Jump to content

Trimplan på Zodiac Pro 9 Man

NW390

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Zodiac Pro 9 Man m/75 hk. Den er baktung, og den har markert planingsterskel.

Ved "komfort"-hastighet for mindre barn på vannski, innebærer det at båten er ubehagelig å kjøre (baugen hever seg) selv om det sitter en person fremme i baugen og motoren er tiltet.

Er det noen som har erfaring med trimplan på denne typen båter/problemer?

Mvh

NW390

Det høres bra ut!

Går det an å justere disse slik at de "flusher" med bunnen når båten er i plan, etter at de er montert?

Jeg ser på nettet at de leveres for forskjellige båtstørrelser, men det er jo ikke sikkert at vektfordelingen på den enkelte båt er helt "standard". Det er viktig for meg at trimplanet ikke har vinkel nedover når båten har kommet godt opp i plan fordi jeg tror det vil gi en plogeeffekt som gjør kjøringen ubehagelig. Kan selvfølgelig motvirkes ved tilting av motor...

Mvh

NW390

Det er det som er det geniale med SmartTabs. De justerer seg selv. De vil derfor ligge "flushed" med bunnen når du planer. Det er derfor det er viktig å kjøpe noen som er tilpasset båt og motor da hardheten på "støtdemperen" som holder de igjen avhegner av dette.

Som du skriver kan du også finjustere ved å tilte motor

Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være et problem på en liten RIB. Dype V-skrog pleier ikke gi markert planingsterskel, men jeg har ikke prøvd Pro 9 mann... Jeg ville tro at hvis du tilter motoren din helt ned så skulle du nesten ikke ha planingsterskel, du er sikker på at det ikke er noe som hindrer utslaget på tilten?

Ja, jeg er helt sikker på at tilten er som den skal. Jeg er aktiv bruker av den ved høyere hastigheter for å redusere "vandringen på kjølen" og beholde kontakten med vannet.

Jeg klarer å redusere problemet ved å bruke tilten, men det er ikke tilstrekkelig.

Anbefalt motor på Pro 9 er 50 hk som er lettere enn 75hk som jeg har. Imidlertid tror jeg ikke at den ekstra vekten betyr allverdens fordi effekten av å plassere en person foran, er liten (bruk av tilt gir bedre effekt).

Hovedproblemet tror jeg ligger i at tyngdepunktet uansett kommer langt bak på denne båten (dårlig balanse - ikke akkurat "Fly without wings"?). Men dette har ikke jeg kompetanse på....

Forøvrig - takk for tilbakemelding mhp justering!

Mvh

NW390

dypt V skrog tyngdepungt langt bak gir i teorien større mulighet for en planingsterskel. med flatere V profil får man mere bæring på lav fart og vil kompensere for dette. nå kjenner jeg ikke til vekta på denne båten men om det er lite bæring akter så hjelper det ikke at båten er lett

Jeg har vanskelig for å tro at dette kan være et problem på en liten RIB. Dype V-skrog pleier ikke gi markert planingsterskel, men jeg har ikke prøvd Pro 9 mann... Jeg ville tro at hvis du tilter motoren din helt ned så skulle du nesten ikke ha planingsterskel, du er sikker på at det ikke er noe som hindrer utslaget på tilten?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vekten på båten er 261 kg, motor veier 145kg.

Båtlengde er 4,7 m. Teoretisk tyngdepunkt er 3,2 m fra baugen.

4,7m inkluderer pontongene som stikker ut bak akterspeilet, så jeg vil anta at tyngdepunktet ligger ca 1m fra akterspeilet.

Den reelle bæringen bak kommer først når pontongene presses godt ned i vannet, og dermed reiser baugen seg..

Mvh

NW390

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...