp nytt kart? Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Nei jeg har ikke autopilot, når jeg kjørte utover så sto alt stille egentelig, jeg var langt oppe på land i følge plotteren, så sletta jeg alt en gang til men kartet sto opp ned, uansett hvordan jeg satt det. men på vei hjemmover så virket det helt fint. det oppdaterer seg litt ofte nå men det er for at jeg hat stilt det slik vil jeg tro,, får se på det neste gang jeg er ute.. hvert 2 min tenker jeg og det er jo ikke nødvendig når jeg ligger i 7-8 knop Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Høres igrunn ut som at du burde oppdatert kartplotteren og ikke nødvendigvis kartene. Ta kontakt med Seiwa og få ny software. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Sansyligvis har plotteren en NMEA utgang. Koble den til en serieport på en PC. Kjør Hyperterminal og les NMEA setningen "$GPRMC" som kommer mens kartet er opp ned. Etter klokkeslettet finner du en bokstav den skal være "A" $GPRMC Recommended minimum specific GPS/Transit data $GPRMC,225446,A,4916.45,N,12311.12,W,000.5,054.7,191194,020.3,E*68 225446 Time of fix 22:54:46 UTC A Navigation receiver warning A = Valid position, V = Warning 4916.45,N Latitude 49 deg. 16.45 min. North 12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min. West 000.5 Speed over ground, Knots 054.7 Course Made Good, degrees true 191194 UTC Date of fix, 19 November 1994 020.3,E Magnetic variation, 20.3 deg. East *68 mandatory checksum Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 18.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 (redigert) Sansyligvis har plotteren en NMEA utgang.Koble den til en serieport på en PC. Kjør Hyperterminal og les NMEA setningen "$GPRMC" som kommer mens kartet er opp ned. Etter klokkeslettet finner du en bokstav den skal være "A" $GPRMC Recommended minimum specific GPS/Transit data $GPRMC,225446,A,4916.45,N,12311.12,W,000.5,054.7,191194,020.3,E*68 225446 Time of fix 22:54:46 UTC A Navigation receiver warning A = Valid position, V = Warning 4916.45,N Latitude 49 deg. 16.45 min. North 12311.12,W Longitude 123 deg. 11.12 min. West 000.5 Speed over ground, Knots 054.7 Course Made Good, degrees true 191194 UTC Date of fix, 19 November 1994 020.3,E Magnetic variation, 20.3 deg. East *68 mandatory checksum Ja dette skjønte jeg ikke noe av men det er sikkert veldig godt forklart. men sorry skjønte ikke noen ting, det er kunn det ene sporet jeg setter plottern ned i ikke noe andre ut eller inn tak der.. Redigert 18.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Har du ikke manual til denne. Der står det om NMEA innganger/utganger. Software oppdatering var nevt tidligere i tråden, tror også at det kan være forsøket hvert. Kartene koster ca 2000,- omtrent samme pris som nye, bare litt rabatert når du sender inn din gamle brikke. Priser fra Pronav Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Ja dette skjønte jeg ikke noe av men det er sikkert veldig godt forklart. He he. Det er ikke noen forklaring der. Aner jo ikke hvilken bakgrunn du har. Men kortversjonen er:"Sjekk om du har godkjent navigasjonsdata fra plotteren mens kartet står på hodet. Så - i stedefor at du skulle svare:Hvordan gjør jeg det? Og jeg prøve å gjette hvor mye jeg må forklare - valgte jeg å gi et "teknisk forslag med litt grunndata". Og siden du ikke forstod inneholdet, så lar vi det være med det. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 19.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) He he. Det er ikke noen forklaring der. Aner jo ikke hvilken bakgrunn du har. Men kortversjonen er:"Sjekk om du har godkjent navigasjonsdata fra plotteren mens kartet står på hodet. Så - i stedefor at du skulle svare:Hvordan gjør jeg det? Og jeg prøve å gjette hvor mye jeg må forklare - valgte jeg å gi et "teknisk forslag med litt grunndata". Og siden du ikke forstod inneholdet, så lar vi det være med det. hehe ja det kan sikkert være like greit.. joda norsk bruker håndbok fikk jeg her http://www.pronav.no/proddocs/seiwa.pdf Redigert 19.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.