Jump to content

Hydraulisk styring - rattet roterer mot høyre

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

På min nye båt virker det som om rattet roterer sakte mot høyre (med klokka).

Kjørte en lang tur i helga med mye sjø, ble da en del ratting og jeg kunne føle at rattet "roterte" sakte rundt i sirkel.

Jeg fylte på olje i går - det er helt fult nå. Er det mulig at årsaken er luft i systemet?

Type Sea Star.

Går dette an da....... :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Dette er vanlig ved hydrauliske styringer med billige peristaltiske pumper.

Det lekker over i pumpa.

Veldig plagsomt ved kjøring av lange avstander på åpent hav hvor man ikke kan kjøre med midtskipsmerke på rattet fordi det må gies ror hele tiden.

Unngåes ved å bruke stempelpumpe.

Store Norske Kullseilingskompani.

Det kan også vær at du har styresystem uten tilbakeslagsventil. Da vil kraft på roret få rattet til å rotere. Vanligvis er der tilbakeslagsventiler montert i rattpumpen og disse gjør at roret står bom fast så lenge du ikke rører rattet. Tilbakeslagsventiler kan ettermonteres, enten direkte på pumpa eller som separat enhet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Dette er vanlig ved hydrauliske styringer med billige peristaltiske pumper.

Det lekker over i pumpa.

Veldig plagsomt ved kjøring av lange avstander på åpent hav hvor man ikke kan kjøre med midtskipsmerke på rattet fordi det må gies ror hele tiden.

Unngåes ved å bruke stempelpumpe.

Takker for alle svar, men........

Er ikke alle hydrauliske styringer konstruert rundt ei stempelpumper da?

I så fall hvilket pumpesystem har SeaStar?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...