Jump to content

Ungdommen gir blaffen i båtførerprøven!

Lotus

Recommended Posts

Tok prøven i fjor, selv om jeg er født i 79. Har stort sett alltid hatt tresnekke, noe jeg skulle ønske ble et krav alle skulle hatt en sommer. Disse båtene gir en en god opplevelse av hvordan enkelte ikke eier folkeskikk eller båtvett. Når halvplanere kommer opp blindleia i 10-15 knop, sjekta ruller så kose pilsa knuser... da kjenner du virkelig at du lever!

En annen erfaring er hvor liten jeg ble da jeg begynte og kjøre motorsykkel, opplevelsene fra sykkelkjøringen har gjort meg til en mer oppservang bilfører.

På samme måte tror jeg mange ville blitt mer oppservange etter en sommer i ei god gammel tresnekke!

Når det gjelder båtførerprøven synes jeg det var for mye fokus på navigering osv. Dette er selfølgelig viktig..missforstå ikke... men om folk ikke lærer enkle ting som avpassning av fart, folkeskikk og normal aktsomhet må det andre midler til. Det blir for enkelt og skylde på "kjørepilsen" når idioten raser på land i 40 knop. Gi oss et synlig politi, som slår ned på tingene jeg nevnte i sted. Videre er jeg tilhenger av 5000 kr i bot for alle forsøpplingstilfeller. Innkludert flasker over bord.

Selv har jeg i alle år gitt klar beskjed til alle som ikke kjenner meg, at i denne sjekta rydder vi når vi forlater holmen og den som kaster ei flaske på sjøen ryker rett etter...basta! ( De som kjenner meg vet at dette ikke er noe vi spøker med... greit og :cheers: men :drink: tar vi alvorlig :flag: )

Selv faller jeg i gruppen som MÅ ta prøven, og det har jeg tenkt og gjøre, men hadde ikke gjordt det om det ikke hadde vært tvang... Men det er litt rart, har selv kjørt båt rundt her siden jeg var liten sneipog aldri vært borti noe tull, faren min er jo av dem som ikke trenger og ta båtførerprøven, men kan ikke si han er noe tryggere på sjøen, og ut ifra det jeg har sett her på sørlandet er det VELDIG mange uvettige båtførere som er født før 1980, spessiellt rike hytteeiere som kjører svære båter som de ikke vet hva som er bau eller hekk på.

Det er vel og bra med denne prøven, men den skulle vært for alle etter min mening, ikke bare ungdomen, selv om det stort sett alltid er dem som blir påtvunget alle nye regler.

Alle ville vel tatt prøven om det lot seg gjere!!

Kven kan kjøre til nærmeste by ei veke el. for å ta kurs når en har eit liv utenom?

Greit med kurs på nett, men alikevell må test taes ved oppmøte, og då er det fri fra jobb og reise vekk for å få til det.

Billigere med evt bøter for å gi f**n :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

......Greit med kurs på nett, men alikevell må test taes ved oppmøte, og då er det fri fra jobb og reise vekk for å få til det.......

Norsk Test som nå har ansvaret for utstedelse av båtførerbevis skryter av at de har 400 teststasjoner rundt i landet så man skulle vel ikke behøve å reise så veldig langt for å finne en av disse..... Det lar seg sikkert også kombinere med en gang man tilfeldigvis er "i byen" av andre årsaker.

Man behøver forøvrig ikke gå noe kurs; alle som har lest seg til stoffet på egenhånd eller kan alt fra før, kan bare møte rett opp og avlegge båtførerprøven.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Alle ville vel tatt prøven om det lot seg gjere!!

Kven kan kjøre til nærmeste by ei veke el. for å ta kurs når en har eit liv utenom?

Greit med kurs på nett, men alikevell må test taes ved oppmøte, og då er det fri fra jobb og reise vekk for å få til det.

Billigere med evt bøter for å gi f**n :smiley:

Hva med litt selvstendig initiativ? Samle 10-12 andre interesserte der du bor og invitèr en kursholder til et fiks ferdig kurs.

Vi reiser rundt i hele Østlandsområdet og holder slike kurs, og jeg er sikker på at du kan finne kursholdere i Hordaland som gjør det samme.

Mener selv det var på tide denne regelen ble innført! Er selv snart 17år, og at alle etter 1980 må ta dette er helt topp!

Du trenge rjo ikke bekymre deg. Du får jo D5L lappen i posten den dagen du er 18! ..Siden du nå er ferdig med kurset.

I Baatskolen POSEIDON har vi hatt usedvanlig mange unge deltagere på båtførerkursene denne våren - faktisk også flere som kom sammen med sin mor og noen sammen med sin far :wink:

Synes aldersgrensen er for høy for å ta båtsertifikat.

Har enn interresse er en vel mer motivert enn en som bare "må" ta den pga alder. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...