LAKA Startet 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2009 Båten har stått på land i vinter, og igår skulle den startes opp for å se at alt fungerte som det skulle. Dieselfilter/oljefilter ble skiftet og motoren startet greit. Problemet oppstod da den skulle stoppes. Den ville rett og slett ikke stoppe. Dette er en 2002 modell motor, med nøkkel/tenning og vanligvis stopper man den ved å vri om nøkkelen. Nå fikk jeg null respons. Det endte til slutt med at dieseltilstrømningen måtte stoppes. Jeg er nybegynner å har lite erfaring med den motortekniske biten av båtlivet. Noen som vet hva som kan være galt og som kan komme med tips til hvordan det kan løses? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg kjenner ikke den motoren, men jeg antar at det er elektrisk stopp ved å vri nøkkelen litt motsatt vei i tenningslåsen. Det som da skjer er at du aktiverer en elektrisk ventil, som stenger for dieseltillførselen. Om du leter på motoren langs Dieseltillførselen, vil du komme til en "dings" som har et par ledninger i seg. Der kan det være dårlig kontakt etter vinteren. Spray på med masse Elektrorens eller 565 e.l. Dieselmotorer trenger ikke strøm for å gå, da den tenner på selvkompresjon. Den eneste måten å stoppe den på er å stoppe tillførsel av diesel. Noen motorer har en elektrisk ventil som stenger for drivstoff, andre har manuell stopp. Et lite håndtak som er koblet til en wire som stenger en ventil på motoren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
knutza Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Det er vel et stoppsolenoid på denne moteren, og det er sannsynelig at det er her problemet ligger. Solenoidet er en elektrisk bryter som sitter på dieselpumpen og som skal kutte for dieseltilførselen når du kutter strømmen. Ta ut solenoidet og sjekk om den går frem og tilbake når du setter på tenningen. Jeg ville ha sjekket dette først. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Da skal jeg prøve dette. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.