Jump to content

Regler for salg av selvfisket fisk/krabbe

Sleipner93

Recommended Posts

Lurer litt på om det er noen som har greie på regler av salg av selvfisket fisk/krabbe i Rogaland. Kunne vært morsomt og fisket en god del i sommer og selge det, altså drive egen bedrift på en måte. Men det er vel ikke akkuratt bare å sette opp skilt på kaien og selge direkte fra båten. Regner med det fins regler o.l for dette. Lurte på om noen har greie på disse?

Det må vel kanskje søkes om løyve til å selge osv. også, hvem skal jeg isåfall søke til?

Antar dette er ganske vanskelig og få til og kanskje ikke lønnsomt i det hele tatt, men det er ihvertfall greit å få greie på reglene osv. om noen kjenner til de?

Mvh

Sleipner93

hei,

i et fiskerikt land som Norge er det jo tilnærmet umulig å få tak i fersk fisk direkte fra båt. Regner med at mattilsynet har en god del av æren for dette.

Det finnes faktisk en egen nettside som beskriver litt rundt dette med fritidsfiske og salg av egen fangst for ikke registrerte fiskere/båter.

Her finner du den: Fritidsfiske

Sitat fra denne siden:

Som fritidsfisker kan du altså omsette fangsten din, men omsetningen skal alltid skje gjennom et fiskesalgslag eller godkjent kjøper. Fiskeridirektoratet har registre over hvem som er registrert som godkjente kjøpere av fisk gjennom salgslagsordningen.

Du må altså levere til godkjent kjøper. Som nevnt tidligere i tråden er det selvfølgelig mulig å selge litt uten å belaste byråkratiet med dette. Rent lovmessig er det vel "nesten" lovlig all den tid du ikke vil unndra noe mva (gitt at omsetning er under 50.000), ei heller skatt all den tid du vil ha høyere utgifter enn inntekter på dette fisket alt i alt. Slik at de lover og forskrifter du vil bryte er mattilsynets sine.

For å si det sånn ville jeg heller kjøpt fisk direkte fra din ikke-godkjente båt enn å kjøpe kebab fra godkjent camping-kebab-container utsalg.

lykke til og skitt fiske!

- anders m.

Lurer litt på om det er noen som har greie på regler av salg av selvfisket fisk/krabbe i Rogaland.......

Mvh

Sleipner93

Spørs om det blir det store problemet med mindre du har funnet "gull-fiskeplassen" :eek::lol: .

Det ligger flere fiskere i havna der jeg har båten nå og de sier at det er nesten ikke fisk å få lenger uten at du går langt ut/vest.

Lykke til iallefall :yesnod: .

Mvh. Hafrsfjord

det er ikke noe problem å få kaisalgsløyve som det heter..men du må dokumentere all fangs du får slik viss du får kontroll....jeg fisket så masse for et par år siden at jeg bestemte meg for å få solgt den ...ringte derfor møre og romsdal fiskerlag som holder til i ålesund å snakket med ei grei dame dær....fikk oblat til å ha i båten pluss all dokumentasjon jeg trengte for å dokumentere all fangs....eneste gangen mattilsynet kommer inn i bildet er viss du skal filitere fisken til kunden....for da kommer det inn noe som jeg tror kalles krav om håndtering av næringsmiddel...men dem kommer ikke inn i bildet da du selger rund fisk som det heter....dvs at du gjør opp fisken slik at den blir fri for innmat........viss jeg husker rett var det noe om en andel som skulle betales inn til laget ..så fikk du jenn via konto....men dette er jeg litt usikker på siden det er et par or siden jeg styrte med det.....men...et annet godt tips til deg....snakk med dem som allerede har et slik løyve...for regnlene er de samme for dem som for deg kansje dem vet hvem du skal kontakte......men viss du får høre tull preik og negative ord..ikke bry deg om dem...dem vil bare ha monopol....eller er redd for konkuranse....

litt usikker hvor du skal ringe dær ned du bor men det er sikkert et fiskerlag du kan kontakte......om du ikke får noe fisk er det ikke noe problem for løyvet...

Mener det skal være noe som heter ungdomskvote uten at jeg kan noe mere om det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Trenger ikke kvote dersom omsetningen er under 50.000 hvilket vel skulle tilsvare rundt 2.000 kg. sløyd torsk.

Sitat

Reglene for salg av fisk har et tydelig skille mellom fritidsfiske og yrkesfiske. Det er nå fastsatt en omsetningsgrense for fangst tatt fra land eller med fartøy som ikke er registrert i Fiskeridirektoratets merkeregister over fiskefartøy.

En person eller et foretak kan ikke omsette fangst for mer enn kr 50 000 per kalenderår. Dette er den samme grensen som utløser registreringsplikt etter merverdiavgiftsloven for næringsdrivende ved omsetning av varer og tjenester.

- anders m.

Så slik jeg har forstått det nå, jeg kan selge ifra båten ved kaien såfremt det ikke overstiger 50.000 på ett år. Og får å få lov til dette må jeg få registrert båten hos fiskedirektoratet.

Så da blir jo spørsmålet, hvor mye koster det og registrere/få lov av fiskedirektoratet til å selge? Og er det mye arbeid og få til en slik registrering?

du trenger ikke registrere båten dersom du ikke planlegger å selge for mer enn 50000. Se linken jeg la inn i tidligere innlegg.

jo en må ha registrert båten for å få lov å selge fisk fra båt til kai....det kalles kai salgst løyve...utrolig at folk ikke leser hva jeg skriver..hadde jo slikt løyve i 07

Her kan du lese om ungdomskvoten. Tok bare en tilfeldig som jeg fant ved å google

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fasiten er som følger :smash:

Krabbe kan du selge fritt så mye og hvor du vil. Det er bare evt. skatteetaten som kan ha innvendinger :saint:

Fisk er noe annet. Den må leveres til godkjent mottak f.eks Vassøy, Rennesøy, Bru.

Rogaland Fiskesalgslag har enerett på all førstehåndsomsetning av fisk i Rogaland fylke.

Dog kan yrkesfiskere få dispensasjon til å selge fisk og reker direkte til forbruker (kaisalg).

For å få dette må man søke Salgslaget, samt sende omsetningsrapporter, være godkjent av mattilsynet osv.

Med andre ord: Hold deg til krabbe, eller lever på godkjent mottaksanlegg :yesnod:

Redigert av M/S Malene (see edit history)
Fasiten er som følger :smash:

Krabbe kan du selge fritt så mye og hvor du vil. Det er bare evt. skatteetaten som kan ha innvendinger :saint:

Fisk er noe annet. Den må leveres til godkjent mottak f.eks Vassøy, Rennesøy, Bru.

Rogaland Fiskesalgslag har enerett på all førstehåndsomsetning av fisk i Rogaland fylke.

Dog kan yrkesfiskere få dispensasjon til å selge fisk og reker direkte til forbruker (kaisalg).

For å få dette må man søke Salgslaget, samt sende omsetningsrapporter, være godkjent av mattilsynet osv.

Med andre ord: Hold deg til krabbe, eller lever på godkjent mottaksanlegg :yesnod:

du trenger ikke være godkjent av matilsynet til å selge rund fisk..det vil si fisk som kun er sløyd..jeg trengte i allefall ikke det da jeg fikk løyve sist.....mat tilsynet kommer kun inn i bildet viss du skal bynne å filitere fisken til kundene

hvordan det er 100% i rogaland kan jeg ikke si noe på...for det vet jeg ikke men skulle tro det er ganske likt over hele landet ..omsetningsraporten er noe du skriver etter vær tur du har vært ute på fiske tur....og den vil bli kontrolert viss du får kontroll på kaia samt om du har et kaisalgsløtve som du får av salgslaget.

Jag e enig med dorry gutten . Fritidsfiskare kan fiska upp till momsgrens før salg.(dvs 50000nok)

Før att få kaisalgs løyve skall båten vara registrerad i enten fritidsbreg eller ha yrkereg. (detta geller i møre o romsdal)

kailøyve får man hos det lokala salgslaget.

Då man må mella in fångsten till salgslaget føre salg så ræknas de som godkænd køpare detta geller æven krabbe

O ang teine drift så har jag sett att en del har misstolkat loven lite. Man får fortsatt fiska med 20 teiner efter krabbe men då skall teinerna ha minst en flyktøppning på 80mm omkrets. Fiskar man efter hummer så får man fiska med 10 teiner med 2st flyktøppningar på minst 60mm omkrets.

Man kan då æven fiska med 10 krabbeteiner. i dag e æven djup begrensningen borta i hummerns fredningstid men husk flyktøppning o merkning av teinerna.

Skitfiske

mvh lundberg

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...