Hengekøye Startet 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2009 Hei! Det er jo mange regler om hva man skal/gjøre mpt. båt. Men det jeg synes er veldig rart er at man bare trenger å ha redningsvester i båten, men ikke på seg? De fleste ulykker skjer jo før en forventer det og der man ikke har tid til å tenke/få på seg redningsvesten. Tar jeg helt feil eller ? -Mvh Viksund :) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Du har et poeng, sjøl har vi dem på når vi er ute på dekk eller i cp men av nede i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Altså, ser stadig at flere ble slengt ut av båten osv, er du bevisstløs i noen sekund med redningsvest har du vel kanskje en sjangs, men uten? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Nå er vel regelen flytevest/-utstyr og ikke redningsvest til alle. Er enig i at flere burde ha på flyteplagg. Ulykker skjer uventet og poenget må være at en må være forberedt. Det er gjerne litt sent å hente redningsvesten som ligger under en benk når en har falt over bord. Ikke helt sammenlignbart, men det er litt av det samme som å ha sikkerhetsselen i bilen hengende klar til bruk om det skulle skje en ulykke... Ellers så er vel dette litt avhengig av båten. I mindre åpne båter er det gjerne natulig at en har på seg vest hele tiden, men neppe i en lukket 30' cabincruiser. Mulig regelverket skulle vært differensiert her? At f.eks. i åpne båter under 20' er det påbudt med flyte-/redningsvester på. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Hengekøye Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 I allefall i åpne båter, selv koster det f**n ikke mye å dra på seg en redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Trenger vi flere påbud og forbud nå egentlig..... Ser for meg et påbud av vest i båt.... seiler naken utover i 1,65 knop, speilblankt hav, en rullerøyk og en iskald pils land i sikte alle veier... kun måker å høre før Onkel Politi kommer i 35 knop og fulle sirener...... Smakk på fingern... Fysj... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JRK Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Hei, Hvordan skal dette påbudet praktiseres i praksis? - Man kan jo tenke seg at en stopper båten og bader - Hva med når man skal på land Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det er da rett og rimelig at det bli påbud ! Sjølv er eg klar til å lage kiste på kaikanten slik at vi får vesten på før vi stiger ombord. Bading blir det slutt på fra båt nå ja. I så fall bare med vest på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
millisivert Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 [...]Men det jeg synes er veldig rart er at man bare trenger å ha redningsvester i båten, men ikke på seg? [...] Nå er det fullt lovlig å tenke selv om ikke alle alternativer er dekket i loven. Du finner heller ikke noe forbud mot å lene seg veldig lang ut av vinduet i 4 etasje... Heldighvis overlates ansvaret til å praktisere dette på en fornuftig måte til den enkelte. Jeg kommer uansett lovverk ikke til å sove med vesten på nede i båten, eller ha vesten på under en bedre midag i havn eller ha vesten på når jeg sitter på rekka og vurderer om det virkelig er varmt nok i vannet til en svømmetur. Å lage ett lovverk som dekker alle eventualiteter håper jeg også at vi slipper... Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Tenker da mer kjøring i stor fart, men dere har vel rett. Urealistisk.. Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det er da heldigvis ingen lov som nekter de som føler for det å ha på seg vest hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Nå er det fullt lovlig å tenke selv om ikke alle alternativer er dekket i loven. Du finner heller ikke noe forbud mot å lene seg veldig lang ut av vinduet i 4 etasje... Godt sagt!! Og dekker det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Tenk deg Fairline 68 med 12 mann ombord å alle subbe rundt i redningsvest de hadde tatt seg ut de :P Redigert 6.Mai.2009 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Kodvaag Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Velkommen ombord i Color Festival, vennligst stram vestene godt før avgang. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Jens_P Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Vennligst behold redningsvesten på når De går til sengs! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kodvaag Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 De bes holde snoren under skrittet til siden ved toalettbesøk. Vi ønsker dem en trygg og trygg reise med oss. Takk. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Elmer Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Jeg synes dette i høyeste grad har med båtstørrelsen å gjøre. Når vi går i jolla, skal vesten alltid være på uansett, men i storbåten ser jeg ingen vits i å ha den på når vi er i båten. Skal vi frem på dekk synes jeg det er noe annet. Må kanskje legge til at barna våre er 15 og 13 år. Jeg synes alltid det er viktig å bruke skjønn og tenke over om en regel virkelig er nødvendig eller om den eksisterer mest av prinsipp. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det er da heldigvis ingen lov som nekter de som føler for det å ha på seg vest hele tiden. :yesnod: Så hvorfor enda et påbud? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Må sei att ved litt tanke rundt dette så er eg meir usikker enn før. I jolla bruker vi vest. Barna bruker det iaffal. Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå ned med dragsuget. Jolla kan vel ikkje synke heller(spørs type) Så kanskje det er i storebåten en burde hatt vest? Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Mange som skriver redningsvest, men dere mener vel flytevest/seilervest? Om noen har sett en redningsvest for feks en gubbe på 100+ så vil man skjønne at det ikke er noe man tar på før havsnød er nærliggende. Flytevest/seilervest ser jeg hyppig i bruk, det er jo dessuten ett greit varmeplagg. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå ned med dragsuget. Muligheten for å komme seg ut av en båt som ligger med kjølen i været med vest er mye mindre enn uten vest bare så det er klarlagt , dragsug etter en fritidsbåt som synker er heller ikke noe tema , det er godt "svømbart". Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da.... Da dør jeg heller med et smil om munnen Vi har vester ombord men bruker de ikke annet enn om det blåser endel (12-15ms +) I jolla bruker jeg også skjelden vest , kjører bare langs land med den alikevel og om jeg skulle drukne så ......... vel da drukner jeg Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Når jeg seiler foretrekker jeg å styre med pinne og forlenger, og bruker oftest seilervest når jeg "står" til rors. Det er mye behageligere å lene ryggen mot rekketauet med vest. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Må sei att ved litt tanke rundt dette så er eg meir usikker enn før.I jolla bruker vi vest. Barna bruker det iaffal. Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå ned med dragsuget. Jolla kan vel ikkje synke heller(spørs type) Så kanskje det er i storebåten en burde hatt vest? Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da.... Så når du sover og våkner av at du flyter i køya, mener du det er lurt å ha på seg flytevest..... La oss håpe du ikke må dykke under vann for å komme deg ut eller redde andre i båten. Forslag til andre kjekke forbud/påbud så man slipper bruke hodet så mye selv.... Båter skal alltid kjøres på grunn før man legger seg til å sove slik at båten ikke kan synke. Aller helst bør den heises på land. Bananer bør forbys da enkelte kan finne på å være så ubetenksomme at de kaster skallet på bakken og da kan andre igjen skli og slå seg. Seilbåter skal ha med seg to følgebåter, slik at de kan holde utkikk etter andre båter. (seilene kan tross alt skygge for sikten) Frost, is, regn, tåke og sterk vind er herved forbudt. FARLIG (Litt svada kanskje, men det ligger i navnet) RSL (bruker vest når jeg føler det er ulurt å hoppe over bord. Tør jeg ikke hoppe uti, bør jeg ha vest i tillfelle jeg faller uti) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mask Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 [quote name='Sæbø' date='07.05.09 09:01' post='747339' Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da.... Kjøp deg en akustisk lensealarm så sover du uten vest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.