NW390 Startet 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2009 Hei! Jeg har en Zodiac Pro 9 Man m/75 hk. Den er baktung, og den har markert planingsterskel. Ved "komfort"-hastighet for mindre barn på vannski, innebærer det at båten er ubehagelig å kjøre (baugen hever seg) selv om det sitter en person fremme i baugen og motoren er tiltet. Er det noen som har erfaring med trimplan på denne typen båter/problemer? Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Smart Tabs burde gjøre susen. Jeg monterte slike i kunststoff på en Terhi 415Nova. Nå kan vi sitte 2 stk på aktertofta uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 6.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2009 Enig. Smart Tabs er suverene til akkurat dette. Se mer på enten nauticusinc.com, samt mye omtale på deres eget forum eller på forumet på iboats.com. Sitér dette innlegget Link to post
NW390 Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det høres bra ut! Går det an å justere disse slik at de "flusher" med bunnen når båten er i plan, etter at de er montert? Jeg ser på nettet at de leveres for forskjellige båtstørrelser, men det er jo ikke sikkert at vektfordelingen på den enkelte båt er helt "standard". Det er viktig for meg at trimplanet ikke har vinkel nedover når båten har kommet godt opp i plan fordi jeg tror det vil gi en plogeeffekt som gjør kjøringen ubehagelig. Kan selvfølgelig motvirkes ved tilting av motor... Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det er det som er det geniale med SmartTabs. De justerer seg selv. De vil derfor ligge "flushed" med bunnen når du planer. Det er derfor det er viktig å kjøpe noen som er tilpasset båt og motor da hardheten på "støtdemperen" som holder de igjen avhegner av dette. Som du skriver kan du også finjustere ved å tilte motor Sitér dette innlegget Link to post
Pro Open Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være et problem på en liten RIB. Dype V-skrog pleier ikke gi markert planingsterskel, men jeg har ikke prøvd Pro 9 mann... Jeg ville tro at hvis du tilter motoren din helt ned så skulle du nesten ikke ha planingsterskel, du er sikker på at det ikke er noe som hindrer utslaget på tilten? Sitér dette innlegget Link to post
NW390 Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Ja, jeg er helt sikker på at tilten er som den skal. Jeg er aktiv bruker av den ved høyere hastigheter for å redusere "vandringen på kjølen" og beholde kontakten med vannet. Jeg klarer å redusere problemet ved å bruke tilten, men det er ikke tilstrekkelig. Anbefalt motor på Pro 9 er 50 hk som er lettere enn 75hk som jeg har. Imidlertid tror jeg ikke at den ekstra vekten betyr allverdens fordi effekten av å plassere en person foran, er liten (bruk av tilt gir bedre effekt). Hovedproblemet tror jeg ligger i at tyngdepunktet uansett kommer langt bak på denne båten (dårlig balanse - ikke akkurat "Fly without wings"?). Men dette har ikke jeg kompetanse på.... Forøvrig - takk for tilbakemelding mhp justering! Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 dypt V skrog tyngdepungt langt bak gir i teorien større mulighet for en planingsterskel. med flatere V profil får man mere bæring på lav fart og vil kompensere for dette. nå kjenner jeg ikke til vekta på denne båten men om det er lite bæring akter så hjelper det ikke at båten er lett Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være et problem på en liten RIB. Dype V-skrog pleier ikke gi markert planingsterskel, men jeg har ikke prøvd Pro 9 mann... Jeg ville tro at hvis du tilter motoren din helt ned så skulle du nesten ikke ha planingsterskel, du er sikker på at det ikke er noe som hindrer utslaget på tilten? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NW390 Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Vekten på båten er 261 kg, motor veier 145kg. Båtlengde er 4,7 m. Teoretisk tyngdepunkt er 3,2 m fra baugen. 4,7m inkluderer pontongene som stikker ut bak akterspeilet, så jeg vil anta at tyngdepunktet ligger ca 1m fra akterspeilet. Den reelle bæringen bak kommer først når pontongene presses godt ned i vannet, og dermed reiser baugen seg.. Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
NW390 Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei! Nå er trimplan montert og testet. De tilsvarer forventningene. Jeg kan kjøre saktere i plan og den reiser seg ikke så mye når jeg skal opp i plan. Dette var en billig forbedring ift mitt behov! Jeg har ingen negative erfaringer så langt. Mvh NW390 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.