Jump to content

Hvilken slepejolle anbefaler dere til seilbåt?

Smurph

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe ny jolle før ferien. I dag har vi en liten, rød Achilles-jolle som ungene elsker, men som knapt bærer to voksne. Følgende kravspekk legges til grunn:

-Må kunne ta to voksne og tre barn, alder 6-10 år, men de vokser jo til...

-Siden moderskipet er på gigantiske 28 fot, så har vi ingen mulighet for å ta en større jolle enn den vi har i dag på dekk. Jollen må derfor slepes uansett vær- og føreforhold.

-Farten vår begrenser seg til svimlende 7 knop på en veeeeldig god dag. Slepeegenskaper i høy hastighet er derfor relativt uinteressante.

-Siden motoren i moderskipet begynner å dra sterkt på årene, må jollen kunne benyttes som en backupløsning hvis hovedmaskineriet tar kvelden. Må vel derfor opp i 9,9hk motor for å evt. kunne buksere moderskipet på en noenlunde fornuftig måte. Jeg burde vel strengt tatt byttet hovedmaskineriet, men en ting av gangen...

-Når vi seiler så skal jollen selvsagt ikke på noen måte bremse vår svimlende ferd over bølgene :smiley:

-Vekt er selvfølgelig en faktor. Det må kunne gå an for et par personer å ta jollen på land uten å måtte rekvirere kranbil.

-Familien elsker å fiske, men far hater fiskeblod i cockpit. Derfor ingen ulempe om den er stor nok til å kunne fiske fra, selv om det kanskje er å be om litt vel mye...

Ser for meg noe med oppblåsbar V-bunn for sjøegenskaper. Selvlensende er et must ved sleping i litt dårlig vær. Ikke for dyrt og ikke for billig. Livet er for kort til å gremmes over dårlig redskap :smash::yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Jeg har egentlig ingen annbefaling å komme med, men jeg kjøpte den oppblåsbare saken fra Maritim da messepiken mente vi måtte ha jolle.

Jeg har den nå liggende opp-ned foran masten og der har den ligget siden jeg dro den opp dit. I starten hadde jeg den på slep, men det likte jeg dårlig. Det er ikke sikkert den bremser farten fullt så mye som jeg innbiller meg, men når jeg forsøker å trekke den inn mens vi seiler, er det nesten ikke mulig å dra den inn. Det tolker jeg dithen at det er mye krefter ute å går og når det i tillegg er et konstant "brus" (les:støy) bak båten endte den opp på dekk. Det neste nå, blir å kjøpe 12V-luftpumpe og heller blåse liv i den de gangene det evt er bruk for den.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Kan dele vår erfaring:

Aquaquick 300, med suzuki 4 hk.

Gummibåten henger alltid på slep i godvær. Vi har laget ett enkelt opplegg med spleisede tau, slik at det blir enkelt å dra den inn til akterspeilet/en av sidene på båten. Motoren henger på akterspeilet. Er det dårlig vær løfter vi båten på dekk med en forseilsfallet, og binder den fast.

Er det noe motstand av betydning i en jolle?? Neppe. Jolla veier ca 40kg, dvs ca 1,5% av moderskipet. Når vi kjører i 6 knop så er det ikke noen mulighet for å klare å trekke inn jolla, dvs stor motstand. Men tenk på kraften som drar også.. I vårt tilfelle 3600kg i 6 knop.. Siden maksfarten på skroget er 6-7 knop så vil jeg påstå at denne ikke bremser oss i det hele tatt, selv om bølgene fra jolla er større enn bølgene fra båten. Hadde båten vært en seilbåt som løftet seg ut av vannet ville det selvsagt vært annerledes..

Ved motorhavari binder vi gummijolla omtrent midt på båten(tau fra baug til akterspeil), og får en fart på 3-4 knop om det ikke er for mye sjø). Er det mye sjø er det jo også vind, og da seiler vi vel??

Kan trygt annbefale å ha en slik jolle hengenede etter båten.

Takk, det er et sånt opplegg jeg har tenkt meg.

Selvfølgelig seiler jeg hvis det er vind. Det er når det ikke er vind jeg evt. trenger motorkraft. Det er nok av strøm her på vestlandet, og mange steder er lite egnet for seiling pga strøm, trang led og høye fjellsider som stenger for vinden. Feks farleia gjennom Lindås. Alternativet til denne er å gå Fensfjorden, noe som slettes ikke er å anbefale i dårlig vær, i hvert fall ikke med familien om bord.

Walker Bay er fristende, men det blir jo en del penger når du skal ha gummipølse og rigg. Og det er vel ikke praktisk mulig å ta den på dekk på en 28' båt. Daviter er heller ikke noe alternativ når lengden på jolla blir 1/3 av moderskipet.

Lurer litt på Quicksilver Airdeck. Virker som om det ikke er noen dørkplater på disse, og dermed burde de være enkle å rulle sammen og surre på dekk. Er det noen som har erfaring med disse? Funker det, eller blir stivheten i båten for dårlig?

Bundin er bátleysur maður

Kan trygt annbefale å ha en slik jolle hengenede etter båten.

Trygt og trygt.

Jeg seilte en gang hjemover fra Koster, med gode meldinger og gummijolla på slep.

Ved Mefjordbåen kom kulingen, slik som den kan gjøre her på Østlandet om sommeren, som sluppet ut av en sekk.

Området ved Mefjordbåen kan også være litt stygt, da det er her fjorden går over fra å være dyp til å være grunn. Det blir fort mye sjø.

Jolla gikk rundt. Mange ganger. Veldig hyggelig der og da, alene i båten, altfor mye seil oppe og ei jolle som stadig vekk havna på hue.

Vel, moroa begynte da det gikk hull på den. Den virket som et drivanker og jeg gjorde nesten ikke fart fremover. I strevet med å hive den opp i akterstaget for å lette presset på den gikk jeg nesten overbord.

Fikk omsider karret meg i le på Hvaler, men jeg sverget en ed til meg selv at den jolla skal aldri mer slepes.

Hadde det skjedd idag hadde jeg latt den gå.

Gummijolla vår henger nesten alltid på slep. Det er en Zodiak jolle litt under 3m. Påhengsmotoren sitter aldri på jolla under slep men henger på rekka. Dette fungerer fint når været er bra.

Når vinden øker på til 13-14 m/s blir det imidlertid fort problemer, jollen ligger ikke lenger på vannet men hopper og spretter på hver bølgetopp og snurrer rundt, den er like mye i luften som på vannet, etter litt tid ender den alltid opp ned. Når den ligger opp ned blir den veldig tung og noe ryker, enten tau eller taufestet i jolla. Jeg har alltid hatt litt tynne tau til jolla så tauet har røket et par ganger.

På medvindsseilas har jeg oppleved at den blåser opp på siden av båten, jeg har aldri opplevd at den kommer opp i copiten men antar at det kan skje om man seiler rett unnavind.

Å ha den på dekk er heller ikke uproblematisk i dårlig vær har jeg lest. Tror du finner noen historier om diverse uhell med jolla på dekk i dårlig vær om du søker her på båtplassen.

Jeg kjøpte en ny Lodestar 300 NSA-V i forrige uke. Dette er en flott rollup-sak med oppblåsbar bunn og v-bunn. Den er godkjent for 5 personer eller 615 kg last, så det er en forholdsvis kraftig jolle i sin størrelse. Nå har jeg litt større båt, og jeg pakker alltid jolla ned når jeg skal krysse hav eller utaskjærs i rufsevær, men skal dere være 2 barn og 2 voksne, så blir noe mindre i minste laget etter min mening. Jeg er også ambisjoner om at denne jolla skal holde meg tørr selv om det ikke er havblikk, men det har jeg ikke fått prøvd enda. Den kostet veil rundt 12000, men jeg fikk den for rundt 8500. Flott jolle så langt!

Dette er en interessant tråd. Jeg er fersk eier av en 22 fot seilbåt og har i vinter kjøpt en liten jolle (Bombard AX2) med en eldre 4hk Yamaha 2-takter.

ax2.jpg

AX2'en er vel ikke verdens mest sjøsterke jolle, men den er lett og liten og veldig kjapp å stue. På lengre turer vil den derfor være stuet ned. Men så lurer jeg på hva jeg skal gjøre på kortere turer. Det er svært begrenset plass i og rundt cockpit, så jeg har liten lyst til å henge motoren på pushpit'en. Alternativet er selvsagt å legge den på dørken i aktercockpit, men da blir aktercockpiten mindre brukelig som oppholdsrom.

guy222.jpg

Kan jeg la motoren henge på jolla under slep, eller vil jolla da ha enda større tendens til å snu seg? Hva med å stue motoren i bunnen av jolla (f.eks. i en vanntett bag), vil jolla være mer stabil da? Noen som har erfaring?

Det er mange meninger her. Positivt :smiley:

Det som kanskje er litt viktig å huske her er at vi alle har forskjellige båttyper, størrelse og ikke minst hvor mye økonomi vi har til å legge i båtholdet.

For oss som har seilbåter på 27-30 fot er det ikke så mange alternativ til måte å lagre en jolle under transport. Ihvertfall ikke om jollen skal være stor nok til å bære ett mannskap på kanskje 2 voksne og 3 barn, og til at løsningen skal være praktisk gjennomførbar.

Det er 3 grunner til at jeg har gummijolla med på tur. 1.) Redning av mann og mus, 2.) Berging av båt ved motorstopp og vindstille (yanmaren fra 1982 går som ett skudd, men hvor lenge??) 3.) Rekreasjon/ kjøre til butikken for å kjøpe is.

Jolla vår har oppblåsbar bunn/kjøl og bunn i finer. Jolla er nærmere 3 meter lang, og ca 1,4 m bred. Sjøen skal være veldig stor og krapp skal den klare å vippe over denne. Som regel har jeg berget den lenge før det, ved å henge den stivt opp etter akter pulpit slik at bare bakenden av pontongene er i sjøen, eller den er heist på fordekk.. Er man litt føre var så er jeg sikker på at dette burde gå bra for de fleste.

Det er en del pes med den fordømte jolla, men alternativet er å ikke ha noen jolle i det hele tatt.. Er det sikrere?? Ikke oppblåst under dekk.. hva er vitsen da, om man ser på bruken i nødsituasjoner??

Jeg er glad i jolla mi, og den gangen jeg får en uheldig opplevelse så skal jeg helt klart komme tilbake og dele mine erfaringer om det.

Det løser du mye bedre med ett nedfellbart feste på akterspeilen.

Også et mye bedre sted å oppbevare påhengern da den ikke treger å løftes så mye.

Det er jeg helt enig i, men trenger jolla som livbåt innaskjærs og så var det det med å komme seg til butikken da..

På vår mamba er det ikke plass til påhengerfeste på akterspeilet (mulig det hadde gått, men det ville ikke sett bra ut, og være i veien).. Det har negativ vinkel og er ikke så bredt.

jeg skulle aldrig gjort det.......

nu seiler jeg mye utomskärs....motor på pushpit o jollen surred på dekk (upsidedown)

har vart med om slepejoller som både kapsejset, slitet seg o surfet forbi deg i le :crazy: ........

på dekk er det enda......har den muligtsvis på badbryggen (liggande på siden) inomskärs !

S/Y Gunga Din

Jeg ville ikke gjort det annet enn innasjærs i fint vær. Selv om motoren skulle være av litt eldre modell, er det noe dritt å måtte kjøpe ny om den blir full av saltvann og man ikke rekker å få skyllet den i ferskvann og konservert den med en gang.

Om det blåser opp fort, trenger man all den tid man har til rådighet til å endre seilføring og stue unna evt løse gjenstander og det er ikke trygt å begynne å "bæle" med å få motoren av (ut av) jolla når bølger og vind bygger seg opp.

Jeg har store planer om å begynne å legge igjen jolla i hjemmehavnen når vi skal på korte turer og heller leve med å ha den på slep i ferien.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Den Walker Bay'en var jaggu ikke dum. Finnes det noen forhandler i Bergen?

Marine og Industri på strandkaien selger disse. De knuser gummibåter på pris hvis man tar levetiden i betraktning. Slepeegenskapene er gode i all slags vær.

dagen hang jolla greit på slep. Jeg legger den på fordekket hvis jeg skal over nordsjøen. Men ikke for å gå over jæren.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...