Jump to content

Endring i minstealder mht. båtstørrelse?

Ronald

Recommended Posts

Jeg har søkt litt her på forumet, men må innrømme at jeg ikke brukte allverdens tid. Beklager i så fall om dette har vært oppe før (ref. svarene om at "...det har allerede vært diskutert i denne tråden..." osv.)

Er det slik at man fra 1. mai i år ikke lenger har 16-års grense knyttet til båter over 7 meter? Jeg fant en forskrifts datert denne dato, hvor minstealder på 16 år nå kun ser ut til å være knyttet opp mot hastighet på 10 knop, og motorstørrelse på 10HK.

Krav til båtførerbevis gjelder selvsagt fortsatt, altså at man må ha båtførerbevis hvis båtlengde overskriver 8 meter. Men det gjelder først fra 1.5.2010.

Min forståelse mht. båtstørrelse er da som følger:

• Fra nå og fram til 1.5.2010: Alle, uansett alder, kan føre fritidsbåt inntil 15 meter, Dette gjelder også de under 16 - dersom motor er under 10HK, og hastighet under 10 knop.
  • Etter 1.5.2010: Alle, uansett alder, kan føre fritidsbåt inntil 8 meter. Dette gjelder også de under 16 - dersom motor er under 10HK, og hastighet under 10 knop. Dersom båten er over 8 meter, kreves båtførerbevis (for de født i elletr etter 1980). Som kjent kan en 14-åring ta båtførerbevis, og vil i så fall kunne kjøre båt inntil 15 meter.

Har jeg forstått det riktig? I så fall er det en liberalisering av reglene mht. båtlengde for de yngste, i forhold til tidligere. Egentlig fornuftig, spør du meg.

_____

Redigert: Her fant jeg forskriften.

Redigert av Ronald (see edit history)

Det stemmer vel ikke ganske med forskriften . . . .

Etter min oppfatning blir det slik som kommentert nedenfor:

Fra nå og fram til 1.5.2010: Alle, uansett alder, kan føre fritidsbåt inntil 15 meter, Dette gjelder også de under 16 - dersom motor er under 10HK, og hastighet under 10 knop.

Nei, alle uansett alder kan føre inntil 8 meter, og ellers slik som du refererer. For å føre opp til 15 meter må man være 16 år.

Etter 1.5.2010: Alle, uansett alder, kan føre fritidsbåt inntil 8 meter. Dette gjelder også de under 16 - dersom motor er under 10HK, og hastighet under 10 knop. Dersom båten er over 8 meter, kreves båtførerbevis (for de født i elletr etter 1980). Som kjent kan en 14-åring ta båtførerbevis, og vil i så fall kunne kjøre båt inntil 15 meter.

Rett et stykke på vei, men dersom båten er over 8 meter ELLER har en motor på 25HK må man ha båtførerbevis (for de som er født etter 01.01.1980).

En annen endring er at man etter 01. mai i år kan avlegge prøven for båtførerbeviset fra man er 14 år, men får ikke beviset utstedt før man fyller 16 år.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Svart (redigert)

OK, ser at det kanskje skal forstås sånn. Jeg antok at siden kravet til obligatorisk båtførerbevis gjaldt først fra 1.5.2010, så var også hele kapittel-III først virksom fra denne dato. Men det man prøver å si i innledningen (siste avsnitt i "brevet" før forskriften) er kanskje at 8-meters reglen skal gjelde allerede fra nå? Ikke helt klart synes jeg, men så er jeg ikke jurist heller.

§11 om at man må være 16 for å få utstedt bevis hadde jeg oversett. Men slik jeg da forstår det kan i alle fall min sønn på 14, som fikk beviset utstedt sist høst, få lov til å kjøre båt inntil 15 meter? Er det riktig?

Da var altså lengde-liberaliseringen mindre enn jeg trodde. Med unntak av de som "kom i mellom" (ref. min sønn, se forrige avsnintt), så er eneste "liberalisering" at makslengden på 7 meter har øket til 8 for de yngste. Riktig?

Svart (redigert)

Joda index, du har rett. Jeg surrer. 7-meter blander jeg inn fordi det var jo inne i bildet en periode når man diskuterte regler for det obligatoriske båtførerbeviset. Det ser ut som man nå har "harmonisert" endelige regler til den gamle og mer velkjente 16-års grensen på 8 meter.

Sorry at jeg tulla det litt til... :sweat:

Svart (redigert)

Hmm...jeg gir meg visst likevel ikke helt...tror jeg ;-)

Poseidon: Etter å ha lest forskriften en gang til, og litt grundigere denne gang, så mener jeg fortsatt at mitt første punkt er riktig tolket. Altså at det fram til 1.5.2010 ikke er noen aldersbegrensning på lengder opp til 15 meter. Jeg begrunner det som følger:

• Forskriftens §1 sier at dette gjelder (bl.a.) for fritidsbåter opp til 15 meter.
  • §5 omhandler "generelle" krav knyttet til minstealder. Der er ikke maks-lengder nevt i det hele tatt.
  • §7 (krav til obligatorisk båtførerbevis) er eneste sted hvor båtlengde på 8 meter er nevnt.
  • I §18 (ikraftredelse) står det: Denne forskrift trer i kraft 1. mai 2009, med unntak av §§ 7 og 8 som trer i kraft 1. mai 2010

Ergo: Forskriften gjelder uten §7 fram til 1.5.2010, og dermed kan (f.eks.) en niåring kjøre en båt på 14,99 meter fram til dette tidspunkt, forutsatt at ikke motor eller fart er over det tillatte.

I tillegg vil også de under 16 år, og som har båtførerbevis, få lov til det samme etter 1.5.2010. Men dette blir jo et forbigående fenomen, etter som aldersgrensen for å få utstedt beviset også øker til 16 år (som ble korrekt påpekt av Poseidon i hans svar).

(Jeg bøyer meg selvsagt om jeg tar feil, men håper jeg ikke har oversett noe denne gang.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...