Jump to content

Stortyverier av påhengsmotorer i Kristiansandsområdet

LM 605

Recommended Posts

I den siste tiden har det vært en rekke store tyverier av større påhengsmotorer (100hk-200hk) i båthavner øst for Kristiansand. Etter det "Fedrelandsvennen" skriver er 20-30 store motorer stjålet de siste dagene, og det fryktes at det er utenlandske bander som oppererer slik som i fjor. Så pass på, og observer mistenkelige ting som foregår i havnene, og meld i fra til politiet med en gang!

Det stjeles her vest også. Forsvant en 15 hester fra båthavna i helga. Båten sto på land og motoren var ikke låst. Da blir det lett å forsyne seg. For to uker siden ble det stjålet et kokeapparat fra en båt under renovering på land. Vi har videoovervåking på sjøsiden men ikke på opplagsplan. Vi må vel til med vakthold om nettene i år igjen. Trasige greier. :nonod:

Nå er sesongen i full gang for det som kalles omreisende vinningskriminelle. Dette er hovedsaklig litauere, polakker og rumenere. De er profesjonelle som aktivt tilpasser seg strategier fra politi og andre sikkerhetstiltak. Vitneobservasjoner er alfa og omega og noter ned bilnumre, beskrivelser og meld fra. Selv om det ikke er skjedd noe straffbart der og da, kan opplysningene brukes for å kartlegge og underbygge senere straffesaker.

En NB 870 ble stjålet i vår havn for (4-5 år siden)midt på dagen. Det satt folk i "bua" som så en mann komme på sykkel,det var det siste de så til både han og båten.Ingen av de tilstedeværende la merke til at båten forlot havna,men den ble oppservert på nordgående,av noen som arbeider på en marina,like ved. Båten ble aldri funnet,kan være lastet ombord i en båt,og ut av landet???Har også lagt merke til "ivrige fiskere" i vår båthavn,som har tatt bilder. :headbang:

Hvordan tar de egentlig med seg motorer på 200 kg som står på båt?

Ja, det lurer også jeg på. Men det er kanskje ikke så lurt å legge ut "oppskriften" her?

Har det noen hensikt å investere 1200-1300 kr. i en slik Abus gjennomgående låsbar bolt, når det likevel er personer der ute som klarer å ta med seg motorer på 200-300kg? For slike er det vel peanuts å ta rotta på en sådan bolt, eller?

• 1 måned senere...

Jeg må få si at dette er trist lesing. Nå har nå jeg bare en Johnson 9.9 på Rydsen min, men jeg var så svineheldig at jeg fikk lov til å ha båten med tralle i garasjen til min mor. Jeg synes disse forbanna kjeltringene skulle vært tatt på fersken og fått en omgang juling. At folk ikke kan få lov til å ha båtene sine ifred gjør meg mildt sagt forbanna!! Tenk på de som får ødelagt båtene sine, ved at disse jævlene går amok med motorsag og skjærer av akterenden på båten!! Fytte rakkern sier jeg bare! Og hva gjør politiet med kjeltringene? Svært lite tror jeg. Nei, folken der ute på båthavnene, borgervern er tingen i dette tilfellet.

Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :)

• 1 måned senere...

Og nå i uka var de i havna hos oss og!

Etter det jeg har hørt, forsvant en 300 Suzuki, en 60 og en 115 Yamaha og en 6 hester som jeg ikke husker fabrikatet på.

Låsene som gikk fra båt til brygge var klippet av, og båtene dradd inn til lands hvor de ble plukket. En av tyvpakket skadet seg visst, da det var mye blod i en av båtene. Og jeg må ærlig si at jeg håper de skadet seg såpass kraftig at de får varige men!

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...