Bergen dørk Startet 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2009 Det er tittelen i en artikkel på Klikk.no i dag. Ingressen sier: "Båtførerprøven blir obligatorisk fra 1. mai 2010, for den som er født etter 1980, og vil føre båter over en viss størrelse. Men det er gode grunner til at alle tar den - og at de tar den nå. Snart graderes spørsmålene, og eksamen blir langt tøffere." Det ligger i kortene, iflg denne artikkelen, at det blir langt lavere toleranse for feil på prøven og at en ny prøveform er underveis. Om det er leder av norsk test - Bernt Nilsen; forøvrig en hyggelig nordlending - som sier dette i kommersiell interesse eller om det foreligger konkrete planer for dette, er det kanskje noen der ute som vet noe om? Det skal visst være Sjøfartsdirektoratet som har ting på gang her. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
TLSA Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Au da... Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post
nimbuster Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Det betyr vel bare at du må ha en viss minimumskompetanse innen sjømannskap for å føre en båt...uansett nivå. At nivået innskjerpes er vel bare en fordel? Enten så har du tilstrelkkelig kompetanse eller så har du det ikke. Det gjelder i dag også det... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Ser ut til at mine bange anelser slår til raskere enn jeg hadde trodd. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 (redigert) Sjøfartsdirektoratet tror at dette vil medføre at rundt 70 % vil stryke ved første forsøk. Tenk hvor mye de kan tjene når det beregnes at endringene vil gi 70% stryk. Klart Norsk Test og de andre er for et slikt system. Kundene kommer jo igjen og igjen og betaler hver eneste gang. Redigert 6.Mai.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 mon tro om det er mulig å ta båtførerprøven og vhf-sertifikat i samme kurs? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 alma skrev: mon tro om det er mulig å ta båtførerprøven og vhf-sertifikat i samme kurs? Det er to forskjellige kurs og helt forskjellige prøver. Men her hos meg har jeg f.eks både VHF- og båtførerkurs parallelt og flere av deltagerne følger begge kursene samtidig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kasund Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Så kravet om 80% rett er liksom ikkje strengt nok? Imorga trur eg nesten at vi skal arrangere: "skyt-ein-politiker-og-andre-som-taler-med-to-tunger-dagen". Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 I og med at testen er så lett som det hevdes av mange på dette forum bør kravet settes til 100 % riktig besvart på prøven for å få beviset. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Om testen er lett kommer mest an på hvordan man har forberedt seg til den. Det er så mange spørsmål som kanskje de fleste ikke har eller kan få noe forhold til at deti seg selv ofte gir grunnlag for stryk. Mitt håp er at pensum blir kraftig revidert, og at det som teller mest blir vektlagt. Noe av stoffet må fjernes fra pensum. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Mitt håp er at testen og spørsmålene blir laget av personer med en viss pedagogisk og faglig kompetanse, samt vanlig godt vett. En bør for all del unngå vanskelig formulerte lurespørsmål og spørsmål om ting som strengt tatt ikke er helt relevante for sikkerhet og miljø til sjøs. Her synes jeg at teoritesten til bilførerprøven er et skremmende dårlig eksempel på hvordan offentlig ansatte får lov til å herse med folk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Dette synes jeg var et positivt trekk Det betyr at "tulle" spørsmålene og spørsmål om tall og statestikk tillegges mindre vekt. Hel greit at enkelte feil automatisk fører til stryk. Men jeg har et forslag: Alle som gjennomfører et kurs, hos en autorisert "kurser", får lappen uten eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 helt enig. Selv om jeg tilhører kategorien utmerket/svært god båtmann med livslang erfaring, svarer jeg alltid feil på spørsmålet: Med hvilken vinkel skal du nærme deg når du skal legge til kai? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 2nd Trikker skrev: Men jeg har et forslag:Alle som gjennomfører et kurs, hos en autorisert "kurser", får lappen uten eksamen. Det tror jeg dessverre ikke er noe bra forslag Det er nemlig omtrent slik enkelte "kursere" driver idag og Sjøfartsdirektoratet har sendt et skarpt skriv til alle oss som er autoriserte sensorer hvor det innskjerpes at eksamen skal skje uten hjelpemidler, uten hjelp fra læreren og slett ikke som "gruppearbeid" Sjøfartsdirektoratet har sine "følehorn" ute og vet nok en hel del om den uskikken som har utviklet seg med kurs som er så "intensive" at man ikke får tid til å lære noe som helst . . . . . Vi som holder på med dette vet at endringer "er på gang" og det skal bli spennende å se hva man kommer opp med fra myndighetenes side Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 nimbuster skrev: At nivået innskjerpes er vel bare en fordel? Helt klart for det hevdes jo til kjedsommelighet her at dagens prøve er så lett at enhver idiot kan ta den uten vanskeligheter hvilket betyr at dagens prøve gir god sikkerhet eller tvilsom sikkerhet mht om de man møter på sjøen hvet hva de driver med, eller ikke? Og man behøver faktisk ikke svare riktig på noe som helst hva angår vikeplikt på sjøen idag og allikevel få bestått på båtførerprøven, ikke akkurat noen "kvalitetssirking" etter mitt syn selv om jeg kjøper argumentet at man ikke blir dummere av å ta denne prøven. Men nå får jeg vel drittkjeft av han Syvert igjen så best å passe kjeften! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Poseidon skrev: den uskikken som har utviklet seg med kurs som er så "intensive" at man ikke får tid til å lære noe som helst . . . . . Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om dette - men siden akkurat du svarer, ønsker jeg å utdype påstanden min litt. (Forslaget mitt hadde ikke til hensikt å forenkle tilgang til "lappen", og gjelder ikke nettkurs) Vi snakker ikke om kvantefysikk her. Man kan gå opp som privatist. Er man tilstrekkelig motivert til å betale for et "fysisk kurs" og invistere tiden som kreves ved aktiv deltagelse på et autorisert kurssted (altså ikke et elektronisk kurs), så foreligger det også et ønske om virkelig å lære noe. Autoriserte sensorer bør ha myndighetenes tillit til å vurdere "bestått - ikke bestått, og gjør det sikkert bedre enn en "1X2" prøve. Jeg er sikker på at det er en god del autoriserte sensorer som har sagt noe slikt som: "Jeg må desverre stryke deg, fordi slik er reglene" Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 2nd Trikker skrev: ....Jeg er sikker på at det er en god del autoriserte sensorer som har sagt noe slikt som: "Jeg må desverre stryke deg, fordi slik er reglene" Ja, det er noe som skjer på nesten alle kurs. Men da tar jeg meg tiden til å gå gjennom besvarelsen sammen med kandidaten slik at vedkommende virkelig ser at han/hun har bommet kraftig på spørsmål om f.eks staker, vikeplikt og viktige kartsymboler. Jeg kan ikke huske at noen har protestert på avgjørelsen når de selv får se hvilke feil de gjorde. Men det sies med krav på pålitelighet at det finnes sensorer som har holdt på i årevis og hittil har 0,00% stryk - så kan man jo mene hva man vil om en slik praksis. Når det gjelder "privatister" som du også nevner, så har jeg hatt mange av disse. De er gjennomgående topp motivert og veldig godt forberedt. Jeg kan i farten ikke huske å ha strøket noen i denne kategorien. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
millisivert Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Absolutt positivt med "vekting" av spørsmålene. Men om poenget bare er at flere skal stryke er vel det ganske bortkastet. Ser for meg at det fort kan bli en helt "ubrukelig" prøve, der det bare gjelder å pugge 976 mer eller mindre urelevante fakta for å komme gjennom. En prøve med spørsmål som: "Hva er anbealt strekkfasthet (i MPa) for kjølbolter?", "Hvor mye økte fritisbåtflåten fra 1987 til 2003?" eller "hva er minstemålet på rødspette i Rogaland?" vil helt sikkert gjøre prøven vanskeligere. Men tviler på at det hjelper på egnetheten tl å føre båt... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Mens feil i vikeplikt fører til automatisk stryk, kan fornuftige spørsmål vektlegges med "1, 2 eller 3" og statestikk med "0,1" Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 2nd Trikker skrev: Mens feil i vikeplikt fører til automatisk stryk, ..... Ja, det ville være en effektiv begrensning på antallet båtførerbevis Det viser seg nemlig at ca 50% av kandidatene er temmelig forvirrede når det kommer til spørsmål om vikeplikt mellom seilbåter Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
nimbuster Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Mener du 50 % av privatistene? For dersom det blir rimelig grundig undervist i vikepliktsreglene, bør vel ikke kandidatene bli forvirret? Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 nimbuster skrev: For dersom det blir rimelig grundig undervist i vikepliktsreglene, bør vel ikke kandidatene bli forvirret? Man skulle tro det ja, jeg har lagt stadig mer vekt på seilvikeplikt i undervisningen, sier rett ut at dette vil det garantert bli spørsmål på om eksamen, bruker trolig mer tid på å snakke om vikeplikt mellom seilbåter enn mellom motorbåter... Og på eksamensdagen krysser elevene likevel av feil på seilvikeplikt, men får gjerne alt rett på motorvikeplikt. Det er ofte stor forundring selv hos erfarne motorbåtfolk over at vindretning kan ha betydning for vikeplikt, noen spør dessuten om hvordan man vet hvilken vei det blåser. En del kursdeltakere vet med rimelig stor sikkerhet at vikeplikt mellom seilbåter aldri vil bli aktuelt for dem, da kan det hende læringsviljen forsvinner mens det står på. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Samme her! Sammenhengen er nok at for folk i motorbåt blir uttrykk som le og lo, "vinden på samme side" og "vinden på ulik side" nokså abstrakte begreper. De skjønner hva læreren sier og hva han viser dem på tavlen, men når de selv sitter med en skisse foran seg og skal avgjøre vikeplikten mellom to seilbåter - da går det i "tullball" . . . . Slik har det vært i mange år og slik er det fortsatt, jeg har sluttet å la meg forundre - men som sagt: det er mest utpreget hos folk i motorbåt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Når jeg tenker meg om så har Poseidon selvfølgelig rett. Det er det med motorbåt-hjerne og seil-båt-hjerne. Tviler på at 50% av motorbåtfolket vet forskjellen på spinnaker, slør og barm. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 2nd Trikker skrev: .....Det er det med motorbåt-hjerne og seil-båt-hjerne..... Jeg vil ikke gå så langt som å si at dette har noe med "hjernefysikk" å gjøre Det er mer nærliggende å anta at det har sammenheng med egne erfaringer. Jeg merker akkurat det samme forholdet når kursdeltagerne på D5L skal få grepet på styrt kurs, seilt kurs og beholdt kurs; altså påvirkningen fra hhv vind og strøm. Da kommer det veldig tydelig frem at seilbåtfolket er vant med å innrette seg etter vær og vind, mens motorbåtfolk mer har for vane å trosse elementene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.