Jump to content

Hvor dypt stikker båten?

Bjerknez

Recommended Posts

Hvor dypt i vannet stikekr en Askeladden 535 Bowrider m/115HK'er Mercury Optimax?

Det står mange steder hvor dypt båten stikker i vannet, men det jeg lurer på er hvor mye en båt av typen over stikker under vann med full tank og full last?

Med det så mener jeg hvor dypt det laveste punktet (propell huset) stikker ned.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

En helt vill gjetting.. 83,5 cm :smiley:

Full lastet med full tank gjør ikke så stor forskjell, om du holder deg til fabrikkens spesifikasjoner med tanke på størrelse på tank og antall personer ombord.

Og skal du så langt inn på grunna at centimetrene er avgjørende vil jeg anbefale deg å holde stor fart :nonod: så du ikke synker ut av plan :crazy:

Redigert av barentz (see edit history)

Bare og stikke en tommestokk i vannet ved siden av stammen så har du det.

Jeg vil tippe ca 75 cm, men dette vil jo variere noen cm avhengig av fart, last (og plassering av sådan) osv.

Uansett blir det ofte dyrt og finregne til minste cm. på dypgående. Si til deg sjøl at båten stikker 1 meter og at du minst skal ha en halv meter i marging i tillegg til det under ideelle forhold så slipper nok den nye fine stålpropellen og plutslig forvandles til tullipan :yesnod:

Mvh. SAP

Ikke noe særlig.. hehe.

Hadde jeg allerede hatt en båt, slik at jeg kun skulle bytte den, hadde det vært litt annerledes.

Men når jeg egentlig er født og oppvokst på sjøen, men ikke har eid en båt på over 15 år (Faktisk har jeg ikke vert på sjøen mer enn ett par ganger i løpet av den tiden) så kan man trygt si at gleden nok blir forsterket ett par hakk.

Det er også min første "ordentlige" båt. En GH10 med 9,9 er jo en båt det også, men blir liksom litt døvt. Selv den gang synes jeg den båten begynte å bli kjedelig.

Kan nok hende det blir en litt større båt på sikt enn den jeg har kjøpt nå, men ikke mye.

Jeg kan nok muligens se for meg en 20-24 fots DC av nyere årgang.

AMT 200DC er jo en flott båt.... Men det finnes jo ett hav og velge mellom.

Uansett.. dette er en stund til. Nå skal jeg kose meg med båten jeg allerede har kjøpt... hehe

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Bjerknez - ikke ta noen sjanser på dette. Her i traktene hvor vi begge ferdes er det forferdelig mye grumsete farvann, og forskjellen mellom høy- og lavvann gjør det uansett til risikosport å ha for små marginer.

Jeg har selv fått ødelagt 3 propeller og 2 undervannshus ila de siste 7-8 årene, og dette har hver gang skjedd på steder hvor jeg "var lommekjent og hadde kjørt hundrevis av ganger før". Det er ofte bare et avvik på en halvmeter sideveis som skiller mellom fritt frem og full stopp.

Jeg har også fått erfare at båten stikker mye dypere under halvplan enn den gjør under både sakte fart og helplan, samt at den stikker dypere under sving enn den gjør ved fart rett fremover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...