Sydvesten Startet 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2004 Siden "Stauden" er designet for dobbelinstallasjon og jeg skal sette inn nytt fremdriftsmaskineri så har jeg et spørsmål. Hvilken av motorene skal/bør rotere med og mot urviseren og hvorfor ? Mener dette har vært debattert for et par år siden, men det kom ikke noe klar og entydig anbefaling den gangen så vidt jeg kan huske. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Hvorfor?? Nei det vet jeg ikke, men på min båt styrbord propell med klokken, og babor propell mot klokken når du ser båten bakfra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Slagskibet Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Hvis begge propellene går samme vei får du litt merkelig styreegenskaper mener jeg å ha hørt. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 1.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2004 Mest vanlig rotasjonsretninger sett aktenfra er mot solen på babord og med solen på styrbord propell, d.v.s vannet kastes utover fra begge propellene når et blad er på topp. Dette sies å gi mindre kavitasjon og innpumping av luft en den motsatte konstellasjonen hvor vannet kastes innover når et blad er på topp. Hvorfor det sies å være slik, vet jeg ikke. Mine propellere (Princess) har den første konstellasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Mest vanlig rotasjonsretninger sett aktenfra er mot solen på babord og med solen på styrbord propell Mot solen "meg her" og med solen "meg der" .... Hvor inn i hel..te vanskelig kan man beskrive en ting...... er meg en gåte. I hvilken himmelretning skal baugen på båten peke siden dette ikke blir likegyldig, mot N formoder jeg ???? Jeg har fått med meg nå hva som er mest vanlig og holder meg til den noe enklere forklaringen gitt av Pirus Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kristian Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Solen og klokka går samme vei Mot solen blir motsatt av klokka, (moturs) så fikk vi et nytt ord Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Jeg har fått med meg nå hva som er mest vanlig og holder meg til den noe enklere forklaringen gitt av Pirus Forklaringen er grei nok, men jeg vil reservere meg sterkt mot påstanden "mest vanlig". mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jakob Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Med 2 propeller som gå samme vei f.eks høyre vil du jo miste fordelene som høyre og venstre rotasjonen gir, dette ved manøvrering. Kan ikke huske at noen har brukt uttrykket med/ mot solen når det gjelder propeller. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 3.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2004 Kanskje Sydvesten bør ta et lite lettfattet kurs i navigasjon siden han synes å ha problemer med å vite hvordan solen beveger seg over himmelen.......( ja, jeg vet at det er jorden som beveger seg rundt solen slik at det er den relative bevegelsen vi navigatører snakker om når vi sier med og mot solen). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.