John_Kr Startet 31.Mai.2004 Del på Facebook Startet 31.Mai.2004 Hei Folkens På min nye båt virker det som om rattet roterer sakte mot høyre (med klokka). Kjørte en lang tur i helga med mye sjø, ble da en del ratting og jeg kunne føle at rattet "roterte" sakte rundt i sirkel. Jeg fylte på olje i går - det er helt fult nå. Er det mulig at årsaken er luft i systemet? Type Sea Star. Går dette an da....... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Krapyl Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Dette er vanlig ved hydrauliske styringer med billige peristaltiske pumper. Det lekker over i pumpa. Veldig plagsomt ved kjøring av lange avstander på åpent hav hvor man ikke kan kjøre med midtskipsmerke på rattet fordi det må gies ror hele tiden. Unngåes ved å bruke stempelpumpe. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
SveinHa Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Det kan også vær at du har styresystem uten tilbakeslagsventil. Da vil kraft på roret få rattet til å rotere. Vanligvis er der tilbakeslagsventiler montert i rattpumpen og disse gjør at roret står bom fast så lenge du ikke rører rattet. Tilbakeslagsventiler kan ettermonteres, enten direkte på pumpa eller som separat enhet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Arvid_A Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Kan ikke dette også ha noe med feiljustert trimror på påhengsmotoren å gjøre? Dersom båten drar til høyre, justeres i såfall trimroret (under kavitasjonsplata på undervannshuset) litt til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Dette er vanlig ved hydrauliske styringer med billige peristaltiske pumper. Det lekker over i pumpa. Veldig plagsomt ved kjøring av lange avstander på åpent hav hvor man ikke kan kjøre med midtskipsmerke på rattet fordi det må gies ror hele tiden. Unngåes ved å bruke stempelpumpe. Takker for alle svar, men........ Er ikke alle hydrauliske styringer konstruert rundt ei stempelpumper da? I så fall hvilket pumpesystem har SeaStar? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.