Jump to content

Hvilken slepejolle anbefaler dere til seilbåt?

Smurph

Recommended Posts

Noe havkryss blir ikke aktuelt med Maxien, men en runding av Stadt er vel ikke utelukket. Nuvel, kjøper jeg en jolle nå så blir den nok med til den neste båten, også, og da ser jeg vel for med noe i segmentet 35-37 fot. Ser ikke noe poeng i å gå over den størrelsen på seilbåt, men det er en annen diskjusjon...

En annen kandidat er f.eks. LodeStar NSA 3D-V, 3 meter lang, med høytrykksbunn. De kaller det en sammenleggbar RIB, men akkurat det tar jeg med en liten klype salt... Men det virker som om denne typen kan rulles sammen til en relativt liten pakke, 120x70x35 iflg produsenten, som burde få greit plass på dekk. Vekten er heller ikke verre enn at jeg klarer å hive den over rekken uten hjelp - 44kg, evt med litt hjelp av spinnakerfallet.

Ser da for meg å skaffe en 3-5 liters trykkluftflaske, sette på et 1. trinn jeg har liggende til overs og en slange som gjør at jeg kan fylle båten fra flasken. Da har jeg faktisk en mulighet for å pumpe opp båten i en fart om det skulle skje noe. Og siden selv en sammenrullet gummibåt inneholder nok luft til å flyte, såfremt du ikke har tømt den fullstendig ved hjelp av en støvsuger eller vakumpumpe, så skulle dette også være mulig å få til i vannet hvis vi må forlate båten i en fart. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er enkelt å få til i praksis i litt sjø, men da har jeg ihvertfall gitt meg selv den muligheten. Siden det er overtrykksventil på disse båtene, så er det heller ikke noen fare for overfylling. Dette med å fylle en gummibåt fra flaske i sjøen er forøvrig et kjent triks blant enkelte militære styrker... Dette er selvfølgelig ikke en løsning som er jevnbyrdig med en dedikert redningsflåte om bord, men et brukbart kompromiss for kystbruk.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

hade jeg haft en 84a...så skulle jeg oxo ha valgt en med høytrykksbunn!

jeg har akk solgt en med Al-durk.....4 plater som skulle pussles sammen med ett par balker i siderne,

tog litt tid o sette sammen + att de var svårstuvade. men helt OK når båten er oppblåst

har nu kjöpt en liten 270 Rib som skall testes...:smiley:

her Gunga o Baatsman i Lysekil....en helt underbar sommerdag... :lol:

baatsman_o_gunga.jpg

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...