Jump to content

korleis skal eg fortøye?(med blåser?

soleq

Recommended Posts

Har tenkt å fortøye nye båten no, prøva å legge ved korleis eg har tenkt det.skisse_fortoeying1.jpg

Kor langt skal tauet fra blåsa til moringa være?

korleis skal eg knyte tauet i moring og blåse for at det skal holde?

Bør ikkje eg bruke "øyet" på toppen av blåsa?

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

hvorfor vil du ligge med bøye både foran å bak, skal du ikke ha tau til land?

Øyet på toppen av blåsa er egentlig ment å brukes kun til å fange bøya med.. hvis stanga inni bøya ruster og knekker så er båten løs. jeg har løst det ved å ha tau mellom øvre og nedre øye. ikke spes. pent, men praktisk

Tauet mellom blåsa og moringa bør vel være.. passe langt. slik at det ikke er slakk ved høyvann. Kommer litt an på forholdene der du bor. Jeg har lite variasjon på vannstanden hos meg og har ganske stramt tau så båten ikke skal sige for mye mellom de andre båtene.

.

.

bmhe

Kor langt skal tauet fra blåsa til moringa være?

korleis skal eg knyte tauet i moring og blåse for at det skal holde?

Bør ikkje eg bruke "øyet" på toppen av blåsa?

Vanligvis skal lengda være 3 ganger dybden når du ligger for anker, men her er det snakk om en morring med større vekt. Vil anta at 1,5 - 2 ganger dybden skal holde. Litt avhenging av høy/lavvann.

Sett fast tauet i morring og blåse med et halvstikk. Enden spleiser du så inn i tauet...

Har du en kraftig blåse så er jo staget igjennom blåsa dimmensjonert etter det. Har selv tidligere hatt fortøyning av denne type og har fortøyd etter ringen på toppen av blåsa. For sikkerhetsskyld kan du legge en sikkerhetsline mellom øyet på toppen og øye/sjakkel under blåsa.

grunnen til at eg skal ha blåse foran og bak båten er pga at eg ikkje vil at båten skal snurre rundt:P

Der eg kan ha båten min er så langgrunnt at båten må stå fast utpå. så må eg bruke båt/lita flytebrygge til å komme meg ut.

litt tungvint,men må nesten bli sånn for å skåne båten for masse riper og skader under..

er i ferskvann båten er så slepp å tenke på flo og fjære:D

burde det være 1,5 ganger dybda likevell?

sant nok, er vell omtrent meteren her også;) er vell greit med 2stk bøyer sant? har eit lodd på 155kg ca og eit på 90kg, burde eg ha meir en det?

dette kommer litt ann på hvordan det ser ut dær du skal legge moringen..men jeg ville ikke hatt fortøying både bak å fremme..dette forde at vinden skifter jo rettning...å viss du skulle være uheldig å det skulle blåse opp har ikke båten mulighet å legge seg opp mot vinden...å resultatet da blir at båten fyller seg med vann...båten er helt grei den for å ligge mo svai...men ikke fest båten både fremme og bak..spar pengene og fest båten bare fremme....så slipper du å måtte heve båten etter at det har blåst litt....

Har allerede kjøpt 2 stk blåser,men er vell noke i det du seie med at båten kan fort bli full av vann. sjølvom det ikkje er spesielt store bølger på vannet her :wink

Den forsto jeg ikke helt, hvordan blir det lettere å komme ombord om båten ligger med to blåser? Skal du svømme ut eller bruke lettbåt? Det kan du jo gjøre selv om båten ligger med en blåse på svai. Stilig båt forresten!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

skal bruke lettbåt ut var planen. jo går selvfølgelig å berre bruke 1. men tenkte det var sikrare/tøffare med 2.hehe Takk :smiley:

forstår hva du mente...men...bruk heller en blåse..og ikke to.....slik at båten kan snurre litt rundt etter vinden men viss du er redd for at den skal bli skadet under....da hadde jeg heller prøvd å finne en annen plass å legge den..eventuelt litt lengere ut....

en annen ting jeg skal gi deg et tips om er at du ikke skal bruke en karabinkrok da den ligger fortøyd i båten...spleis heller ei løkke du kan krøke gjennom pullerten i båten din....derfor du ikke skal bruke karabinkrok er for at da båten snurrer runt har den kroken en tildens til å åpne seg....og da blir det kansje dyrt for deg...

men viss du skal bruke karabin krok....kjøp en låsbar en...enten en med slik snurre dings på selve lukke mekanismen...eller du kan ta innpå en 3-4 cm med hageslange slik at du låser åpningen på kroken da du ikke er i båten ....så slipper du den ekkle overaskelsen av at båten ikke ligger på plassen sin da du kommer for å kose deg på vannet

Takk for supert tips dorry gutten :cheers_wine:

Blir 1 blåse bra langt ute og liten lettbåt til å komme seg ut. Sikkert litt for masse styr for ein så liten båt men eg e glad i båten min :smiley:

Takk for supert tips dorry gutten :cheers_wine:

Blir 1 blåse bra langt ute og liten lettbåt til å komme seg ut. Sikkert litt for masse styr for ein så liten båt men eg e glad i båten min :smiley:

skulle da bare mangle..eneste måten en lærer på er å spørre litt....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...