Jump to content

Kjent støy som kan jamme VHF og radio?

dante

Recommended Posts

Jeg satt ut båten for en stund tilbake og da var det ganske få båter i havna. Da fungerte både radio og VHF fint. På et tidspunkt når flere båter i havna ble satt ut ble mottaket på radio og VHF vesentlig forverret og har nå en bakgrunnstøy som pulserer med en høy frekvens blandet med radiostøy. Prøver jeg å søke opp nye kanaler er det umulig. Jeg har sjekket ut støykilder som landstrømsladere og antenneforsterkere. Jeg har også forsøkt radioen med to andre helt nye antenner med samme resultat i tillegg til å forsøke en annen radio. Jeg rakk ikke å teste ved å kjøre ut av havna i går i tilfelle det er ytre påvirkning i havna men er nå veldig nyskjerrig på om andre har noen formening om fenomenet i tilfelle det er båten det er noe galt med. Kan det være noe lurt i båten min som jeg har oversett?

Redigert av dante (see edit history)
Svart (redigert)

Det vil nok være litt overkill siden en som ligger 100m unna, som testet sitt opplegg, fant dette i orden. Kan en måkejager hvis innkjøpt av nærliggende båt forårake dette? normalt bruker jeg radioen utenfor havna og dette er muligens ikke noe problem. (vet ikke enda, men etter test av andre ting mest sannsynlig ikke). Likevel det er irriterende at jeg ikke kan høre på radio når jeg er å knikker litt på båten - dere vet jo at det blir noen timer av dette også :smiley:

Redigert av dante (see edit history)

Ville i første omgang gått ut frå havna for å sjekke om det blir borte. Viss ikkje så er det noko på din eigen båt som lagar støyen. Det har jo vore litt snakk om LED lanternepærer her på forumet, og at desse lagar støy som kan slå inn på VHF'en. Men det vil uansett bare vera når dei er tent.

Kan godt hende at elektronisk fuglejager kan slå inn, men det finn du ut ved å ta ein tur ut av havna.

mvh

Rossicus

Jeg har gitt opp :) - la hele båten død for strøm - koblet vhf direkte til en starthjelper, samme greiene. Når det gjelder radioen får jeg søkt opp kanaler etter jeg splitta vhf antenna og benytter denne. Men samme bakgrunnsstøy høres enda noe. vhf ser ut til å fungere som før, men det er en bakgrunnstøy som ligger der (samme pulsen som på radio). Jeg har vært ute av havna også, og har forsøkt flere antenner.

Hmm. ok. Mobiltelefon, pacemaker, elektrisk insulinpumpe? Eller rett å slett feil med VHF-en? Bare brainstormer litt.

Jeg har faktisk også slått av Nokia-grillen min i ren desperasjon uten at det hjalp. Rart jeg fikk samme støy både med radio og vhf med forskjellige antenner og at de var slått på hver for seg isolert fra hverandre mht strømtilførsel..vhf er nok ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...