Jump to content

Pålagt å ha redningsvester i båten, men ikke på seg?

Hengekøye

Recommended Posts

Hei!

Det er jo mange regler om hva man skal/gjøre mpt. båt. Men det jeg synes er veldig rart er at man bare trenger å ha redningsvester i båten, men ikke på seg? De fleste ulykker skjer jo før en forventer det og der man ikke har tid til å tenke/få på seg redningsvesten.

Tar jeg helt feil eller ?

-Mvh Viksund :)

Nå er vel regelen flytevest/-utstyr og ikke redningsvest til alle. Er enig i at flere burde ha på flyteplagg. Ulykker skjer uventet og poenget må være at en må være forberedt. Det er gjerne litt sent å hente redningsvesten som ligger under en benk når en har falt over bord.

Ikke helt sammenlignbart, men det er litt av det samme som å ha sikkerhetsselen i bilen hengende klar til bruk om det skulle skje en ulykke...

Ellers så er vel dette litt avhengig av båten. I mindre åpne båter er det gjerne natulig at en har på seg vest hele tiden, men neppe i en lukket 30' cabincruiser. Mulig regelverket skulle vært differensiert her? At f.eks. i åpne båter under 20' er det påbudt med flyte-/redningsvester på.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Trenger vi flere påbud og forbud nå egentlig..... Ser for meg et påbud av vest i båt.... seiler naken utover i 1,65 knop, speilblankt hav, en rullerøyk og en iskald pils land i sikte alle veier... kun måker å høre før Onkel Politi kommer i 35 knop og fulle sirener...... Smakk på fingern... Fysj...

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

[...]Men det jeg synes er veldig rart er at man bare trenger å ha redningsvester i båten, men ikke på seg? [...]

Nå er det fullt lovlig å tenke selv om ikke alle alternativer er dekket i loven. Du finner heller ikke noe forbud mot å lene seg veldig lang ut av vinduet i 4 etasje... Heldighvis overlates ansvaret til å praktisere dette på en fornuftig måte til den enkelte.

Jeg kommer uansett lovverk ikke til å sove med vesten på nede i båten, eller ha vesten på under en bedre midag i havn eller ha vesten på når jeg sitter på rekka og vurderer om det virkelig er varmt nok i vannet til en svømmetur. Å lage ett lovverk som dekker alle eventualiteter håper jeg også at vi slipper...

Jeg synes dette i høyeste grad har med båtstørrelsen å gjøre. Når vi går i jolla, skal vesten alltid være på uansett, men i storbåten ser jeg ingen vits i å ha den på når vi er i båten. Skal vi frem på dekk synes jeg det er noe annet. Må kanskje legge til at barna våre er 15 og 13 år.

Jeg synes alltid det er viktig å bruke skjønn og tenke over om en regel virkelig er nødvendig eller om den eksisterer mest av prinsipp.

Må sei att ved litt tanke rundt dette så er eg meir usikker enn før.

I jolla bruker vi vest. Barna bruker det iaffal. Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå

ned med dragsuget.

Jolla kan vel ikkje synke heller(spørs type)

Så kanskje det er i storebåten en burde hatt vest?

Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#

Mange som skriver redningsvest, men dere mener vel flytevest/seilervest? Om noen har sett en redningsvest for feks en gubbe på 100+ så vil man skjønne at det ikke er noe man tar på før havsnød er nærliggende.

Flytevest/seilervest ser jeg hyppig i bruk, det er jo dessuten ett greit varmeplagg.

Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå

ned med dragsuget.

Muligheten for å komme seg ut av en båt som ligger med kjølen i været med vest er mye mindre enn uten vest bare så det er klarlagt , dragsug etter en fritidsbåt som synker er heller ikke noe tema , det er godt "svømbart".

Og iaffal når en sover, siden sjansen for å oppdage en lekkasje er mindre da....

Da dør jeg heller med et smil om munnen :smiley:

Vi har vester ombord men bruker de ikke annet enn om det blåser endel (12-15ms +)

I jolla bruker jeg også skjelden vest , kjører bare langs land med den alikevel og om jeg skulle drukne så ......... vel da drukner jeg

Må sei att ved litt tanke rundt dette så er eg meir usikker enn før.

I jolla bruker vi vest. Barna bruker det iaffal. Men i jolla er det mindre fare for å henge seg fast/bli innestengt/ eller gå

ned med dragsuget.

Jolla kan vel ikkje synke heller(spørs type)

Så kanskje det er i storebåten en burde hatt vest?

Så når du sover og våkner av at du flyter i køya, mener du det er lurt å ha på seg flytevest..... La oss håpe du ikke må dykke under vann for å komme deg ut eller redde andre i båten. :diving:

Forslag til andre kjekke forbud/påbud så man slipper bruke hodet så mye selv....

• Båter skal alltid kjøres på grunn før man legger seg til å sove slik at båten ikke kan synke. Aller helst bør den heises på land.
  • Bananer bør forbys da enkelte kan finne på å være så ubetenksomme at de kaster skallet på bakken og da kan andre igjen skli og slå seg.
  • Seilbåter skal ha med seg to følgebåter, slik at de kan holde utkikk etter andre båter. (seilene kan tross alt skygge for sikten)
  • Frost, is, regn, tåke og sterk vind er herved forbudt. FARLIG

(Litt svada kanskje, men det ligger i navnet)

RSL

(bruker vest når jeg føler det er ulurt å hoppe over bord. Tør jeg ikke hoppe uti, bør jeg ha vest i tillfelle jeg faller uti)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...